-
Sunday 24 April 2022 Show No. 1502
NIEUW / LIVE-TIP
In januari konden we u al vertellen dat er een nieuw album van Joe Satriani aan zat te komen, toen we de vrijgegeven track “Sahara” lieten horen. Het blijkt het openingsnummer van het nu verschenen “The Elephants Of Mars”. Het lijkt zo'n beperkt genre, instrumentale gitaarrock, maar de Amerikaanse virtuoos weet toch altijd nog weer originele wegen te vinden en boeiende melodieën te schrijven wat ook dit negentiende album weer de moeite waard maakt. Zo vallen er voorzichtige invloeden uit muziek uit diverse werelddelen te bespeuren, zonder dat de herkenbaarheid in het geding komt. De ritmesectie voor “The Elephants Of Mars” bestaat uit de teruggekeerde Bryan Beller (ook: The Aristocrats) en de ook op voorganger “Shapeshifting” aanwezige drummer Kenny Aronoff (o.a. Bob Seger). De toestenpartijen worden wisselend gespeeld door Eric Cardieux en Rai Thistlethwayte. Opvallend is verder dat het album verschijnt bij earMUSIC, wat betekent dat na 25 jaar zijn contract met het grote Epic voorbij is. Satriani heeft onlangs zijn Europese tournee een jaartje opgeschoven. De nieuwe datum voor het concert in de grote zaal van het Muziekcentrum in Enschede (waar de Metropool voor dit concert naar uitwijkt) is 13 april 2023. Een dag later bezoekt hij de Melkweg in Amsterdam, om vervolgens op 15 april af te zakken naar Parkstad Limburg Theaters in Heerlen. Op 17 april 2023 is hij in de Turbinenhalle in Oberhausen te aanschouwen. Wij draaien het met atmosferische keyboardpassages opgetuigde “Sailing The Seas of Ganymede” en het meeslepende “Faceless”.
Satriani, Joe – Sailing The Seas of Ganymede
– Faceless
Van "The Elephants Of Mars" (earMUSIC, 2022)
Websites:
http://www.satriani.com/
https://www.facebook.com/joesatriani/.VOORPROEFJE
Het eerste album op Karisma’s sublabel Is It Jazz? Records is het titelloze debuut van de Noorse superband Soft Ffog. Gitarist Tom Hasslan, toetsenman Vegard Lien Bjerkan, bassist Trond Frønes en slagwerker Axel Skalstad zijn met formaties als Grand General, Krokofant, Red Kite en WIZRD in hun achterzak doorgewinterde musici. De op LP-formaat toegesneden vier instrumentale, gemiddeld acht minuten durende tracks zijn duidelijk met een enorme spelvreugde via jamsessies tot stand gekomen. In "Zangief" en "Dhalsim" zorgen zwaar rockende, groovy riffs of ruige, King Crimson-getinte gitaarmuren voor de aanzet, in "Chun Li" is dat een repeterend elektrisch pianothema en in "Ken" fusionachtige, zacht aanzwellende gitaarakkoorden. De invulling daarna wisselt, soms zelfs binnen één nummer. Zo worden enkele langgerekte, naar wilde climaxen toewerkende, met een overvloed aan distorsie vertolkte gitaarsolo’s in de geest van Jimi Hendrix gespeeld. Bjekran creëert daarnaast slepende, zwaar vervormde Moog- en elektrische pianopassages. En tenslotte is er een langdurig jengelende zessnaar in de beste Deep Purple-traditie te noteren. Ondanks enkele in die richting wijzende aanzetten en details is echter – ondanks de labelnaam – geen sprake van pure jazz of jazzrock. Daarvoor laat met name de vet in de mix geplaatste ritmesectie zich van een te zompig rockende kant horen, terwijl de meeste solospots eerder passen binnen klassieke hard- of southern rock. Als Soft Ffog met deze eersteling echter iets bewijst is het dat progressieve muziek gedijt bij onvoorspelbaarheid, zoals ook blijkt uit het door ons gekozen "Ken".
Soft Ffog - Ken
Van "Soft Ffog" (Is It Jazz? Records, 27 mei 2022)
Websites:
https://softffog.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/Softffog.NIEUW
Odin Dragonfly was ten tijde van het debuut “Offerings” in 2007 nog een zijproject van toenmalige Mostly Autumn-leden Heather Findlay en Angela Gordon. Nu, 15 jaar later is er een tweede album van de twee verschenen, die inmiddels beiden geen deel meer uitmaken van het moederschip. Odin Dragonfly maakt ingetogen akoestisch getoonzette folky liedjes. Ze worden veelal gezamenlijk gezongen en zijn afwisselend geschreven door Findlay of Gordon. Findlay speelt voornamelijk akoestische gitaar, met wat bijdragen op 'low whistle' en percussie; Gordon speelt piano en fluit. Heel symfonisch valt het bezwaarlijk te noemen, maar liefhebbers van Mostly Autumn en de vele andere 'offshoots' van die band, zullen vast en zeker genieten, al zullen er mensen zijn die een elektrischegitaaruitbarsting missen. In “Don't Wait Too Long” geeft het fluitthema van Gordon de song karakter; “Four & Twenty Moons” is de song met wellicht de meest prominente pianopartij op “Sirens”, waarbij Findlay in beide songs met akoestische gitaar de verdere instrumentale invulling verzorgt. Natuurlijk zijn het daarnaast vooral de stemmen van het duo die schitteren.
Odin Dragonfly – Don't Wait Too Long
– Four & Twenty Moons
Van “Sirens” (Black Sand Records, 2022
Websites:
https://www.blacksandrecords.com/odindragonfly
https://www.facebook.com/Odin.Dragonfly .VOORPROEFJE
"Garden Shed" van England wordt door velen als een van de laatste klassieke symfonische rockplaten uit de gloriejaren van het genre beschouwd. Het zou jarenlang de enige plaat van het gezelschap blijven, op een restjesalbum na. Dit millennium volgden echter reünieconcerten en een nieuwe studio-CD. Van de reünieconcerten gehouden op 8 en 9 juli 2006 in Club Citta' Kawasaki in Japan verscheen later dat jaar "Live In Japan - "Kikimimi"", dat echter enigszins teleurstelde door de matige mix van de instrumenten en de zang. Op Bandcamp werd onlangs een nummer vrijgegeven van het in augustus te verschijnen "The Concerts In Japan". Dit "Midnight Madness" blijkt bij nadere beschouwing dezelfde versie te zijn als op "Kikimimi", alleen klinkt deze veel beter. Met name de samenzang en de instrumenten staan er prima op en we horen zelfs een Moogsolo, die op het origineel niet te ontwaren was. Of deze destijds slecht in de mix was gezet of later toegevoegd durven we niet te zeggen, maar het is een hele verbetering. Oordeel zelf. Overigens meldt de officiële website dat het om een CD- en LP-uitgave zal gaan.
