Sunday 29 May 2011 Show No. 944
NIEUW
      Journey – Edge Of The Moment
                    – Tantra
      Van “Eclipse” (Frontiers, 2011)
      Na 3 jaar is er weer een nieuwe Journey…. En wat voor een plaat! 
      “Eclipse” is het tweede album met Arnel Pineda en kan zich meten met de 
      klassiekers uit de jaren tachtig. Vanaf de opener “City Of Hope” wordt de 
      toon gezet. Steveige AOR met krachtige power chords, en snerende 
      solo’s, maar met de zang als lijdend voorwerp. Nadat Journey zijn 
      statement heeft gemaakt is er ruimte voor de ballads. Hier doet Arnels 
      stem Steve Perry vrijwel vergeten…. Hier is vooral is zijn power te horen, 
      luister maar naar “Tantra”. Maar de voornaamste kracht van het album is 
      dat de melodieën blijven hangen na één luisterbeurt. “Eclipse” zal zeker 
      ter boeke gaan als een van de beste Journey-platen. Hoewel de muziek 
      stevig verbonden is met de jaren '80 heeft het album toch een hedendaags 
      geluid. Het is zeker verstandig om de band te gaan zien tijdens een van 
      hun concerten in Duitsland, bijvoorbeeld op de 25ste juni op de 
      Loreley. 
NIEUW
      Hidden Orchestra: Antiphon
      Van "Night Walks" (Tru Thoughts, 2010)
      Het Schotse Hidden Orchestra wordt wel eens vergeleken met The 
      Cinematic Orchestra. Beide bands vermengen ambiente, symfonische, trippy 
      en jazzy klanken tot een intrigerend geheel. Op het debuut “Night Walks” 
      blijken de Schotten echter ook folk-elementen toe te voegen, zoals het 
      nummer “Antiphon” onderstreept. Zowel qua melodie als qua akoestische 
      instrumenten zijn deze elementen een mooie toevoeging. Website:
      
      http://www.hiddenorchestra.com/
HERUITGAVE
      Rush – Limelight
      van “Moving Pictures” (Mercury, 1981/ 30th Anniversary Edition: 
      2011)
      De plaat waar Rush de sprong naar de grote jongens heeft gemaakt is nu 
      opnieuw uitgebracht als 30th anniversary edition. Naast een nieuwe 
      remaster van de stereo versie is de plaat ook in surround te beluisteren. 
      Voor de HIFI freak is er een versie met Blue-Ray waar de DTS - HD master 
      audiomix op staat zodat volledig gebruik kan worden gemaakt van het 
      geluidspectrum. En we moeten bekennen: de plaat klinkt echt fantastisch en 
      verzuipt zeker niet in het gebruik van de effecten of andere trucjes. De 
      klank is natúúrlijk. We hebben nog betrekkelijk weinig gedraaid van deze 
      plaat dus dat halen we nu in met “Limelight”. Rush speelde afgelopen 
      vrijdag in Rotterdam waar deze plaat tevens integraal werd gespeeld.
NIEUW/COMBINATIE
      StanX: Hello Kid
      Clarke, Stanley: Schooldays
      Van "Heritage" (Great Winds/Musea, 2010) en "Schooldays" (Epic, 1976)
      StanX is een nieuwe Franse fusion-band die sterk op het basspel van Eric 
      Siger leunt. Het is dan ook niet vreemd om in het openingsnummer “Hello 
      Kid” van het tweede album “Heritage” een niet gecredite quote te horen van 
      één van de meesters van de bas in de jazzrock-fusion, Stanley Clarke, en 
      wel van het titelnummer van zijn vierde album “Schooldays”. Het overige 
      materiaal van Stanx heeft naast de invloed van Clarke ook die van 
      bijvoorbeeld Mark King (Level 42) en Marcus Miller. Aardige funky fusion, 
      ook te beluisteren op
      
      http://www.stan-x.com/
Terje Rypdal - Dead Man's Tale
      Afkomstig van "Bleak House" (Polydor Norway, 1968)
      De Noorse gitarist is onlosmakelijk verbonden met het Duitse label 
      ECM. De ijzige klanken die hij uit zijn gitaar haalt en de vaak wat koele 
      maar sferische muziek die soms net zo veel raakvlakken heeft met jazz als 
      met rock zijn z'n handelsmerk. Maar, iedere artiest moet ergens beginnen 
      en Rypdal doet dat in 1968 op zijn album “Bleak House”. En de eerste track 
      is gelijk in een setting die nog al behoorlijk onverwacht is: een 
      orgeltrio (gitaar, orgel, drums) waar in Rypdal zich niet alleen als 
      gitarist en zanger manifesteert maar ook nog eens een fluitsolo uit zijn 
      mouw schud die past in de latere traditie van Ian Anderson en Thijs van 
      Leer.
NIEUWS
      Jethro Tull: Aqualung
      Van "The Pine Ian's Jig" (Genschman Records, 1993)
      Steve Wilson liet onlangs het volgende bericht verspreiden:
      Het is nu officieel, Wilson heeft  een compleet nieuwe mix 
      van het Jethro Tull-album “Aqualung” gemaakt, die 
      zo dicht mogelijk bij het origineel uit 1971 blijft. Aan de 
      uitgave, die begin september gepland staat, zijn tevens 
      een aantal nooit eerder uitgebrachte nummers en een 5.1 mix aan toegevoegd.
      Ter gelegenheid hiervan een live-opname van het titelnummer van 
      “Aqualung”, gespeeld in 1980.
LIVE-TIP
      DeWolff – Evil And The Midnight Sun
      Van het dit jaar verschenen album “Orchards/Lupine” (Remusic 
      Records, 2011) 
      DeWolff, dat zijn toch die jongemannen uit Limburg met dat 
      Hammondorgel, die van die muziek spelen uit de jaren ’70? Het trio is vrij 
      snel een grote naam geworden en vele optredens, waaronder op grote 
      festivals, zorgden ervoor dat vele fans al snel naar deze formatie kwamen 
      kijken. Opvallende toevoeging aan het instrumentarium 
      Hammondorgel/gitaar/drums is de Mellotron, die meteen in de eerste maten 
      van het album onheilspellend mag schitteren. Dewolff aankomend donderdag 
      op Dauwpop in Hellendoorn en 15 juli in Hengelo, Metropool.
LIVE-TIP
      The Gathering – cd4 Probably Build In The Fifties
      Van “How To Measure A Planet” (Century Media, 1999)
      The Gathering speelt komende zondag in 
      Enschede, Atak. Dit nummer is afkomstig van “How To Measue A 
      Planet”, de dubbelaar waarop de band voor ging expirimenteren met een 
      ander, meer psychedelisch geluid. Ondanks dat de band al 5 jaar een nieuwe 
      zangeres, Silje Wergeland, heeft, zal de band toch altijd verbonden 
      blijven met voormalig zangeres Anneke van Giersbergen, die momenteel 
      redelijk succesvol is met haar Agua De Annique. Voor wie zondag niet kan: 
      de band staat op 6 augustus op het Geuzenpop festival in Enschede.
LIVE-TIP
      John Wetton  - Crime Of Passion
      Van “Battle Lines” (Empire Records, 1994)
      Wetton zit al zo’n 40 jaar in het vak. Op 1 juli zal hij bij
      
      Frontiers Records, zijn 6e solo-album, getiteld “Raised In Captivity”, 
      uitbrengen. Op dit album veel gastoptredens van bekende 
      collega-muzikanten: o.a. Steve Hackett, Robert Fripp, Steve Morse en 
      Anneke Van Giersbergen. Wetton maakt ook deel uit van Asia en die groep 
      staat 11 juni in Het Paard van Troje in Den Haag.
Magic Pie - Headlines
      Afkomstig van "The Suffering Joy" (Progress Records, 2011)
      Nogmaals aandacht voor het nieuwe album “The Suffering Joy” van 
      deze Noorse progformatie. “The Suffering Joy” is de krachtigste plaat van 
      de band tot nu toe, waarop de potente mix van classic rock (soms bijna 
      metal) en prog met hints naar Spock's Beard en ook latere Kansas tot volle 
      wasdom is gekomen.
VAN EIGEN BODEM
      Wings Of Steel – Surrounded
      Van het debuutalbum “Homesick” (SI Music, 1992) van de groep uit Nijmegen 
      en omstreken.
      Deze debuut-CD is zoals een debuut hoort te zijn, namelijk vol 
      gedreven wilskracht. Niet voor niets was de band indertijd een graag 
      geziene gast op de vaderlandse podia en bij de lokale radio. De band stond 
      o.a. in het voorprogramma van Saga en IQ. "Homesick" is dan ook meer dan 
      een vereeuwiging van tien van hun nummers. De CD doet dienst als ijkpunt 
      van de Nederlandse symfoscene op dat moment. We praten dan over groepen 
      als Egdon Heath, For Absent Friends en PTS. De band was overigens 
      beduidend minder heavy dan de naam doet vermoeden. Drie jaar na "Homesick" 
      verscheen de opvolger "Face The Truth" en helaas moest Wings Of Steel na 
      enkele maanden al de waarheid onder ogen zien. Het label (SI Music) ging 
      failliet en de band kwam in de kou te staan. Sindsdien heb we nooit meer 
      iets van de band of de mannen vernomen.
NOW FOR SOMETHING COMPLETLY 
      DIFFERENT…..
      Shirley Bassey – After The Rain
      Van “The Performance” (Universal, 2009)
      Afgelopen week was er een documentaire over Shirley “I’ve got the 
      range” Bassey op de BBC en we hebben met bewondering gekeken naar wat deze 
      dame heeft neergezet! Vooral haar come-back plaat is erg indrukwekkend. Na 
      een jaren lange sabbatical is voor haar door verschillende 
      prominente muzikanten speciaal nieuwe muziek geschreven. O.a. K.T. 
      Tunstall, Manic Street Preachers, Rufus Wainwright, Gary Barlow (een numer 
      gabesserd op the 6th) maar ook Richard Hawley schreven een nummer. Zelf 
      heeft ze geen noot geschreven, maar met haar muzikale intuïtie drukt ze 
      toch een zeer groot stempel op de muziek. Het nummer van Hawley is erg 
      indrukwekkend en eigenlijk een folk song. In de documentaire is  
      bijvoorbeeld te zien dat ze voor het eerst zachte nummers inzingt. Da is 
      voor haar ook een verademing: een totaal andere wijze van zingen. Ze is 
      hier zelf dan ook, op zeventigjarige leeftijd, behoorlijk onder de indruk 
      van. Kippenvel!
WERELD VOL MUZIEK
      Ciccada – Ciccada 
      Van het album “A Child In The Mirror” (Fading Records / Altrock, 2010)
      Het in 2005 opgerichte Griekse kwartet Ciccada debuteert met “A 
      Child In The Mirror”. Om haar verfijnde arrangementen te kunnen uitvoeren 
      zijn enkele landgenoten aan de line-up toegevoegd, plus diverse leden van 
      het Italiaanse Yugen. De groep brengt een stilistische integratie van 
      elementen uit folk, jazz en klassieke muziek. Vroege King Crimson,  de 
      meer jazzy vormen van Canterbury-style, Gentle Giant, alsmede een jongere 
      band als Änglagård – je hoort het allemaal terug, naast zowel Middeleeuwse 
      als vroeg 20ste eeuwse klassieke muziek.
Satellite – Afraid Of What We 
      Say
      Van het meest recente Satellite-album “Nostalgia” (Metal Mind, 
      2009)
      Van het 
      in 2009 verschenen album “Nostalgia” (Metal Mind Productions, 2009)
      De muziek van Satellite is gebaseerd op de oorspronkelijke, pure 
      symfonische rock, met behoorlijke ruimte voor gitaarsolo's en langgerekte 
      keyboardpartijen.
      
      Sunday 22 May 2011 Show No. 943
      AKTUEEL
      Eagles - The Greeks Don't Want No Freaks
      Van “The Long Run” (Asylum, 1979)
      De hele week ging het al over 
      Griekenland: wel of niet steunen, sponseren, helpen met geld, etc, etc. 
      Dus de tekst  "The Greeks don't want no freaks" zal zeker voor veel 
      Grieken gelden,  maar andere Europeanen vinden: "The Greeks are freaks" of 
      andersom "the freaks don't want no Greeks".
      NIEUW
      Neal Morse - Time Changer
                         - Jayda
      Van "Testimony Two" (Inside Out, 2011)
      Dit is het vervolg op het 
      album dat hij maakte vlak na zijn vertrek uit Spock's Beard. Was 
      "Testimony" een persoonlijke vertelling waarom hij indertijd die 
      onverwachte stap moest zetten en zijn leven in dienst van God moest 
      stellen, nu blikt hij nog eens terug op de afgelopen tijd. "Testimony" 
      ontstond midden in die woelige periode, nu kan hij het geheel meer duiden. 
      "Time Changer" gaat over zijn tijd in Spock's Beard en de Eric Burdon 
      Band. De stijl is op-en-top-Spock's Beard, met zelfs een muzikaal citaat 
      uit "The Water" én met Gentle Giant-koortjes als in "Thoughts". En wie kun 
      je daar beter voor vragen dan je oude Spock's Beard-maten? Violist Eric 
      Brenton voegt een Kansas-achtig trekje toe. Het nummer loopt naadloos over 
      in de ballad "Jayda", Neals dochterje dat met een hartafwijking geboren 
      werd. Neal gelooft dat God haar genezen heeft: de aanleiding tot z'n 
      beslissing zijn leven in dienst van Hem te stellen. Op de hele plaat wordt 
      trouwens de ritmesectie gevormd door Randy George (bas) en Mike Portnoy 
      (drums).  George's spel is lekker prominent gemixt: rinkelend in "Time 
      Changer" en zoemend fretloos in "Jayda". CD2 staat los van het concept en 
      bevat de epic "Seeds Of Gold" met gastgitarist Steve Morse. Een andere 
      keer misschien....
NIEUW / JAZZROCK
      Human Element - Speak With Your Eye
                                 - Onno
      Van "Human Element" (Abstract Logix, 2011)
      De geest van Joe Zawinul en 
      dan met name zijn Syndicate leeft voort in de muziek van de 
      gelegenheidsformatie Human Element. Dit is niet zo vreemd met Scott Kinsey 
      op toetsen, die al vaak zijn liefde voor Zawinuls muziek omzette in zijn 
      eigen werk. Hij wordt bijgestaan door bassist Matthew Garrison, 
      percussionist /zanger Arto Tuncboyaciyan en drummer Gary Novak. Het 
      titelloze debuut van deze musici die met giganten als Allan Holdsworth, 
      Gary Husband en Scott Henderson hebben gewerkt bevat toetsengedomineerde 
      jazzrock met veel wereldmuziekinvloeden en heerlijk groovy baswerk. 
      Dat laatste zit vooral in Speak With Your Eye, terwijl Onno een mooi 
      opgebouwde ballade is. Mocht je nog niet genoeg aan deze nummers hebben 
      voor je oordeel, hier is een 9 minuten durende sampler:
      