England - Midnight Madness
Van "The Concerts In Japan" (eigen beheer, 15 augustus 2022)
Websites:
https://england1.bandcamp.com/
https://englandprogrock.wordpress.com/
https://www.facebook.com/EnglandProgressiveMusicGroup
Dit nummer op Bandcamp: https://england1.bandcamp.com/track/midnight-madness-live-taster.VOORPROEFJE / LIVE-TIP
RanestRane dragen wij bij Xymphonia een warm hart toe. De albums van de Italiaanse band fungeren als alternatieve soundtrack bij filmklassiekers. Eerder verschenen al de titels “Nosferatu Il Vampiro” en “The Shining”, plus als voorlopig hoogtepunt de maar liefst 3 CD's rondom “2001: A Space Odyssey”. Ook de RanestRane-versie van Pink Floyd's “The Wall” gaat uit van de filmversie van Alan Parker uit 1982. Verschil met de eerdere titels is dat de muziek niet zelf gecomponeerd is, maar die van Pink Floyd, zij het soms in verrassend alternatieve arrangementen. Binnenkort begint een cineconcerttournee genaamd "Apocalypse Now", gebaseerd op de filmklassieker van Francis Ford Coppola. Dit betreft weer zelfgecomponeerde muziek en een eerste voorproefje daarvan heeft RanestRane nu vrijgegeven in de vorm van het nummer “Cuore Di Tenebra (Heart Of Darkness)”, een titel die verwijst naar het boek “Heart Of Darkness” van Joseph Conrad, waarop Coppola zijn film losjes baseerde. Dat deze film helaas nog steeds niets aan zeggingskracht heeft verloren, blijkt wel weer uit wat er zich op dit moment afspeelt in Oekraïne. Ranestrane legt dan ook in de video bij dit voorproefje de connectie met de nieuwsbeelden die ons overspoelen en heeft deze gebruikt in de video, met een waarschuwing voor het heftige karakter van die beelden. De muziek zelf is op en top RanestRane en doet ons toch wel met veel enthousiasme uitkijken naar het nieuwe album en naar het CineConcert dat de band op 11 juni 2022 gaat geven in de Boerderij in Zoetermeer.
Ranestrane - Cuore Di Tenebra
Van "Apocalypse Now" (Ma.Ra.Cash Records, 21 mei 2022)
Websites:
https://www.ranestrane.net/
https://www.facebook.com/RanestRane
Dit nummer op YouTube: https://youtu.be/6eHTvPzpp6M .HERUITGAVE MET EXTRA'S
“Moving Pictures”, een van de meest iconische albums van Rush, was vorig jaar alweer 40 jaar oud. Om dit te vieren is er met enige vertraging een nieuwe editie uitgebracht met voor het eerst de in 2015 al digitaal en op LP uitgebrachte remaster op CD. Maar er is natuurlijk meer. Ook voor het eerst is onder de titel “Live In YYZ” de complete set van de befaamde Maple Leaf Gardens-concerten die de band op 24 en 25 maart 1981 gaf te beluisteren. Een fiks deel hiervan werd destijds gebruikt als basis voor het semi-livealbum “Exit…Stage Left”. De “40th Anniversary Deluxe Edition” van “Moving Pictures” maakt “Exit...Stage Left”, op kant 2, na in feite overbodig. Terry Brown, destijds ook al de producer, heeft de opnames gemixt, met als bron de oorspronkelijke multitrack-masters en we kunnen wel zeggen dat het resultaat fenomenaal klinkt. Je hebt bijna het gevoel dat je bij de band op het podium staat. Natuurlijk staat het destijds gloednieuwe “Moving Pictures” centraal, dat op “Witch Hunt” na integraal wordt gespeeld. Maar ook het zelden live gebrachte “Natural Science” van voorganger “Permanent Waves” (1980) stond op de setlist. Natuurlijk is het drumwerk van Neil Peart fenomenaal, maar luister vooral ook naar het basspel van Geddy Lee. Er is ook een nieuwe surround mix gemaakt in zowel in Dolby Atmos en HD-Master Audio op Blu-ray. Helaas is deze voor nu alleen nog te vinden in de zeer prijzige 'Super Deluxe Box', waarbij je dan wel ons inziens overbodige extra’s krijgt als een schaalmodel van een rode Ferrari 166MM 'Barchetta' uit 1948, de sportauto die voorkomt in de song “Red Barchetta”. Laten we hopen dat die Blu-ray ook los verkrijgbaar wordt. Er is overigens ook een heus Rush bier verkrijgbaar momenteel met de naam “Moving Pitchers”. We gaan luisteren naar ‘The Camera Eye”.
Rush - The Camera Eye
Van “Moving Pictures - 40th Anniversary Deluxe Edition” (Anthem / Mercury, 1981 / 2022)
Websites:
https://www.rush.com/
https://www.facebook.com/rushtheband
Rush bier: https://shophendersonbrewing.com/collections/rush/products/copy-of-rush-moving-pictures-al e.LIVE-TIP
Het lijkt er nu toch eindelijk van te komen na drie keer uitstel: de tournee van Van Der Graaf Generator die Nederland en Duitsland aandoet. De afgelopen maanden waren korte tournees door Scandinavië en Groot-Brittannië al doorgegaan. Komende week, op 28 april, is het trio in Die Kantine in Keulen te aanschouwen. Twee weken later, op zondag 15 mei, is Paradiso Amsterdam aan de beurt. De tournee staat niet in het teken van een nieuw album. De meest recente uitgave is de kloeke boxset met al het materiaal dat in de jaren zeventig werd opgenomen voor het label Charisma, met de nodige interessante extra's. De eerste oplage van die box was vorig jaar in no-time uitverkocht en het is goed om te weten dat op 29 april een tweede oplage verschijnt. Voor nieuw studiomateriaal moeten we terug naar 2016, toen “Do Not Disturb” verscheen: een gedragen werkstuk met nostalgisch stemmende teksten. Mede gezien de tekst van het slotnummer “Go” vermoeden vele fans dat er geen opvolger meer van zal verschijnen. Voorganger “A Grounding By Numbers” is juist veel energieker en klinkt door mede door de productie van sterproducer en verklaard VDGG-fan Hugh Padgham (o.a. bekend van Genesis, XTC en The Police) ook lekker fris. Opvallend is dat het album voor Van Der Graaf Generator-begrippen opmerkelijk korte songs bevat, die nochtans meteen herkenbaar klinken, mede door de onnavolgbare ritmische wisselingen.
Van Der Graaf Generator – Embarrassing Kid
Van “A Grounding By Numbers” (Esoteric Recordings, 2011)
Websites:
http://www.vandergraafgenerator.co.uk/
https://www.sofasound.com/
https://www.facebook.com/vandergraafgeneratorhammill.NIEUW / LIVE-TIP
Na het overlijden van drummer Jon Hiseman in 2018, verwachtte iedereen dat het wel gedaan zou zijn met Colosseum, de legendarische jazzprogband waarvan hij de oprichter en leider was. Niets is minder waar. De overgebleven leden besloten door te gaan met wat vers bloed en er is nu zelfs een nieuw studio-album! Hoewel er geen origineel lid meer over is, haakten zanger Chris Farlowe, gitarist Clem Clempson en bassist Mark Clarke al enkele jaren na de oprichting aan en waren zodoende onderdeel van de meest gelauwerde bezetting van Colosseum. Wijlen Hiseman is opgevold door niemand minder dan Malcolm Mortimore, 50 jaar geleden kortstondig Gentle Giant-drummer. Oorspronkelijk toetsenist Dave Greenslade is al enige tijd niet meer van de partij en blijkt nu opgevolgd door Nick Steed. De originele saxofinist Dick Heckstall-Smith overleed al in 2004 en werd destijds opgevolgd door Hisemans vrouw Barbara Thompson. Zij is nu vervangen door Kim Nishikawara. Natuurlijk zal er altijd een vergelijking worden gemaakt met het oude werk van Colosseum. Met “Restoration” zoekt deze band echter wel een nieuw pad. Zo opent het album met twee vrij stevige nummers die stilistisch meer op het werk van Colloseum II of Cream lijken. Vooral het tweede nummer bevat lekker orgel- en saxspel tegen het einde. Vanaf dit punt biedt “Restoration” een mooie mengeling van rustiger tracks, met de nodige blues- en jazzaspecten. Hoewel nauwelijks vergelijkbaar met klassiekers als “Valentyne Suite” of “Daughter Of Time”, is “Restoration” en zeer fijn album geworden. Colosseum is straks op 24 juli een van de bands op de laatste dag van het Night Of The Prog festival. Op 13 september is de groep iets dichterbij, in de Harmonie in Bonn, te aanschouwen. We gaan luisteren naar “If Only Dreams Were Like This”, een instrumentaal nummer dat is aangeleverd door Nick Steed.
Colosseum – If Only Dreams Were Like This
Van “Restoration” (Repertoire, 2022)
Websites:
http://www.clemclempson.com/colosseum/
https://www.facebook.com/Colosseum.Band
Dit nummer op youtube: https://youtu.be/DoMnEd7Bprk .LIVE-TIP
Onlangs zond de Frans-Duitse kunstzender Arte de documentaire "The Sound Weavers" uit. In deze film werd het werk neoklassieke componisten als Ludovico Einaudi en Joep Beving belicht aan de hand van interviews en optredens. Ook de Poolse Hania Rani kwam aan bod. Net als haar genregenoten bevat haar muziek invloeden van Erik Satie en minimalisten als Philip Glass, maar door haar gebruik van synthesizers naast de piano en een licht groovende ritmesectie bespeuren we soms ook een gelijkenis met bijvoorbeeld het Esbjörn Svensson Trio. Daarnaast horen we door Rani's ingetogen zang ook verwantschap met de muziek van Agnes Obel. Genoeg reden om haar CD "Home" uit 2020 erbij te pakken en daarvan "Come Back Home" te draaien. Hania Rani zal op 25 mei in LantarenVenster te Rotterdam haar muziek live ten gehore brengen. Dit concert is overigens al uitverkocht.
Rani, Hania - Come Back Home
Van "Home" (Gondwana Records, 2020)
Websites:
https://haniarani.com/
https://www.facebook.com/haniaranimusic
https://www.arte.tv/en/videos/107064-002-A/hania-rani/ (een recent soloconcert, ook uitgezonden door Arte)
https://www.lantarenvenster.nl/programma/hania-rani-2022/.(OP)NIEUW / LIVE-TIP
Het vorig jaar oktober verschenen nieuwste album van Tori Amos klinkt meteen herkenbaar en vertrouwd. Toch heeft dit “Ocean To Ocean” absoluut bestaansrecht. Enerzijds omdat de songs vrijwel allemaal zeer aansprekend zijn, anderzijds omdat de arrangementen en de productie zo prachtig verzorgd zijn. Daarbij is het opvallend dat in veel nummers het instrument waarmee je de Amerikaanse meteen associeert, de Bösendorfer-vleugel, niet eens het meest in het oor springend instrument is. John Philip Shenale is verantwoordelijk voor het spel op Chamberlin, Optigan, Maxophone, alsmede 'Philly's Hyperion Orchestra', waarmee volgens ons door Shenale digitaal gegenereerde orkestpartijen worden aangeduid (zoals bijv. Roger King dat bij Steve Hackett doet). In “How Glass Is Made” is de fluit van de Chamberlin (de voorloper van de Mellotron) goed te horen, naast Tori's eigen Wurlitzer. Verder is dit een van de vele nummers waarin het basspel (in dit geval zoemende staande bas) van Jon Evans heerlijk prominent in de mix is gezet. Zelden in zijn toch al meer dan 2 decennia aan dienstjaren voor Amos viel diens rol in de arrangementen zo op als hier. En dat wérkt ontzettend goed! Tori Amos zou eerst afgelopen maart in Carré te aanschouwen zijn, maar die concerten zijn uitgesteld naar 6 en 7 april 2023.
Amos, Tori – Metal Water Wood
Van “Ocean To Ocean” (Decca / Universal, 2021)
Websites:
https://toriamos.com/
https://www.facebook.com/toriamos.ALBUM VAN DE MAAND
Tangerine Dream draait al sinds 1967 mee in de muziekwereld. De Duitse formatie begon als een avantgardistische variant op een psychedelische rockband, maar liet onder leiding van oerlid Edgar Froese al gauw de geijkte rockpaden achter zich. De muziekstukken lieten zich voortaan het beste omschrijven als klanklandschappen. De sound werd al snel elektronischer van aard en met het album “Phaedra” kwam in 1974 met name in het Verenigd Koninkrijk de grote doorbraak. Hiermee was Tangerine Dream een van de grondleggers van de jarenlang invloedrijk gebleken elektronische muziekstijl die Berliner Schule werd gedoopt. Maar Froese en consorten bleven zich alsmaar verder ontwikkelen, daarbij gebruik makend van de modernste instrumenten. Het leverde grote successen in de Verenigde Staten op, vooral ook op het gebied van filmmuziek. Muzikanten kwamen en gingen maar de constante factor was aldoor muzikaal visionair Edgar Froese. Met diens overlijden leek in 2015 het doek gevallen voor Tangerine Dream, maar het werd al snel duidelijk dat het zijn uitdrukkelijk wens was dat de band door zou blijven gaan met aan het roer Thorsten Quaeschning. Sinds Froeses verscheiden zijn al de nodige uitgaven verschenen, waaronder het studio-album “Quantum Gate” in 2017, dat eind februari werd opgevolgd door “Raum”. Opvallend is dat voor beide albums nog gebruik is gemaakt van materiaal waaraan Froese nog heeft meegewerkt. Voor de liefhebbers is fijn om te weten dat de muzikale koers niet drastisch is gewijzigd, met dien verstande dat er nu duidelijk weer meer inspiratie is gehaald uit het klassieke jarenzeventiggeluid van de band, maar dan wel met een modern tintje. Daar waar vanaf de jaren 90 op niet al te succesvolle wijze saxofoon opdook in de muziek, keert Quaeschning terug naar de klassieke TD-sound met prachtig gebruik van sequencers en moderne analoge synths. Die sequencers zijn ook opvallend aanwezig in het titelnummer, de op één na langste track van het album. Ook hier zijn diverse synths in repeterende patronen in allerlei vormen zijn te horen: al vanaf de jaren 70 het herkenbare geluid van Tangerine Dream. Op 2 juni treedt Tangerine Dream op in Q-Factory in Amsterdam.