      http://soundcloud.com/abstractlogix/humanelement
      NIEUW
      Mindpark - Destroyer
      Van "We Will Adapt" (Cavalier Recordings, 2011)
      Alweer een ambitieus 
      klinkende jonge Nederlandse band. "Mindpark maakt verfijnde, eigenwijze, 
      gelaagde gitaarpop. Zelfs gegoochel met diverse maatsoorten neemt de 
      toegankelijkheid en wow-factor niet weg, mede dankzij de breekbare stem 
      van zanger/multi-instrumentalist/producer Ralph Timmermans. Naast het 
      schrijven van goede songs zoekt Mindpark compromisloos de uitersten op. 
      Van de desolate, post-apocalyptische verdoemenis in bijv. “Destroyer” tot 
      de neurotische, sinistere manie in “Must Be Chemical” en “Dead People”. 
      Het inventieve, jazzy drumspel is daarbij een belangrijke factor die zorgt 
      dat alles tot een geheel maakt. Mindpark zoekt muzikaal avontuur en raakt 
      de gevoelige snaar met zeldzame klasse." (Fileunder) Fileunder hoort 
      vooral Radiohead en dEUS als invloeden. We willen daar toch zeker ook 
      Porcupine Tree (rond 1997) aan toevoegen.
      NIEUW
      The Tangent – The Minds Eye
      van “Going Off On Two” (Eigen 
      beheer, 2011)
      Met “Going Off On Two”, de 
      tweede Tangent-DVD, presenteert Andy Tillison een geheel nieuwe line-up, 
      en dit keer een totaal Britse. Naast Tillison is saxofonist/fluitist Theo 
      Travis de enige veteraan. De nieuwe aanwas bestaat uit bassist Jonathan 
      Barret, drummer Tony Latham en gitarist Luke Machin. Er is voor gekozen om 
      in een gecontroleerde setting de 
      DVD op te nemen. Dus in een 
      studio met een handje vol toeschouwers. Hierdoor heb je wel het gevoel 
      bovenop de band te zitten, in een sfeer die doet denken aan The Old Grey 
      Whistle Test TV-shows. Het is mooi gefilmd, hoewel het er soms ook een 
      beetje oefenruimte-achtig uitziet  Muzikaal staat het als een huis en de 
      nieuwe line-up doet niet onder voor eerdere. Luke Machin is een 
      begenadigd gitarist, wiens stijl af en toe doet denken aan die van Andy 
      Latimer. Op 24 mei is de band te bewonderen in Zoetermeer.
NIEUW
      Gingerpig - March Of The Gingerpig
      Van "The Ways Of 
      The Gingerpig" (Suburban, 2011)
      En nóg een Nederlandse groep. 
      Ditmaal de nieuwe band van Boudewijn Bakker, de krullenbos getooide 
      gitarist van Gorefest. Bij Gingerpig zingt hij ook - en nog heel aardig 
      ook: vaak klinkt hij een beetje Chris Cornell-achtig. Met Gingerpig maakt 
      hij geen deathmetal, maar een heel 'vintage' klinkende mengeling van 
      seventiesprog en seventieshardrock, afgemaakt met mespuntjes stonerrock. 
      Denk Beardfish, denk Black Mountain, denk Motorpsycho. En denk ook 
      35007/Loose. Met dielaatste groep deelt Gingerpig de producer: Pieter 
      Kloos, ofwel Piedah. Hij zorgt voor een tegelijk droog en warm én 'in your 
      face' 'vintage'-geluid. Gekozen is overigens een instrumental, die klinkt 
      als een mengeling van Spock's Beard en Motorpsycho.
      IT’S A BEAUTIFUL PURPLE
      It’s A Beautiful Day / Deep Purple – Bombay Calling / Child in Time
      Van resp. “It’s A Beautiful Day” (Columbia, 1969) en “In Rock” (Harvest, 
      1970)
      Een van 's werelds meest 
      legendarische nummers blijkt een … bijna-cover! Jawel, “Child In Time” van 
      Deep Purple is losjes geïnspireerd op een nummer van de east coast 
      hippieband It’s A Beautiful Day, rond Linda en David LaFlame. Het betreft 
      het nummer “Bombay Calling” dat op de eerste plaat staat. De gelijkenis 
      van het thema is overduidelijk en Deep Purple heeft ook zeer tongue in 
      cheek een van zijn live-DVD’s “Bombay Calling” genoemd. 
      Dit is wat Ian Gillan over 
      dit nummer zei in een interview: “there used to be this song “Bombay 
      Calling” by a band called It's A Beautiful Day. It was fresh and original, 
      when Jon was one day playing it on his keyboard. it sounded good, and we 
      thought we'd play around with it, change it a bit and do something new 
      keeping that as a base. But then, I had never heard the original. So we 
      created this song using the cold war as the theme.” 
      Aangezien It’s A Beautiful day een hippieband was, werd het Deep Purple 
      niet moeilijk gemaakt en “leenden” gewoon een thema uit Deep Purple’s 
      “Wring That Neck” terug als basis voor een It's A Beatiful Day-nummer. 
      Deep Purple speelt overigens op 2 December met orkest in het Arnhemse 
      GelreDome, Jon Lord is op 25 november te bewonderen in Uden, de Nieuwe Pul 
      met zijn Blues Project.
OPENER/VAN EIGEN 
      BODEM
      B Band, The: Judgement Day
      Van "Immortal Emotion" (Ecovata, 1996)
      Onlangs kondigden we ten 
      onrechte Dilemma aan als een christelijke band. Waarschijnlijk kwam dat 
      door de aanwezigheid van drummer Collin Leijenaar en de gastmuzikant Robin 
      Z op toetsen die in de tijd dat Imbroccata uitkwam in The B Band speelden, 
      die haar muziek uitbracht op Ecovata, een label gespecialiseerd in gospel 
      en aanverwante muziek. Voor zover we hebben kunnen nagaan is Immortal 
      Emotion het enige album van de band. Het bevat lekker gespeelde, energieke 
      rock met een progressief tintje. De anti-oorlogssong “Judgement Day” 
      bestaat overigens uit drie delen: “The Threshold”, “When Will It Stop?” en 
      “History Repeating”. De plaat wordt op diverse plaatsen op internet nog 
      wel te koop aangeboden.
      LIVE-TIP
      Anathema - Lost Control
      Van “Alternative 4” (Peaceville, 1998)
      De band die ooit begon als 
      death/doom en gothicband (denk Paradise Lost en My Dying Bride), maakte 
      zo’n 15 jaar geleden een draai naar post-progressive rock. Deze zomer 
      brengt de formatie rond de drie broers Vincent (zang, gitaar), Daniel 
      (gitaar) en Jamie (bas) Cavanagh een bezoek aan Atak. Een must-see voor 
      liefhebbers van sfeervolle, spannende, avontuurlijke, fantasierijke en 
      hypnotiserende muziek. Anathema is dus op 8 juli in Atak te Enschede. We 
      draaien een nummer van het vierde album van de groep, uit de tijd dat de 
      stilistische draai pas gemaakt was.
LIVETIP
      UKZ: Houston
      Van "Radiation" (Globe Media Arts, 2009)
      Deze week kondigde De 
      Boerderij aan dat Eddie Jobson op 19 augustus in De Boerderij zal 
      optreden. De vooral van Zappa, UK, Roxy Music, Jethro Tull en Curved Air 
      bekende toetsenman en violist is, nadat hij jarenlang vooral met 
      filmmuziek bezig was, de laatste tijd weer actief met bands als UKZ, The 
      U-Z Project en UK-Reunion. In De Boerderij zal hij optreden met Marco 
      Minnemann, Alex Machacek en Marc Bonilla. De eerste twee waren ook te 
      horen op de EP die UKZ twee jaar geleden uitbracht, waarvan we nu de 
      ballade Houston hebben geselecteerd.
      LIVE-TIP
      Uriah Heep - Kiss of Freedom
      Van "Into The Wild" (Frontiers, 2011)
      De Britse hardrockers of 
      eigenlijk het licht-progressieve hardrockgeluid van Uriah Heep gaan 
      inmiddels al langer dan veertig jaar mee, maar weten nog altijd hoe je een 
      overweldigende rockshow neerzet. Klassiekers als “Easy Livin'”, “Gypsy 
      Queen” en “Lady In Black” hebben nooit de tijdsgeest hoeven vrezen. “Into 
      The Wild” is het nieuwste, onlangs verschenen album en ligt in het 
      verlengde van de de voorgangers "Sonic Origami" (1998) en "Wake The 
      Sleeper" (2008). Deep Purple is door de combinatie van machtig rollende 
      Hammondorgelsounds en scherpe, maar melodieuze gitaarsoli nooit ver weg. 
      Op 29 mei, aanstaande zondag dus, in Hedon te Zwolle.
Galleon – 
      Wallflower
      Van "In The Wake Of 
      The Moon" (Aerodynamic Records, 2010)
      De Zweedse groep levert al 
      jaren volle, warme übersymfonische rock. Ook dit op het laatste randje van 
      2010 verschenen album staat er vol mee. Je wordt meegenomen op een tapijt 
      van gelaagde 'vintage' synthesizer-akkoorden en -soli, meestal over een 
      ritmepatroon in fijne oneven maatsoort. Natuurlijk is Genesis al snel een 
      referentie, daar kunnen we moeilijk onderuit.. Een fijne plaat is het, 
      ondanks de misschien wat vlakke zang, wel weer geworden.
      MONUMENT
      Alarcen, Jean-Pierre - Tableau No. 1 : Part 3
      Afkomstig van "Tableau No. 1" 
      (1979, Scoppuzzle, reissue: Musea)
      Na eerder in de jaren '70 
      deel te hebben uitgemaakt van de band Sandrose, brengt gitarist/toetsenist 
      Jean-Pierre Alarcen in 1979 zijn tweede solo-album uit, “Tableau No. 1” 
      Het geheel is een uiterst geslaagde mengeling van jazzrock en symfonische 
      klanken gevat in een grote symfonische structuur zoals we die in die tijd 
      ook horen bij de Britse band The Enid, hoewel het behoorlijk 
      onwaarschijnlijk is dat Alarcen van deze band had gehoord in die tijd. 
      Zweverige Solina-strings domineren het totaalgeluid waarbij Alarcens 
      gitaar voor de solo-stem zorgt in de muziek. Muziek om helemaal in op te 
      gaan.
      