Tangerine Dream - Raum
Van "Raum" (Kscope / Eastgate, 2022)
Websites:
https://www.tangerinedreammusic.com/
https://www.facebook.com/TANGERINEDREAM.OFFICIAL .HERUITGAVE MET EEN TWIST
Er is het laatste jaar veel bedrijvigheid in het Twelfth Night-kamp. Naast de vele archiefuitgaven van live-opnamen en de recente klassiek-getinte albums van Clive Mitten is er nu ook een nieuwe versie van “Smiling At Grief…”. In 1982 was dit een cassetteband-uitgave die diende als introductie van de nieuwe line-up met zanger Geoff Mann. Op het origineel was naast ‘oud’ werk ook al een aantal nieuwe nummers te horen, dat later op het eerste officiële studio-album van de band zou verschijnen. Het idee achter deze 2022-versie was om de originele nummers door verschillende collega-muzikanten te laten remixen, waarbij deze vrijgelaten werden er zelfs een eigen draai aan te geven, om deze vervolgens samen uit te brengen. Steven Wilson bijt de spits af met “East Of Eden”, dat goed het hybride geluid van New Wave en progressieve rock van Twelfth Night weergeeft. Dit maakte de band volgens hem ook zo uniek in die tijd. Andere bijdrages komen van o.a. Peter Jones, Rob Reed, alsmede Tim Bowness, die “Makes No Sense” opnieuw inzong. Voor het eerst is het album ook op vinyl verkrijgbaar. De nieuwe CD-versie heeft 7 extra nummers met nog weer alternatieve 'remixed'-versies en er is ook een digitale download die zelfs 22 nummers bevat. We gaan een van de Steven Wilson-remixes laten horen, het uptempo “East Of Eden”.
Twelfth Night – East Of Eden
Van “Smiling At Grief... Revisited” (eigen beheer, 1981 / 2022)
Websites:
https://twelfthnightuk.bandcamp.com/album/smiling-at-grief-revisited
https://twelfthnight.info/?news=smiling-at-grief-revisited
https://www.facebook.com/NightTwelfth.HET DEBUUT / VAN EIGEN BODEM / LIVE-TIP
Op 5 juni 2007 maakten Anneke Van Giersbergen en The Gathering bekend dat ze na 13 jaar uit elkaar zullen gaan. Op 26 oktober 2007 bracht Van Giersbergen met Agua de Annique het album “Air” uit. De band bestond uit echtgenoot Rob Snijders (ex-Celestial Season, ex-Kong), Jacques de Haard (ex-Celestial Season) en Joris Dirks. Met Agua De Annique maakte Van Giersbergen moody, licht-progressieve alt-pop, die voortborduurt op de softere kant van laat Gathering-werk. Vanaf het tweede album werd de naam trouwens uitgebreid naar Agua de Annique & Anneke van Giersbergen. Na 2010 bracht ze haar albums gewoon onder eigen naam uit. Daarnaast heeft de zangeres aan een groot aantal projecten meegewerkt en bovendien albums uitgebracht met o.a. Danny Cavanagh van Anathema, de IJslandse band Árstíðir, het Residentie Orkest en Kamerata Zuid. In 2021 verscheen bij InsideOut haar meest recente studioalbum ''The Darkest Skies Are The Brightest'', waarmee in 2023 getoerd gaat worden. Voor het zover is begint in mei de enkele malen uitgestelde, intieme “Anneke Goes To Church”-tournee, die haar op 14 mei bijvoorbeeld naar het Academiehuis van De Grote Kerk in Zwolle brengt.
Agua de Annique – Sunken Soldiers Ball
Van “Air” (eigen beheer, 2007)
Websites:
https://www.annekevangiersbergen.com/
https://www.facebook.com/annekevangiersbergenofficial.GEMIST
We kwamen erachter dat we nog geen aandacht hadden geschonken aan het meest recente album van Crippled Black Phoenix: het in 2020 uitgebrachte 10de studio-album “Ellengæst”. Het Britse collectief rond multi-instrumentalist Justin Greaves is moeilijk in een hokje te plaatsen. Waar op eerdere albums de labels 'stoner' en met name 'post-rock' werden geplakt, is de muziek op het in 2018 verschenen album “Great Escape” atmosferischer en warmer geworden. Deze lijn wordt voortgezet op “Ellengæst”. Helaas stapten toetsenist Mark Furnevall en zanger Daniel Änghede onverwacht uit de band. Justin Greaves moest dus binnen zijn netwerk op zoek naar gastmuzikanten en hiervoor regelde hij zeker niet de eersten de besten. Muziekvrienden van onder andere Anathema, Tribulation en Gaahl’s Wyrd wilden maar al te graag hun stem lenen aan het nieuwe werk. Het resultaat heeft opnieuw de kenmerkende kwaliteit van de band. Experimentele en progressieve uitspattingen zijn afgezwakt, maar zijn niet geheel afwezig. De grote afwisseling in gastvocalisten draagt eraan bij dat het album over de hele linie interessant blijft. Voor vanavond hebben we gekozen voor “House Of Fools”, met de zang van Anathema‘s Vincent Cavanagh.
Crippled Black Phoenix feat. Vincent Cavanagh – House Of Fools
Van het album “Ellengæst” (Seasons Of Mist, 2020)
Websites:
https://crippledblackphoenix.net/
https://www.facebook.com/CBP444. -
Sunday 17 April 2022 Show No. 1501
NIEUW
Bij het tweede album van Pattern-Seeking Animals, het twee jaar geleden verschenen “Prehensile Tales”, merkten we nog op dat deze Spock's Beard-spin-off het stilistisch wat breder trok – tot hints naar disco aan toe. Het nu verschenen “Only Passing Through” zouden we toch weer volmondig als een progalbum willen omschrijven. Daarnaast heeft componist en multi-instrumentalist John Boegehold een verzameling uitermate boeiende songs afgeleverd. Twee kortere door zanger/gitarist Ted Leonard aangeleverde stukken detoneren echter allerminst. Kroonwerk is het 13 minuten lange “Time Has A Way”, opgebouwd vanuit een motief van slechts vier noten, maar vol van wervelende afwisseling en met ook fraaie blazerspartijen. Het heeft daardoor wel ietwat de vibe van het album “V”, een van de sterkste albums van Spock's Beard. Hier, maar ook in ietwat kortere maar zeker niet minder enerverende songs als “I Can't Stay Here Anymore” en “Said The Stranger” laat Boegehold ook het nodige fraaie keyboardwerk horen met hier en daar verrassend originele sounds en op andere momenten juist de karakteristieke proggeluiden zoals Moog en Mellotron. Leonard levert scherpe gitaarpartijen tot, in zijn eigen “I'm Not Alright”, gevoelig bluesy aan toe. Omdat ze zo nauwelijks onderdoen voor de instrumentale bijdragen die bij Spock's Beard door respectievelijk Ryo Okumoto en Alan Morse worden aangeleverd, wordt gezien het feit dat de solide ritmesectie van P-SA bestaat uit Dave Meros en voormalig Beard-drummer Jimmy Keegan, het muzikale onderscheid met de moederband wel erg klein. Maar wie maalt daarom als de kwaliteit zo hoog is?!