      Sunday 15 May 2011 Show No. 942
      LIVE-TIP
      Foreigner - Double Vision (remix)
      Van het album “Can't Slow Down” (Atlantic, 2009) 
      Deze versie van “Double 
      Vision” is afkomstig van de speciale 3-schijfs-editie van eerste 
      Foreigner-album in 14 jaar tijd. Schijf één is het nieuwe album, opgenomen 
      met de huidige Foreigner-zanger Kelly Hansen, wiens stem vooral in de 
      hogere register zowaar Lou Gramm-achtig klinkt. Het blijkt een lekker 
      wegluisterend AOR-album. CD2 bevat remixen van originele Foreigner-hits 
      (dus met Lou Gramm). Foreigner maakt deel uit van de Rock the Nation tour 
      door Europa.
      NIEUW 
      Grails CD4 Deep Politics 5:37 
      Van "Deep Politics" (Temporary Residence, 2011) 
      "Dit is geen postrock maar 
      een wonderlijk, louter instrumentaal mengsel. Grails boeit van begin tot 
      eind en verwijst hier vooral naar Italiaanse filmscores uit de jaren '70 
      (Bruno Nicolai), gevat in een prachtige, heldere productie." (Wim Boluijt, 
      Heaven) "Opvallend is dat Grails nu soms ronduit catchy en toegankelijk 
      klinkt. Er wordt ook veel inspiratie gehaald uit de muziek van Pink Floyd 
      (periode tussen "Meddle" en "Animals"), zoals in “I Led Three Lives” 
      waarvan de hoofdriff zonder problemen op Animals had kunnen staan en het 
      eindstuk haast weggelopen lijkt uit “Echoes”. Zelfs invloeden die velen 
      als kitsch zouden afdoen worden zonder gène gebruikt, zo in 't korte 
      sfeervolle “Daughters Of Bilitis” waarin we flirts met zwoele 
      seventies-pornogroove horen opduiken. Ook opvallend is hoe lieflijke en 
      dreigende sferen erg vaak aan elkaar gekoppeld worden zonder dat het ooit 
      gaat wringen of echt weird wordt." (Goddeau) 
NIEUW
      Helmerson, Anders: Yodas Dance - CD3 - 9:38
      Van "Triple Ripple" (Musea, 2010)
      Triple Ripple is pas de derde 
      plaat van de van oorsprong uit Zweden afkomstige toetsenman Anders 
      Helmerson. Zijn debuut “End Of Illusion” verscheen begin jaren 80, maar 
      was opgenomen in een tijd dat nog veel met de zogenaamde antieke toetsen 
      werd gewerkt. Op “Triple Ripple” horen we echter slechts moderne 
      synthesizers over een jazzrockbasis, gevormd door één van de meest 
      besproken drummers van de laatste tijd, Marco Minnemann, en veelgevraagd 
      bassist Bryan Beller. Anders dan een vergelijkbaar iemand als Derek 
      Sherinian imiteert Helmerson geen gitaren 
      met zijn toetseninstrumenten, zodat de sound meer te vergelijken is met 
      een instrumentale UK of het solowerk van Jordan Rudess. 
      Info: http://www.endofillusion.com/
      
      IM - 
      JOHN WALKER (1943-2011) 
      Walker Brothers CD3-20 No Regrets 5:40 
      Van het album "No Regrets" (CBS, 1975) 
      Zaterdag 7 mei stierf John 
      Walker (1943-2011), medeoprichter en gitarist van de Amerikaanse groep The 
      Walker Brothers, aan leverkanker.  De Californische 'Walkers' werden 
      in 1965 immens succesvol in Groot-Brittannië met hun gedragen, orkestrale 
      ballads met karakteristieke zangharmoniën. "Make It Easy On Yourself" 
      (1965) en "The Sun Ain't Gonna Shine Anymore" (1966) werden nummer één in 
      Engeland; laatstgenoemde lied haalde ook in Nederland de toptien. De drie 
      bandleden waren geen broers en heetten geen Walker. Scott Engel en Gary 
      Leeds namen in 1964 de achternaam aan die zanger en gitarist John Maus 
      voor zichzelf had verzonnen: als John Walker, met valse geboortedatum, kon 
      hij overal optreden, al was hij nog geen 21. John was aanvankelijk 
      frontman en muzikale spil, maar al snel werd Scott leadzanger, ook van de 
      twee grootste hits. Het leidde tot spanningen en in 1968 volgde de breuk. 
      Een kortstondige reünie leverde de hit op die in Nederland hun grootste 
      is: "No Regrets" (in 1976), net als de andere hits overigens geen 
      Walker-composities, al staan op de albums ook liedjes van Scott en John. 
      (bron: De Volkskrant)  "No Regrets" is een heerlijk melancholiek en 
      gedragen stukje orkpop, met een stevige gitaarsolo aan het eind. Die solo 
      is echter niet van de hand van John, maar van Ritchie Hitchcock. John 
      speelt allen akoestische gitaar op het album. 
      
      IM - 15 jaar - KEVIN 
      GILBERT
      NRG CD1-10 Mephisto's Tarantella (version 1) 7:18
      Van "No Reasons Given" (1984)
      Sheryl Crow CD14 Sad Sad World 4:05
      Van "Sheryl Crow" (A&M, 1996) 
      Kevin Gilbert / Toy Matinee CD8 Blank Page 2:24
      Van “Bolts” (estate of Kevin Gilbert, 2009)
      Aanstaande dinsdag, 17 mei, 
      is het 15 jaar geleden dat Kevin Gilbert op 29-jarige leeftijd stierf. 
      Helaas is hij bij leven nooit zo bekend geworden als hij had verdiend. 
      Misschien was hij zanger van Genesis geworden, we weten het niet. Zou de 
      Collins-loze Genesis dan succesvoller zijn geweest? Misschien zou het 
      mislukken ervan hem nog gefrusteerder hebben gemaakt dan hij al was. 
      Bijvoorbeeld om het feit dat zijn ex-vriendin Sheryl Crow in de spotlights 
      kwam middels de met een stel muzikale vrienden ondernomen "Tuesday Night 
      Music Club"-sessies. En hij en z'n vrienden nauwelijks. Althans, dat mag 
      blijken uit o.a. het bijtende "Leaving Miss Broadway". Crow antwoordde hem 
      vrij snel na zijn dood in "Sad Sad World" van haar tweede album, uit het 
      jaar van Gilberts heengaan. Ze heeft spijt van bepaalde dingen ja, en ze 
      vindt de wereld een stuk slechter af zonder Kevin, maar ze zegt ook dat 
      Kevin liegt over wat zij haar zou hebben aangedaan. Een eerbetoon en een 
      verdediging tegelijk, dit nummer. Dat Kevin al op 18-jarige leeftijd 
      übergetalenteerd was blijkt wel uit "Mephisto's Tarantella" van z'n eerste 
      band NRG. Een dans met de duivel. Dat moet wel slecht aflopen. Zelf nam 
      hij op 't eind van z'n leven grote risico's met zijn leven. Hij pleegde 
      dan wel geen zelfmoord, het spelletje wat hij speelde was dodelijk: Kevins 
      eigen dans met de duivel.... Al wat er rest is een "Blank Page". Misschien 
      wel een van de kortste songs die hij ooit maakte, maar ook een van de 
      meest indringende. 
JAZZROCK 
      Colosseum II – The Awakening cd2-2 11.43
      Bonus track van “Strange New Flesh” (Bronze / Sanctuary, 1976/2005)
      Debuutplaat van het derde 
      kindje van Jon Hiseman, oprichter en leider van de originele Colosseum en 
      Tempest. Na het uiteenvallen van Tempest richte Hiseman in 1975 met Gary 
      Moore (toen ex-Thin Lizzy) de band Ghosts op. Al snel werden toetsenist 
      Don Airey (ex-Cozy Powell) en bassist Neal Murray (ex-Gilgamesh) 
      toegevoegd en als laatste zanger Mike Starrs – voorwaar een 
      onwaarschijnlijke combinatie. Toch werkte men, onder de harde hand van 
      Hiseman, goed samen. Er werd een jaar vruchtbaar geschaafd aan materiaal. 
      Geïnspireerd door de Amerikaanse jazzrockschool van Mahavishnu Orchestra 
      en Weather Report ontstonden er lange suites aangevuld met Mike’s bluesy 
      zang. Vooral Gary kon zijn spel ontwikkelen onder de Colosseum 
      II-vleugels. Een platendeal kwam er pas nadat de naam was veranderd in 
      Colosseum II. Het debuut “Strange New Flesh” is een goede afspiegeling 
      geworden van het kunnen van de band hoewel men wel een echte live act
      was. De expanded editie voegt veel extra’s toe waaronder een 
      aantal demo’s van onuitgebrachte nummers en een BBC live concert, bijna 
      allemaal juweeltjes. Helaas bleef het succes uit, maar onder licht 
      gewijzigde samenstelling (zonder zanger Mike Starrs) maakte men nog twee 
      albums. Daarna kwamen diverse ex-leden elkaar tegen in hardere bands als 
      Gary Moore Band, Whitesnake, Rainbow, Black Sabbath en Ozzy Osbourne.
      