Pattern-Seeking Animals – I Can't Stay Here Anymore
– Said The Stranger
Van “Only Passing Through” (InsideOut / Sony Music, 2022)
Websites:
https://www.psanimals1.com/
https://www.facebook.com/psanimals1 .VOORPROEFJE
De 'nieuwe' line-up van Solstice, de Britse band die al sinds de jaren 80 actief is met aan het roer gitarist/songschrijver Andy Glass, heeft overduidelijk wat losgemaakt bij zowel Glass zelf als bij de vele fans. Het album "Sia" werd in 2020 opgenomen terwijl de bandleden in lockdown zaten in hun eigen huis, maar dat leidde ondanks dat tot een prachtig klinkend resultaat. Sindsdien is de line-up voor concerten uitgebreid met drie achtergrondzangeressen, die net zo jong zijn als leadzangeres Jess Holland. Die nieuwe energie zorgde voor dusdanige impulsen dat nu al begonnen kan worden met de opnamen van een nieuw album, dat nog dit jaar moet verschijnen. Daarvoor is een internetfondsenwervingscampagne gestart via de website ko-fi.com, waarbij het geld à la minute in de handen van de band zelf terechtkomt, zonder tussenpersonen die er nog even snel hun eigen dingetje mee kunnen doen. Je kunt intekenen voor een digitale versie van het album maar ook voor CD-uitgaven (al dan niet gesigneerd of met je naam in het boekje). Ongeacht waar je voor kiest, je krijgt na het inschrijven gelijk een volledig live-album toegestuurd, inclusief beeld, dat onlangs is opgenomen in de club MK11 in Milton Keynes, thuisbasis van Solstice. Het concert is simpel maar effectief gefilmd, waardoor je het gevoel krijgt op de eerste rij te staan; de geluidsmix van de hand van Andy Glass zelf is prima. Van dat live-album draaien we vanavond een geheel nieuw nummer dat op het aankomende album komt te staan, getiteld “Siren Song”.
Solstice - Siren Song (live)
Van "Solstice Live At MK11" (eigen beheer, 2022)
Websites:
https://www.solsticeprog.uk/
https://www.facebook.com/solsticeprog
Artikel in The Guardian: https://www.theguardian.com/
Internetfondsenwervingscampagne: http://ko-fi.com/solsticeprog/commissions .NIEUW
Drie weken geleden draaiden we muziek van het nieuwe album van The Rome Pro(G)ject, waarbij zoals altijd weer de nodige bekende en minder bekende progmusici gevraagd bleken hun steentje bij te dragen. Albums waarop dat ook het geval is, zijn de elkaar rap opvolgende werkstukken van The Samurai Of Prog-leden. De basisbezetting daarvan bestaat uit bassist Marco Bernard, drummer Kimmo Pörsti en violist Steve Unruh. Omdat de productie van Bernard en Pörsti nogal hoog is en Unruh veel minder tijd kan vrijmaken, brengt de ritmesectie ook albums uit onder de naam Bernard and Pörsti. Toen we onlangs “Past And Present”, een recent solo-album van Pörsti, bespraken, gaven we al aan dat we eigenlijk achter de feiten aanliepen, want ondertussen lag er alweer een conceptalbum van het duo. Dit vlak voor de jaarwisseling verschenen “Robinson Crusoe”, is dan vanavond aan de beurt. Mooi op tijd, want het volgende Samurai Of Prog-album, “The Anthem To The Phoenix Sun”, is alweer aangekondigd. Anders dan bij The Rome Pro(G)ject, waar stichter Vincenzo Ricca verantwoordelijk is voor de composities, laat het Italiaans-Finse duo het componeren voor dit conceptalbum totaal over aan de gasten. Niet alle medewerkenden zijn even bekend, opvallend is dat ook hier zowel fluitist John als gitarist Steve Hackett van de partij is. Daarnaast zullen ingewijde progliefhebbers de hedendaagse RPI-band Il Tempio Delle Clessidre kennen. De zanger ervan, Stefano Galifi, zingt een door Luca Scherani van Hostsonaten en La Coscienza Di Zeno geschreven compositie, waarin laatstgenoemde ook de toetsen bespeelt. Ons vaderlandse hart gaat sneller kloppen bij het ontwaren van opnieuw twee Kayak-namen bij een Samurai Of Prog-gerelateerd project. Marcel Singor levert weer enige gitaarpartijen en zanger Bart Schwertmann is brengt met veel overtuiging het centrale hoogtepunt van de plaat tot leven: “Island Of Despair”, met toetsenwerk van en geschreven door de van Mad Crayon en diverse eerdere Samurai-projecten gekende Alessandro Di Benedetti. Steve Hackett levert een heerlijk herkenbare solo en bij afwezigheid van Unruh speelt de van o.a. No-Man bekende Steve Bingham warme vioolpartijen. Niet alleen in dit nummer maar in nog twee songs. Al met al valt er weer veel te genieten voor liefhebbers van pure progrock, zonder dat er schokkende nieuwe wegen bewandeld worden, maar dat wordt ook niet beoogd. Met opnieuw een kleurrijke hoes van Ed Unitsky is dit opnieuw gewoon een zeer verzorgd werkstuk. Wij gaan luisteren naar het genoemde “The Island Of Despair” met glansrollen voor Schwertmann en Hackett.
Bernard and Pörsti – The Island Of Despair
Van “Robinson Crusoe” (Seacrest Oy, 2021)
Websites:
https://www.seacrestoy.com/bernard-and-porsti
https://www.facebook.com/thesamuraiofprog .(OP)NIEUW
Van de brit Lee Abraham verscheen september vorig jaar zijn 6de album “Only Human”. Ook dit album laat weer een middenweg tussen melodieuze neoprog en krachtige AOR horen. Opnieuw bespeelt de van o.a. Galahad bekende Abraham niet alleen basgitaar, maar ook gitaar en keyboards, waarbij hij tevens verantwoordelijk is voor de opnametechniek en productie. Wederom verzorgt Gerald Mulilgan (Credo) het misschien wat al te recht-door-zee-drumwerk; pianist Rob Arnold heeft daarnaast een kleine rol. De vocalen worden om en om vertolkt door twee bekenden van eerder Abraham-werk, die bovendien veelvuldig geroemd worden als bezitters van enkele van de fraaiste stemmen binnen de hedendaagse prog: Marc Atkinson (Nine Stones Close, Riversea) en Peter Jones (Tiger Moth Tales, Red Bazar en Camel), geholpen door een beetje achtergrondzang van Mark Spencer (o.a. Galahad, Twelfth Night). De opener “Counting Down” is een 30 minuten durende vierdelige 'epic', die de toon zet voor een terugkerend thema op dit album: het voortschrijden van de tijd en het effect daarvan op ons. Peter Jones zingt het gehele stuk, waarbij opvallend is dat zijn stem in deze context nét een beetje anders klinkt dan bij andere genoemde acts waar hij als leadvocalist optreedt. Prettig, gezien diens alomtegenwoordigheid in de hedendaagse progscene. U hoort nu het eerste, tien minuten durende deel van “Counting Down”.