      LIVE-TIP 
      Manfred Mann's Earth Band - Pleasure And Pain
      Van “Soft Vengeance” (Grapevine, 
      1996)
      Fraai gearrangeerde 
      melodieuze songs met symfo-inslag. Met de zang van zowel Chris Thompson 
      als Noel McCalla. Ook M.M.E.B. speelt op het Rock The Nations Festival, op 
      24 juni in Sankt Goarshausen.
HERUITGAVE
      801     - East Of Asteroid - CD2 3 - 4:46
                  - Diamond Head - CD1 9 - 6:18
      Van "801 Live" (EG, 1976 / Expression Records, 2009)
      De laatste jaren is Phil 
      Manzanera druk bezig zijn werk met 801 opnieuw uit te brengen. Begin dit 
      jaar verscheen een nieuwe remaster van het debuut “Diamond Head”, waarop 
      hij zich liet begeleiden door onder andere Robert Wyatt, John Wetton, Eno, 
      Eddie Jobson, Paul Thompson en Andy Mackay. Het live-album 801 Live werd 
      in 2009 al heruitgebracht in een zogenaamde Collectors Edition, waarbij 
      een extra schijf is toegevoegd met de opnames van repetities voor dat 
      optreden. Live speelde niet Roxy collega Thompson op drums maar de toen 
      nog maar 19 jaar jonge Simon Phillips, die zich op “East Of Asteroid” 
      bijvoorbeeld heerlijk kon uitleven. Info: 
      http://expressionrecords.com/blog/
      
      Wishing Tree, The  - Seventh Sign
      Van "Ostara" (Intact, 
      2009)
      “Ostara” is het tweede album 
      van Wishing Tree. Twaalf-en-een-half jaar na "Carnival Of Souls" bestaat 
      Wishing Tree nog steeds uit Marillion-gitarist Steve Rothery, zangeres 
      Hannah Stobart en voormalig Enchant-drummer Paul Craddick. Het album 
      klinkt meteen vertrouwd en bevat weer een welluidende kruising van 
      melodieuze folkrock en compacte symfo. 
OBSCUUUUUUUUUUR
      Hawk – Dark Side Of The Moon cd4 2.56
      van “Africa She Too Can Cry” (Charisma/Fresh, 1972)
      Hawk is in Zuid Afrika een 
      legende aangezien het een van de eerste bands was die nog ten tijde van de 
      apartheid met een gemengde bezetting speelde. Wat soms gevaarlijke 
      situaties opleverde. Het doel was om Europese rock met Afrikaanse muziek 
      te integreren, en ondertussen stiekem een boodschap over te brengen, 
      getuige de lange suite “African Day Suite”. Met behulp van een gladde 
      manager werd de band al snel populair en kreeg het aanbod om naar Londen 
      te verkassen en voor Charisma een plaat te maken. De bandleden werden als 
      helden ontvangen en  in de Marquee gaf men drie uitverkochte optredens op 
      rij. Ook speelde de band op het Reading Festival en andere grote 
      evenementen. Een trip naar het vaste land was ook een groot succes en in 
      België had men zowaar een hit. Hawk werd zelfs gevraagd om voor België uit 
      te komen op het Eurovisie Songfestival waar een negende plaats werd 
      behaald. Commercieel succes bleef verder 0echter uit, waardoor de groep zo 
      goed als op water en brood moest leven, aangezien de bandmanager eigenaar 
      was van alle apparatuur en op een dag zelfs Scotland Yard inschakelde om 
      de instrumenten en PA in beslag te laten nemen. Gedesillusioneerd keerden 
      de ledenhuiswaards. Gelukkig is “Africa She Too Can Cry” nu op CD 
      verschenen en kunnen we genieten van het unieke geluid van de band.
      
      IN HET NIEUWS
      Porcupine Tree – The Moon Touches Your Shoulder cd1-3 5.40
      Van “The Sky Moves Sideways” (Delerium, 1995)
      Is dit album uit 1995 toch 
      stiekem de mooiste Porcupine Tree? Op 14 oktober viert de aan Porcupine 
      Tree en No-Man gelieerde distributeur Burning Shed overigens zijn 10-jarig 
      bestaan met een concert in Leaminton Spa (vlakbij Birmingham), waar No-Man 
      ook zal spelen en een speciale set zal doen. 
VAN DUITSE 
      BODEM:
      Hoelderlin - Circus - cd 3 - 10:09
      Afkomstig van "Clowns & Clouds" (1976, Intercord / Spiegelei)
      Met het 
      derde album “Clowns & Clouds” brak deze band uit het Duitse Wuppertal 
      eindelijk door in Duitsland. Net als bij collega-band Grobschnitt had daar 
      niet alleen de muziek een aandeel in maar ook de sfeervolle optredens. 
      Zwakke schakel bij Hoelderlin was altijd de zang, maar het stoort eerlijk 
      gezegd ook niet echt, omdat de band op het vocale vlak duidelijk kiest 
      voor een verhalende, danwel cabareteske benadering.
      
      VAN DUITSE BODEM
      Sylvan - Fearless - cd 5 - 9:11
      Afkomstig van "X-Rayed" (2004, Point Music)
      Op de opvolger van dit “X-Rayed”, “Posthumous Silence”, zit in het 
      dramatische hoogtepunt van het album, tijdens de song “The Last Embrace”, 
      een passage die uit dit “Fearless” komt. Een sterke song van een album 
      waarmee de band Sylvan echt volwassen werd.
      
      Sunday 08 May 2011 Show No. 941
NIEUW
      Ulver - February MMX
                - 
      England
      Van "Wars Of The Roses" (K-Scope, 2011)
      Het Noorse Ulver heeft met 
      bands als Anathema en The Gathering gemeen dat het begon als een zware 
      metalband, om uiteindelijk uit te komen bij een sfeerrijke en 
      toegankelijker vorm van moderne prog. Ulver maakte nog weer net een andere 
      reis dan de andere twee genoemden, met bochten langs weirde gothica. "Wars 
      Of The Roses" is het debuut voor K-Scope en of de band een contract 
      gekregen heeft op basis van demo's die K-Scope beviel of dat Ulver na het 
      sluiten van de deal vond dat men muzikaal behoorde aan te sluiten: op 
      meerdere momenten hoor je verwantschappen met andere K-Scope-acts. Zoals 
      te horen is in de gekozen nummers, waarbij de ene wat energieker is en de 
      ander meer op sfeer gericht. Het lange slotnummer met bezwerende gesproken 
      woordpassages is een eigenwijze eend in de bijt.
      NIEUW
      Battesini: Flying Dutchman
      Van "Scored Fractals" (Rock Symphony/Musea, 2010)
      Battesini is een rondom 
      gitarist/toetsenman Saulo Battesini geformeerde Braziliaanse superformatie 
      met leden van bekende formaties als Bacamarte, Kaizen en Aether. Battesini 
      zelf speelde daarbij voorheen ook nog bij ondermeer Quaterna Requiem en 
      het genoemde Kaizen. Het instrumentale Scored Fractals bevat volbloedige 
      progressieve rock, waarin vleugjes jazzrock in de stijl van Happy The Man 
      en klassieke muziek vermengd zijn. Weldadige toetsenpartijen, slepende en 
      stevige gitaarsolo's en mooi opgebouwde composities zijn het resultaat. 
      Informatie is verder te vinden op
      
      http://www.reverbnation.com/saulobattesini  en zijn myspacesite. 
      
      NIEUW
      Memories Of Machines - Warm Winter
                                            - Schoolyard Ghosts
      Van "Warm Winter" (Music Theories Recordings / Mascot, 2011)
      Over de K-Scope sound 
      gesproken... No-Man is zo'n beetje de oerband op dat label. Memories Of 
      Machines is een project van No-Man-zanger Tim Bowness met Nosound-mainman 
      Giancarlo Erra dat vijf jaar in de steigers stond. Nu is Nosound min of 
      meer ontstaan uit No-Man adoratie en eigenlijk klinkt dit album wel zo'n 
      beetje als je verwacht. Op een interessant blog (http://timbowness.wordpress.com/album-writings/memories-of-machines-warm-winter/) 
      over dit album noemt Tim Bowness het een mix van art rock, ambient, 
      klassieke kamermuziek en droompop. Ook stipt hij aan dat er, meer dan bij 
      de moederbands, een link naar seventiesprog te horen is en dan met name 
      Pink Floyd. In het titelnummer blijkt dat al uit de intense gitaarsolo, 
      die zowaar van de hand van Erra is. Zowaar, want er doen nogal wat 
      prominente gastgitaristen mee: Steve Wilson, Jim Matheos (Fates Warning, 
      OSI), Robert Fripp en, heel opvallend gezien zijn reputatie op het 
      instrument, Peter Hammill. De titel van het tweede nummer klinkt bekend. 
      Dat klopt, het is de titel van de laatste No-Man. Bowness schreef het stuk 
      eigenlijk voor die plaat, maar Steve Wilson vond de zangmelodie niet mooi. 
      Andersom gebruikte No-Man wel de Bowness/Erra-compositie "Beautiful Songs 
      You Should Know", die zodoende in 'cover versie' eerder het licht zag als 
      het origineel. Ook in "Schoolyard Ghosts" zit een vet seventiesprogelement 
      middels een wervelende Moog-solo van Stephen Bennett (een regular op 
      Bowness-gerelateerd werk, waaronder No-Man).
      NIEUW
      Anima Mundi - Time To Understand
      Afkomstig van "The Way" (2010, 
      Musea)
      Symfonische rock uit Cuba 
      klinkt bijna als een contradictio in terminis, maar Anima Mundi bewijst 
      wel degelijk dat het kan. Verwacht echter geen lekker Buena Vista Social 
      Club-sausje over de muziek want daarvoor kleurt deze band toch wel netjes 
      binnen de lijntjes. Desondanks levert het een album op dat zich met gerust 
      hart kan meten met stijlgenoot Mystery en het meest recente album van die 
      Canadese band, “One Among The Living”. Anima Mundi heeft iets minder de 
      neiging om melodieuze rock in zijn sound te stoppen en neigt wat meer naar 
      de fleurige sound van Yes en The Flower Kings. En de band komt zowaar ook 
      nog eens naar Nederland en speelt op 18 juni in Helmond samen met het 
      Belgische Mind Games en het Nederlandse Sky Architect.
      AKTUEEL
      Stream Of Passion - Open Your Eyes
      Van “Embrace The Storm” (InsideOut, 2005)
      Van Stream of Passion 
      verschijnt volgende maand een nieuw album, het derde, dat “Darker Days” 
      gaat heten en verschijnt bij Napalm Records. Stream Of Passion is begonnen 
      als een internationaal project van Arjen 'Ayreon' Lucassen, dat 
      stilistisch vergelijkbaar is met Evanescence: een catchy mengsel van pop, 
      gothic en popmetal. De gloedvolle vocalen worden verzorgd de talentvolle 
      Mexicaanse zangeres Marcela Bovio. Na het vertrek van Lucassen heeft Bovio 
      de touwtjes in handen.
      OPENER
      Hayward, Justin – Night Flight
      Van “Night Flight” (Decca, 1980)
      Dit solo-album van de Moody 
      Blues-frontman was een rechtstreeks gevolg van diens medewerking aan Jeff 
      Wayne's “War Of The Worlds”. Wayne produceerde dit album en schreef ook 
      mee aan diverse songs, waaronder dit titelnummer. Het album was trouwens 
      geen groot succes, wat samenhing met het feit dat het niet in goede aarde 
      viel bij Moody Blues-fans. Het bevatte nauwelijks raakvlakken met symfo en 
      was pop- en zelfs disco-geörienteerd. 
LIVE-TIP
      Rush - High Water
      Van het album “Hold Your Fire” (Anthem / Mercury, 1987)
       Het eerste album van Rush stamt al uit 1974, maar met pensioen willen 
      de heren nog lang niet! In 2007 was Rush onder de noemer “Snakes & 
      Arrows”  voor het laatst in Nederland te zien, met een show die een lust 
      was voor het oog door het gebruik van gigantische videoschermen, lasers en 
      lichtshow. Ditmaal neemt het Canadese prog rocktrio haar Time Machine Tour 
      2011 mee naar Ahoy Rotterdam. Tijdens de show zal het absolute topalbum 
      “Moving Pictures” uit 1981 integraal worden gespeeld. Ook zullen 
      natuurlijk nummers van het nieuw uit te komen album “Clockwork Angels” 
      voorbij komen. Dit gaat allemaal gebeuren op 27 mei in de Rotterdamse 
      Ahoy.
      NIEUW
      Gunn, Trey (with The Farlanders): Maslenitsa
      Van "I'll Tell What I Saw" (7d Media, 2011)
      Op zijn tweede 
      compilatiealbum heeft Trey Gunn naast een selectie uit zijn solowerk en 
      albums met The Trey Gunn Band dit keer ook talrijke nummers verzameld van 
      platen waaraan hij zijn medewerking verleende. Denk nu niet aan King 
      Crimson, de band waarmee hij als Chapman Stick- en Warr Guitar-speler 
      doorbrak, maar aan zijn andere bands KTU, TU en Quodia, en formaties als 
      de Russische vernieuwende folkband The Farlanders (inclusief songs van 
      soloprojecten van Inna Zhelennaya en Sergey Klevensky) en de Italiaanse 
      progband N.y.X. Tenslotte staan er stukken op van artiesten als Matte 
      Henderson, Matt Chamberlain, Saro Cosentino en Alonso Arreola. Wat al deze 
      songs met elkaar verbindt is uiteraard de typerende sounds die Gunn uit 
      zijn instrumenten haalt. Overigens had hij nog wel een derde of vierde 
      schijf kunnen vullen met samenwerkingen met California Guitar Trio, 
      C.C.A., Eddie Jobsons U-Z Project, King Crimson, Gordian Knot, Alice, 
      Percy Howard, Sean Malone, Meridiem, Happy Rhodes, Sunday All Over The 
      World, Sylvian/Fripp en UKZ. Info:
      