Abraham, Lee – Counting Down (part 1)
Van “Only Human” (F2 Music, 2021)
Websites:
http://2020.leeabraham.co.uk/
https://www.facebook.com/leeabrahammusic .IN HET NIEUWS / LIVE-TIP
Dream Theater heeft op 4 april een Grammy in de wacht gesleept in de categorie 'best metal performance'. De jaarlijks uitgereikte Grammy Awards worden algemeen beschouwd als behorende tot de belangrijkste muziekprijzen ter wereld, vergelijkbaar met de Oscars voor de filmwereld. Dream Theater kreeg de Grammy voor het nummer “The Alien” van het vorig jaar verschenen album “A View From The Top Of The World”. De andere genomineerden in die categorie waren Deftones, Gojira, Mastodon en Rob Zombie. Het was in een carrière van meer dan drie decennia de eerste Grammy die Dream Theater won, na al wel twee keer eerder genomineerd te zijn geweest. De prijs werd opgehaald door gitarist John Petrucci. In zijn toespraak benadrukte hij dat de bandleden altijd verteld werd dat hun songs veel te lang waren, met teveel gitaarsolo's. Om nog maar te zwijgen over de rare maatsoorten. “Deze song (“The Alien” dus) is in 17/8ste! Probeer dat maar eens mee te tikken met je voet!”, vervolgde hij. Hij bedankte vervolgens o.a. ook de prog- en progmetalliefhebbers van over de hele wereld voor hun jarenlange steun en gaf aan dat deze muzieksoorten nog steeds leven. Op 13 mei kunnen we Dream Theater aanschouwen in AFAS Live in Amsterdam en een dag later in de Turbinenhalle in Oberhausen.
Dream Theater - The Alien
Van het album “A View From The Top Of The World” (InsideOut / Sony Music, 2021)
Websites:
https://dreamtheater.net/
https://www.facebook.com/dreamtheater .50 JAAR / HET DEBUUT
Captain Beyond zouden we kunnen kenschetsen als één van de meer over het hoofd geziene supergroepen in de rockgeschiedenis. De band werd in 1971 gevormd in Los Angeles door ex-Deep Purple-zanger Rod Evans, ex-Iron Butterfly-gitaristen Larry Reinhart en Lee Dorman en ex-Johnny Winter-drummer Bobby Caldwell. De band bracht slechts drie albums uit (“Captain Beyond” in 1972, “Sufficiently Breathless” in 1973 en “Dawn Explosion” in 1977) en bereikte nooit meer dan een cult-aanhang, maar het zijn wel degelijk drie sterke albums, waarop we een vorm van psychedelische gitaarrock horen die soms te omschrijven is als een zwaardere variant op de muziek van Pink Floyd uit die tijd. Tussen het tweede en derde album was de groep trouwens al enige tijd ontbonden. Na “Dawn Explosion” volgde er opnieuw een split, waarna er een kortstondige reünie volgde in 1998. Dat bleek toch niet het defnitieve einde, want in 2013 volgde een heroprichting en die samenstelling van Captain Beyond, met Boby Caldwell als enig origineel lid, bestaat vandaag de dag nog steeds. Het debuutalbum werd opgedragen aan de destijds recent verongelukte Duane Allman, met wie Captain Beyond-drummer Bobby Caldwell had gespeeld. Het album bevat een breed scala aan invloeden, waaronder latin en jazz, vaak met verschillende maatsoorten en een grote dynamiek binnen hetzelfde nummer. Het grootste deel van het album bestaat uit drie medleys van strak gearrangeerde onderling verbonden nummers. Van dit debuutalbum achtereenvolgens “Armworth” en “Myopic Void”.
Captain Beyond – Armworth / Myopic Void
Van “Captain Beyond” (Capricorn Records, 1972)
Websites:
https://officialcaptainbeyond.com/
https://www.facebook.com/OfficialCaptainBeyond
https://captainbeyond.bandcamp.com/ .ALBUM VAN DE MAAND
Tangerine Dream draait al sinds 1967 mee in de muziekwereld. De Duitse formatie begon als een avantgardistische variant op een psychedelische rockband, maar liet onder leiding van oerlid Edgar Froese al gauw de geijkte rockpaden achter zich. De muziekstukken lieten zich voortaan het beste omschrijven als klanklandschappen. De sound werd al snel elektronischer van aard en met het album “Phaedra” kwam in 1974 met name in het Verenigd Koninkrijk de grote doorbraak. Hiermee was Tangerine Dream een van de grondleggers van de jarenlang invloedrijk gebleken elektronische muziekstijl die Berliner Schule werd gedoopt. Maar Froese en consorten bleven zich alsmaar verder ontwikkelen, daarbij gebruik makend van de modernste instrumenten. Het leverde grote successen in de Verenigde Staten op, vooral ook op het gebied van filmmuziek. Muzikanten kwamen en gingen maar de constante factor was aldoor muzikaal visionair Edgar Froese. Met diens overlijden leek in 2015 het doek gevallen voor Tangerine Dream, maar het werd al snel duidelijk dat het zijn uitdrukkelijk wens was dat de band door zou blijven gaan met aan het roer Thorsten Quaeschning. Sinds Froeses verscheiden zijn al de nodige uitgaven verschenen, waaronder het studio-album “Quantum Gate” in 2017, dat eind februari werd opgevolgd door “Raum”. Opvallend is dat voor beide albums nog gebruik is gemaakt van materiaal waaraan Froese nog heeft meegewerkt. Voor de liefhebbers is fijn om te weten dat de muzikale koers niet drastisch is gewijzigd, met dien verstande dat er nu duidelijk weer meer inspiratie is gehaald uit het klassieke jarenzeventiggeluid van de band, maar dan wel met een modern tintje. Daar waar vanaf de jaren 90 op niet al te succesvolle wijze saxofoon opdook in de muziek, keert Quaeschning terug naar de klassieke TD-sound met prachtig gebruik van sequencers en moderne analoge synths. Die sequencers zijn opvallend aanwezig in het korte "Along The Canal", waarbij diverse synths in repeterende patronen in allerlei vormen zijn te horen: al vanaf de jaren 70 het herkenbare geluid van Tangerine Dream. Op 2 juni treedt Tangerine Dream op in Q-Factory in Amsterdam.
Tangerine Dream - Along The Canal
Van "Raum" (Kscope / Eastgate, 2022)
Websites:
https://www.tangerinedreammusic.com/
https://www.facebook.com/TANGERINEDREAM.OFFICIAL .OVER HET HOOFD GEZIEN
Warmrain bestaat naast twee gitaristen, Leon Russell en Matthew Lerwill, verder uit bassist Simon Bradshaw en drummer Craig Blundell. Laatstgenoemde is vooral bekend door zijn werk voor onder meer Steven Wilson, Steve Hackett en Frost*. De Britse band debuteerde al in 2011 met een EP, “Absent Friends”, waarna het tot 2019 duurde eer er een tweede EP verscheen: “Here Comes The Rain Again”. Dat bleek de voorbode van het in datzelfde jaar verschenen dubbel-album, getiteld “Back Above The Clouds”. Het telt maar liefst 15 nummers, met een totale speelduur van ruim anderhalf uur. Van beide EP's keert ook een deel in aangepaste vorm terug. De muziek van Warmrain doet sterk denken aan die van Pink Floyd, Blackfield, Airbag en Steven Wilson. De stem van Leon Russell lijkt daarbij ook nog eens op die van laatstgenoemde. Zeker voor liefhebbers van het meer rustige werk van Blackfield zullen veel van hun gading vinden. Sommigen zullen wellicht wat spanning of een muzikale uitbarstingen missen, maar de relaxedheid maakt dan wel weer dat je heerlijk bij deze muziek kunt wegdromen.De meeste nummers zijn flink uitgesponnen, met breed uitgemeten gitaarpartijen, die refereren aan de stijl van Pink Floyds David Gilmour. Er zit een heel verhaal achter de totstandkoming. Zo maakte de groep een pelgrimstocht naar de zee bij Cornwall, waar ook opnamen van zijn gemaakt die gebruikt zijn voor het album. Op Warmrains website kun je vanuit verschillende invalshoeken meer lezen over de beginselen van het het albumconcept. Albumopener ''Fading Star'' is meteen het stevigste nummer van het album, met een knipoog naar Led Zeppelins “Kashmir”. We vervolgen met ''Alone In Silent Harmony'', een instrumental met een Floydiaans karakter.
Warmrain – Fading Star
- Alone In Silent Harmony
Van ''Back Above The Clouds'' (Rain Recordings, 2019)
Websites:
https://warmrain.band/
https://www.facebook.com/warmrainofficial/ .SFEERVOLLE EIGHTIESPOP
Icehouse was in de jaren 80 in thuisland Australië één van de populairste bands. Hier in Nederland kennen we de groep rond zanger/songschrijver/multi-instrumentalist Iva Davies met name van de twee hits “Hey Little Girl” (1982) en “Crazy” (1987). Icehouse was van oorsprong meer gericht op pubrock, maar ontwikkelde later een broeierig mengsel van New Wave en synthpop. In 1987 verscheen het succesvolste album "Man Of Colours", waarvan 5 singles het in Australië tot hit schopten, waaronder het eerdergenoemde “Crazy” dat het daarnaast niet alleen in Europa, maar ook in de VS erg goed deed. "Man Of Colours" werd in Australië en Groot Brittannië opgenomen onder leiding van producer David Lord, die wij met name kennen van zijn werk met The Korgis, Peter Gabriel en Peter Hammill. Het titelstuk is met zijn atmosferische toetsenklanken en gebruik van een althobo een van de opvallendste nummers van dit verder ook sterke album voor wie van sfeervolle eightiespop houdt.
Icehouse - Man Of Colours
Van "Man Of Colours" (Chrysalis, 1987)
Websites:
https://icehouse-ivadavies.com/
https://www.facebook.com/ICEHOUSE .MARILLION WEEKEND-SPECIAL
Afgelopen week heeft Marillion in Polen het eerste Marillion Weekend van dit jaar gegeven. De komende maanden zal de band in verschillende landen dit event neer zetten. Echter, het Nederlandse Weekend in Port Zélande zal pas in 2023 plaatsvinden. Dit is dan ook volgens de band HET weekend, met allerlei door de band geregelde nevenfestiviteiten. Komende maand is Zweden aan de beurt waar het van 20 t/m 22 mei zal plaatsvinden. Op twee dagen zijn er voorprogramma’s door twee Noorse bands waar we bij Xymphonia ook zeker warm voor lopen: Oak, dat rond die tijd een nieuw album af hoopt te hebben en Dim Gray, waarvan het debuutalbum bij ons zelfs Album van de Maand was. Ook Dim Gray werkt momenteel aan een opvolger. Mooie reden om van deze bands weer onder de aandacht te brengen en om ook van het onlangs verschenen nieuwe Marillion-album nog twee nummers te laten horen.Marillion – The Crow And The Nightingale
Bijna 5 jaar na het succesvolle “FEAR” is afgelopen week studioalbum nummer 20 verschenen van Marillion. Net als de voorganger is “An Hour Before It’s Dark” geen makkelijk album geworden. Muzikaal ligt het album zeker in het verlengde van “FEAR”, maar grijpt ook terug naar albums als “Marbles”, “Marillion.com” en “Anoraknophobia”. Verschil is er ook, want daar waar het eerstgenoemde album je langzaam binnenhaalt, gaat de band nu iets voortvarender van start met wat meer 'drive'. Dit wordt op vooral het eerste deel van het album volgehouden. Na de single “Murder Machines” is er een omslag die wordt ingeluid door een heus koor en mooi pianospel op “The Crow And The Nightingale”, een ode aan Leonard Cohen. Op meerdere nummers keert het koor terug, met partijen die een mooie aanvulling blijken op de toetsentapijten van Mark Kelly. Zanger Steve Hogarth zingt tegenwoordig iets lager, maar zijn stem heeft nog steeds niets aan kracht ingeboet. Tekstueel heeft hij zich duidelijk laten inspireren door de gebeurtenissen die de afgelopen jaren markeren, getuige “Murder Machines” en “Care”. Maar gelukkig blijft het daar niet bij en worden ook onderwerpen als diamanthandel en het klimaat niet geschuwd. Wie ook zeker bepalend is voor het albumgeluid is drummer Ian Mosley. Zijn spel klinkt op het eerste gehoor zeer herkenbaar, maar dan zijn er toch weer van die onverwacht briljante momenten. Er is ook weer genoeg ruimte voor Steve Rothery die gelukkig de nodige solo’s ten gehore brengt: zijn gitaarspel knalt soms echt uit de speakers. Vandaag gaan we luisteren naar het eerdergenoemde “The Crow And The Nightingale”.
Van “An Hour Before It’s Dark” (Ear Music, 2022)
Websites:
https://www.facebook.com/MarillionOfficial
https://www.marillion.com .Oak – Psalm 51
In 2013 verscheen het debuutalbum “Lighthouse” van Oak. Maar het duurde uiteindelijk bijna 3 jaar voor dat het album echt werd opgemerkt en dat was pas na de heruitgave via het label Apollon Records:PROG. Toen kwam het album ook pas op onze radar en we waren gelijk verkocht. Schitterende moderne progressieve rock waarin op een ingenieuze wijze elektronische elementen verwerkt zijn. In 2018 verhuisd de band naar dat andere Noorse proglabel, Karisma Records, waar album nummer twee, “False Memory Archive” is verschenen. De Noren hebben afscheid genomen van gitarist Ole Michael Bjørndal, maar dat biedt ruimte voor gastbijdragen van gitaristen Stephan Hvinden (Pymlico) en, net als op het debuut, Bjørn Riis (Airbag). Op dit album vaart Oak een wat donkerder koers, maar is het groepsgeluid nog steeds zeer herkenbaar. We horen nu ook wel iets terug van het solowerk van Steven Wilson. Die associatie doemt met name op in “Lost Causes”, met gitaarwerk van Riis en een grote rol voor saxofonist Steinar Refsdal. De titeltrack laat Oak op zijn toegankelijkst horen, waarmee we de muzikale bandbreedte van deze fascinerende band over het voetlicht brengen. We gaan echter luisteren naar het stemmige slot nummer van de plaat: “Psalm 51”.
Van “False Memory Achive” (Karisma records, 2018)
Websites:
https://www.oakinoslo.com/
https://www.facebook.com/oakinoslo
https://oakinoslo.bandcamp.com/album/false-memory-archive .Dim Gray – Light Anew
Het pad dat deze landgenoten van OAK bewandelen is duidelijk beïnvloed door bands als Sigur Rós en Radiohead. Daarnaast zijn er indie-folk- (à la Fleet Foxes), kamerpop- en ook zeker een flinke dosis Steven Wilson-invloeden door de muziek verweven. Juist deze combinatie zorgt voor een uniek geluid. “Flown” is een conceptplaat, met als hoofdthema's verlies en eenzaamheid. In 12 liedjes creëert de band een doorlopend verhaal dat van heel klein (“Wandering”; alleen piano en zang) tot groots en episch klinkt, zoals bijvoorbeeld het einde van “Light Anew”. Wat gelijk opvalt is de sterke zang, die zo nu en dan wat weg heeft van die van Keane's Tom Chaplin. In “Light Anew” vormen die vocalen een perfecte combinatie met het cleane gitaarspel. Dim Gray beschikt overigens niet over één maar twee begenadigde zangers – iets wat vol wordt uitgebuit in het melancholische en o zo mooie “Ouroborus”, met verder vrijwel uitsluitend strijkinstrumenten en percussie. Zoals de band zelfs ook al pretendeert, is “Flown” meer dan de som der delen en moet ook zeker als een geheel worden geluisterd en dan kom je uiteindelijk uit bij album afsluiter “Black Sun”.