      http://treygunn.bandcamp.com/album/ill-tell-what-i-saw 
      OBSCUUR
      Quicksand - Sunlight Brings Shadows
      van “Home Is Where I Belong” (Dawn, 1973)
      Wederom een obscure 
      ontdekking. Quicksand is een band afkomstig uit Wales en heeft helaas maar 
      één plaat op haar naam staan. Het bijzondere is dat de band weliswaar in 
      het progplaatje past, maar toch ook uit andere vaatjes tapt. Zo zijn er 
      vocale passages die geënt zijn op CSN&Y en ook klinkt er folk en psych 
      door in de composities met de gitaar als dominerende factor. Het gematigde 
      gebruik van toetsen sluit hier op aan. Liefhebbers van bands als Fantasy 
      zullen deze plaat zeker waarderen.  Er zijn een aantal moeilijk 
      verkrijgbare CD-edities, waaronder een japanse mini-sleeve, maar ook en 
      aantal bootlegs met inferieure geluidskwaliteit. Dus let op als je de 
      plaat wilt aanschaffen.
IN HET NIEUWS
      Trevor Rabin - Hold 
      On To Me
      Afkomstig van "Can't Look Away" 
      (1989, Elektra/Asylum)
      22 Jaar na zijn laatste 
      solo-album gaat Trevor Rabin in het najaar een nieuw, instrumentaal 
      solo-album uitbrengen. Met uitzondering van de drums, o.a. gespeeld door 
      Vinnie Colaiuta, Louis Molino en Rabins zoon Ryan, speelt Rabin alle 
      instrumenten op het album dat zal gaan verschijnen via Voiceprint Gonzo. 
      Wij doen het nu nog maar even met dit mooie staaltje melodieuze rock waar 
      mee Rabin bewees dat hij z'n collega's in Yes feitelijk helemaal niet 
      nodig had om zijn ding te 
      doen.
      JEUGDSENTIMENT
      Deyss – The Crazy Life of mister Tale
      Van “Vision In The Dark” (Private, 1987)
      Het Zwitserse Deyss was 
      halverwege de jaren '80 een van de eerste niet-Britse bands die met voor 
      de tijd een mooi product kwam. Het tweede album uit 1987 was nog wel een 
      dubbel-LP, zij het met drie kanten! En met een zanger die zich Jester 
      noemt was Deyss in het Marillion-kamp natuurlijk gelijk een hit. Zeker, de 
      muziek van Deyss is behoorlijk beïnvloed door Genesis en Marillion, met 
      hier en daar een leentje-buur-passage, maar dat doet niet af van de charme 
      van de plaat. Na deze plaat verdween de band spoorloos, hoewel zowel de 
      toetsenist en gitarist actief in de muziek bleven en in Zwitserland een 
      studio hebben waar ze o.a. een van de Zwitserse songfestivalinzendingen 
      hebben begeleid. Vorig jaar werd een nieuwe plaat  aangekondigd, alsmede 
      een archiefboxset. Het is trouwens al zeker 17 jaar geleden dat we bij 
      Xymphonia wat van deze band hebben gedraaid!
      LIVE-TIP
      Marillion - Neverland 
      Van “Marbles” (Intact, 2004 / Madfish, 2011)
      Aldwin vindt “Neverland”  het 
      mooiste nummer van de band. Na de akoestische uitstap “Less is More” 
      (2009) is Marillion dit najaar weer volledig elektrisch op tournee. De 
      groep doet in Nederland 3 shows, waarvan één in het WTC Expo te 
      Leeuwarden, op woensdag 30 november.
      Sunday 01 May 2011 Show No. 940
 
      OPENER
      Vivid Circus - Enter The Circus
      Van "Vivid Circus" (eigen beheer 
      promo, 2011)
      Vivid Circus is een 
      progmetalband met z'n wortels in Enschede, alwaar de groep op de 
      Popacademie ontstond. De leden delen een passie voor klassieke hardrock 
      van groepen als Deep Purple en moderne progmetal à la Dream Theater. 
      Daarnaast heeft men het talent voor het schrijven van ambachtelijke songs 
      en natuurlijk de technische begaafdheid dit op hoog niveau te kunnen 
      uitvoeren. Nu is de toetsenist van Vivid Circus, de van Stream Of Passion 
      bekende Jeffrey Revet, ook opgeleid als producer. En goed ook, want hij 
      weet de EP strak en vol, maar tegelijk ook helder en transparant te laten 
      klinken. Met deze schijf van zo'n 25 minuten gaan de heren de boer op. We 
      hebben er alle vertrouwen in dat men zo toegang vind in het progressieve 
      metalwereldje. Want hoewel de heren eigenlijk muzikaal geen nieuw verhaal 
      vertellen weet men wel een knappe symbiose te brengen van klassieke 
      hardrock en progressieve metal. Dit is een boeiende instrumental die zo op 
      Dream Theaters "Awake" had gepast. Website: http://www.vividcircus.com/
NIEUW
      Le Orme - L'alba di Eurasia
                      - La via della seta
      Van “La Via Della Seta” (Ice, 2011)
      Een tijdje geleden werd de 
      prog wereld opgeschrikt door het berricht dat zanger/bassist Aldo 
      Tagliapietra Le Orme had verlaten om zich te richten op "andere muzikale 
      bezigheden". Dit betekende dat drummer Michi Dei Rossi als enig orgineel 
      lid de band mocht voorzetten samen met  toetsenist Michele Bon (al bijna 
      20 jaar op z'n post) en nieuwe bassist Fabio Treni. Een nieuwe zanger werd 
      al snel gevonden in de persoon van Metamorfosi-zanger Jimmy Spitaleri, de 
      zanger met het lange witte haar. Le Orme begon weer live te spelen en 
      werkte langzaam aan een nieuwe plaat. Muzikaal is er niet zo veel 
      veranderd ten opzichte van de voorganger, hoewel de nadruk misschien iets 
      meer op de bombast ligt. Ook niet zo verwonderlijk aangezien Jimmy een 
      meer aanwezige zanger is met een meer operateske manier van zingen. Ook 
      zien we de terugkeer van de elektrische gitaar. “La Via Della Seta” is 
      absoluut een Le Orme-waardige plaat geworden. En om het geheel nog 
      spannender te maken is Aldo met zijn oude Le Orme maatje en origineel 
      toetsenist Tony Paglucia een tweede Le Orme begonnen, en mischien nog wel 
      authentieker aangezien oud-gitarist Tolo Morton ook al is toegetreden tot 
      deze band die vooralsnog onder de naam Tagliapietra Pagliuca Marton 
      opereert (de band heeft onlangs nog gespeeld op een progfestival in Italië 
      met David Cross, waar John Wetton met Banco speelde!!). Wachten is nu op 
      plaatwerk van dat kamp.
NIEUW
      Mike + The 
      Mechanics - Walking On Water
      Van "The Road" (Sony Music, 2011)
      Er zijn alweer 7 jaar 
      verstreken sinds "Rewired". Dat was indertijd de eerste M+M-plaat zonder 
      de helaas te jong gestorven Paul Young. Nu is ook Paul Carrack afgehaakt, 
      waarschijnlijk omdat hij het te druk heeft met z'n solo-carrière. 
      Vervangers zijn gevonden in de personen van Andrew Roachford (ooit 
      redelijk succesvol met z'n soulpopgroep Roachford) en de veel jongere Tim 
      Howar (die als zanger en danser vooral furore maakte in musicals). Vooral 
      Roachford is een gouden keus. Zijn gloedvolle soulstem met een schraapje 
      lijkt op die van Noel McCalla. Dus als Pete Cox toch niet bevalt bij 
      Manfred Mann's Earth Band, dan weet die groep wie te bellen...;-). Het 
      album klink zeker bevlogener dan het routineuze "Rewired", maar de unieke 
      combinatie van soulpop met symfopop van de eerste drie albums wordt niet 
      geëvenaard. Daar is het gebodene alhier toch te weinig doordacht voor, wat 
      al blijkt uit de vele nummers die eindigen met een fade-out. Tim 
      Howar is blijkbaar pas op het laatste moment aangehaakt. Hij is maar in 
      drie nummers te horen. Een derde zanger, de Zuid-Afrikaan Arno Carstens, 
      zingt er ook drie. Carstens had blijkbaar uiteindelijk toch andere 
      prioriteiten.
NIEUW
      Discipline - Homegrown
      Van "Live Days" 
      (Strung Out / Cyclops, 2010)
      Vette Krent in iO Pages: 
      "Discipline is eigenlijk de ideale combi van Genesis en Van Der Graaf 
      Generator: de melodie van de eerste, de donkerte en de drive van de 
      tweede. Daarbij is Parmenter een zanger met een geweldige voordracht en 
      met veel gevoel voor drama en emotie. Op deze dubbelaar vinden we nummers 
      van de enige twee studio-albums, plus een flink aantal nummers dat die 
      studioplaten nooit gehaald heeft. En ook die overstijgen met gemak wat een 
      gemiddelde symfogroep op zijn studioplaten zet. Luister maar naar 
      "Homegrown" (wat een prachtige zanglijn!)." (Jurriaan Hage) Wij kiezen 
      voor dit niet eerder gedraaide en niet eerder op een studio-album 
      verschenen nummer.
NIEUW/JAZZROCK
      Taylor, Chris: Odd Hours
      Van "Nocturnal" (Abstract Logix, 2011)
      Voor wie zit te wachten op 
      een nieuwe jazzrockrelease van Scott Henderson en zijn Tribal Tech, kan 
      wellicht zijn/haar heil zoeken bij het debuut van Chris Taylor. Net als 
      Henderson zoekt Taylor het regelmatig in de syncopische, door Joe Zawinul 
      en Weather Report beïnvloede thema's en soli. Dit wordt nog versterkt door 
      de aanwezigheid van Tribal Tech-toetsenman en groot bewonderaar van 
      Zawinul, Scott Kinsey, terwijl ook Tribal Tech-drummer Kirk Covington in 
      het gekozen nummer te horen is. Smaakvolle, rijk gearrangeerde jazzrock 
      met naast lekkere solo's ook veel effecten, ondersteunende toetsen en 
      melodieus saxwerk. 
      Info:
      
      http://soundcloud.com/abstractlogix/christaylor-nocturnal-sampler
NIEUW / VAN 
      EIGEN BODEM
      Flamborough Head - Rixt 
      Fan't Oerd
      Afkomsting van "PROG NL" (2011, Progwereld)
      Nogmaals aandacht voor het 
      album dat de jubilerende Nederlandstalige progressieve rocksite 
      Progwereld.org heeft georganiseerd: PROG NL. Ditmaal in de vorm een song 
      gezongen in het Fries natuurlijk gebracht door DE Friese prgband bij 
      uitstek: Flamborough Head. De song vertelt het verhaal van de Amelandse 
      sage omtrent de heks van het Oerd: 
      http://www.ameland.nl/index.php?mediumid=1&pagid=49&simaction=content&stukid=1216
VAN EIGEN BODEM
      Alquin - The Mission
      Van het meest recente album “Sailors And Sinners” (Universal, 2009)
       Alquin laat zich minder het 
      progstempel opdrukken dan bijv. Kayak of Focus en haalt z'n invloeden ook 
      uit rock en soul. “ Sailors And Sinners” ligt in het verlengde van 
      voorganger "Blue Planet": een nummer dat de seventies-albums in de schaduw 
      zet hebben we op zowel "Blue Planet" als "Sailors And Sinners" niet echt 
      gehoord, maar er gaat wel passie vanuit - zeker ook uit het tekstuele 
      gedeelte En de combinatie van ronkende Hammond met sax en gitaar en 
      daaroverheen een soulvolle strot blijft gewoon van goud! 
IN HET NIEUWS
      Iluvatar – Your 
      Darkest Hour
      van Children, Kinesis 1995
      Vers van de pers: Vandaag 
      hoorden we dat zanger Glenn McLaughlin Iluvatar heeft verlaten, terwijl de 
      band hard aan het werk is aan hun vierde studio album. Iluvatar is 
      opgericht in 1992 en viert volgend jaar zijn 20 jarig jubileum, maar was 
      sinds “A Story Two Days Wide…” uit 1999 niet erg productief. De laatste 
      jaren was er echter weer leven in de band en werd er actief gewerkt aan 
      een nieuw album. De plaat die bijna af is zal nog wel de vocalen van Glenn 
      bevatten. Wat er daarna gaat gebeuren is nog niet zeker, maar de band gaat 
      zeker door.
      CONCERT-TIP
      Pink Floyd - Hey You + A Great Day For Freedom
      Van “P.U.L.S.E. Live” (EMI, 1995)
      Op zaterdag 3 september 2011 
      viert Pink Floyd Project zijn 5-jarig jubileum met een uitdagende 
      liveshow. In sporthal De Twine in Grouw (Friesland) wordt Pink Floyd’s 
      "P.U.L.S.E." opgevoerd. 
      In 2007 gaf Pink Floyd Project zijn eerste concert in stadschouwburg De 
      Harmonie in Leeuwarden. Het zou een eenmalig optreden worden, maar door 
      het grote succes van de eerst uitvoering werd het project verlengd. Dit 
      had tot gevolg dat de 14-koppige Friese tributeband, tot nu toe, al zijn 
      concerten heeft uitverkocht. Pink Floyd fans kunnen 3 september hun hart 
      weer ophalen; dan speelt Pink Floyd Project het live album "P.U.L.S.E.", 
      het laatste Pink Floyd album dat in 1994 tijdens de “Division 
      Bell”-wereldtournee werd opgenomen. Deze twee uur durende unieke show 
      herbergt zowel het legendarische oudere als het laatste werk van Pink 
      Floyd. (Bron: Pink Floyd Project)
HERUITGAVE
      Kaamos - Barokki
                    - Suit-Case
      Van "Deeds And Talks" (M&T Production, 1977/Rocket Records, 2010)
      Niet te verwarren met de 
      Zweedse deathmetalband met dezelfde naam, was Kaamos een Finse symfonische 
      rockgroep, die in wisselende bezetting bestond tussen 1973 en 1980. Het 
      enige album “Deeds And Talks” verscheen in 1977. Men speelde destijds 
      naast eigen materiaal ook werk van onder meer Yes, Gentle Giant, Jethro 
      Tull, Zapp en Utopia, waarbij met name de eerste drie bands terug te horen 
      zijn in de eigen composities. Daarnaast zijn er overeenkomsten te 
      ontdekken met het eveneens Finse Wigwam. In het over het algemeen 
      vriendelijke, melodieuze geluid valt vooral het Moog- en Hammondspel op 
      plus het frisse gitaarwerk dat een bluesrockachtergrond verraadt. Aardig 
      detail is dat de toenmalige toetsenman, Kyösti Laihi in 1988 de zanger was 
      van The Boulevard, dat het Finse Eurovisie Songfestival won en daardoor 
      dat jaar meedeed aan het hoofdtoernooi, alwaar hij als 20ste eindigde.
      
      WEIRD 
      BUT WONDERFUL
      Godley & Creme - Get Well Soon
      van "Freeze Frame" (1979, 
      Polydor)
      “Freeze Frame” is het tweede 
      album dat de heren Godley & Creme maakten na hun vertrek uit 10CC. De 
      voorganger “Consequences” is misschien wel het meest weirde album ooit 
      verschenen: het was deels een hoorspel, deels een audio-advertentie voor 
      het gitaarapparaat Gizmotron. “Freeze Frame” was een stuk conventioneler 
      maar dan ook maar net. “An Englishman In New York” werd een hit maar het 
      album bevat ook het bizarre “I Pity Inanimate Objects”. De song “Get Well 
      Soon” bevindt zich ergens halverwege tussen die twee... en is ook nog eens 
      een song waar in een radiostation figureert (Radio Luxembourg).
VAN EIGEN BODEM
      Last Detail, The - 
      The Wrong Century
      van “The Wrong Century” (SI Music, 1991)
      Dit EP'tje behoorde tot de 
      eerste worp van drie uitgaven op het net opgerichte SI Music-label, 
      gelieerd aan het toenmalige magazine Sym Info. De EP werd ten doop 
      gehouden in Paradiso, Pasen 1991 en bleek achteraf het laatste levensteken 
      van deze Nederlandse band rond de gebroeders Stoker.  The Last Detail 
      maakt op Saga geënte symfo met een Nederlands jasje. Toetsenist Jullian 
      Driessen en zanger Ruud Stoker zouden later opduiken in Timelock, ook al 
      een groep uit de SI-stal.
      NOORMANNEN COVEREN YES
      Opium Cartel, The - Clear Days
      Meer dan een jaar geleden nam 
      de Noorse formatie The Opium Cartel een song van Yes op voor een te 
      verschijnen Yes tribute-album op Mellow Records. Opium Cartels Jacob Holm 
      Lupo vond het wel wat lang duren en heeft de song nu maar op Youtube 
      gezet:
      
      http://youtu.be/a0-ASLNx4ng . Het origineel is afkomstig van het album 
      “Time And A Word” uit 1970. Hier is het origineel: http://youtu.be/bFpA4qevb-8 
      .
Kino - Holding 
      On
      Van 
      “Picture”, (InsideOut, 2005)
      De 
      enige release van deze "supergroep" met Peter Trewavas, John Mitchell, 
      John Beck en Chris Maitland. “Picture” is niet voor niets een plaat waar 
      al een jaar voorafgaand aan de uiteindelijke release naar uitgekeken werd, 
      want Kino is niet zomaar een bandje. Het Engelse antwoord op Transatlantic 
      bestaat uit vier topmuzikanten van vooraanstaande progbands (en dan 
      vergeten we voor het gemak maar even dat John Beck de laatste tijd vooral 
      met Smokie-zanger Chris Norman toerde): Arena, Marillion, The Urbane, 
      Transatlantic, Porcupine Tree en It Bites. De plaat werd in de tijd 
      gemengd ontvangen en zeker ondergewaardeerd.