Van “Flown” (eigen beheer, 2020)
Websites:
https://dimgray.no/
https://www.facebook.com/DimGrayMusic
https://dimgraymusic.bandcamp.com/releases . -
Sunday 10 April 2022 Show No. 1500
-
Sunday 03 April 2022 Show No. 1499
(OP)NIEUW
Wallner, Kalle feat. Arno Menses – Three
Van “Voices” (Gentle Art Of Music / Soulfood, 2022)
Kalle Wallner kennen we natuurlijk als de W van RPWL, die daarnaast zijn eigen band Blind Ego bestiert. Nu heeft de gitarist een soloplaat gemaakt met voornamelijk instrumentale composities, die bijzonder genoeg “Voices” als titel meekreeg. Het blijkt dat de muziek vergezeld gaat met een vertelling in het CD-boekje over een persoon die steeds meer stemmen in zijn hoofd hoort en bemerkt dat hij ook dingen zegt die hem zijn ingegeven door die stemmen. Zijn het geesten? Het worden er per nummer meer en de stukken zijn dan ook getiteld van “One” tot “Seven”, waarbij het lange eindstuk als enige een extra titel meekrijgt: “Out”. Alleen het derde nummer wordt gezongen, door Arno Menses, die al eens bij Blind Ego zong en voor wiens groep Subsignal Wallner samen met RPWL-zanger/toetsenist Yogi Lang ook productiewerk deed. Lang is, hoe kan het ook bijna anders, betrokken als toetsenist en mixer. Drummer van dienst is niemand minder dan de veelgevraagde Marco Minnemann, die Wallner al kent sinds zijn jeugd en die prominent in de mix staat met zijn soms zo spectaculaire snelle roffels. De stijl van “Voices” lijkt nog het meest op die van Blind Ego: melodieuze hardrock met een licht progressief randje - maar dan dus voornamelijk instrumentaal. Vorige week hoorde u al de albumopener “One”, vanavond het al aangehaalde “Three”, met dus de vocalen van Arno Menses.
Websites:
https://www.kallewallner.com/
https://www.facebook.com/KalleWallnerMusic .
NIEUW
Pink Floyd feat. Andriy Khlyvnyuk - Hey, Hey, Rise Up!
Single-release via streamingplatforms (2022)
Pink Floyds David Gilmour en Nick Mason hebben een nieuw nummer uitgebracht: “Hey, Hey, Rise Up!” Het gaat om een steunbetuiging aan Oekraïne, met zangpartijen door de Oekraïense muzikant Andriy Khlyvnyuk van de groep Boombox. “Hey, Hey, Rise Up!” wordt uitgebracht onder de naam Pink Floyd, waarmee het officieel de eerste volledig nieuwe muziek van de iconische band is sinds “The Division Bell” uit 1994. Gilmour laat flink van zich horen met karakteristiek gitaarwerk. Pink Floyd nam het nummer woensdag 30 maart op met vaste waarde Guy Pratt op basgitaar en de Londense producer/multi-instrumentalist Nitin Sawhney op toetsen. De opbrengsten van de single gaan naar het Ukraine Humanitarian Fund. De zangpartij is gesampled uit een veelbekeken Instagrampost van Andriy Khlyvnyuk, de zanger in kwestie die Gilmour kent van een eerdere samenwerking. De Oekraïner zong het patriottische nummer op het Sofiyskaya-plein in Kiev. David Gilmour protesteerde al eerder tegen de Russische invasie door de muziek van Pink Floyd, of in ieder geval het deel dat hij volledig beheert, van de streamingdiensten te halen in Rusland en Belarus. De gitarist heeft een schoondochter uit Oekraïne, vertelt hij in een interview met The Guardian. ‘Ik belde Nick op en zei: luister, ik wil dit voor Oekraïne doen, ik zou heel blij zijn als je erop mee zou spelen en zou ook heel blij zijn als je ermee instemt dat we het uitbrengen als Pink Floyd. En daar was hij absoluut voor.’ (bron: oor.nl)
Websites:
https://www.pinkfloyd.com/
https://www.facebook.com/pinkfloyd
Artikel in The Guardian: https://www.theguardian.com/
Dit nummer op YouTube: https://youtu.be/saEpkcVi1d4.
NIEUW
Faide, Alex Anthony - Particles Of The Infinite Pt. VIII
- Particles Of The Infinite Pt. VI
Van "Particles Of The Infinite" (7D Media, 2022)
Het zaadje voor Alex Anthony Faide’s debuut "Particles Of The Infinite" werd in 2016 geplant hij uitgedaagd werd om interpretaties van King Crimson-klassiekers als "Larks’ Tongues In Aspic" en "Fracture" vast te leggen. De buitengewoon actieve, inmiddels al jarenlang in Seattle woonachtige Argentijn heeft zich mede door zijn participatie aan Guitar Craft tot connaisseur van het werk van Robert Fripp ontwikkeld wat betreft compositie, arrangement en uitvoering. De uitdaging kreeg gestalte in negen genummerde delen, waarin inderdaad thema’s, riffs, modulaties en de uit duizenden herkenbare arpeggio’s uit genoemde nummers te ontdekken zijn. Naast elementen uit de tussen 1972 en 1974 actieve incarnatie van KC zijn er ook vingerwijzingen naar het "Discipline"-tijdperk en confronteert de gitarist, bassist en bespeler van de gitaarsynthesizer de luisteraar geregeld met de snoeiharde repeterende patronen die de nu-metalperiode van de progdinosaurus karakteriseren. Toch is dit in maart 2022 op Trey Gunns 7D Media-label verschenen album geen puur eerbetoon. Samen met drummers Matt Chamberlain, Pat Mastelotto en de onder meer bij Adrian Belew musicerende Alessandro Inolti geeft Faide binnen de tributetracks en in enkele afzonderlijke delen fraaie staaltjes van zijn andere capaciteiten. Zo klinkt in het laatste segment van het elf minuten durende huzarenstuk "Pt. V" opeens symfonisch aandoende ambient filmmuziek in de stijl van Vangelis’ "Blade Runner". Verder is het zesde deel een intieme ballade, die afgesloten wordt met een gevoelige solo. Tenslotte bevat het drumloze laatste hoofdstuk elegant, klassiek getint, met veel echo en in diverse lagen opgenomen getokkel dat uitmondt in een mooi beheerste climax die refereert aan de synergie tussen het duo Fripp/Larry Fast bij Peter Gabriel. Van "Particles Of The Infinite" hebben we de delen 8 en 6 voor vanavond klaar staan.
Websites:
https://alexanthonyfaide.bandcamp.com/album/particles-of-the-infinite /a>
https://www.facebook.com/alex.a.faide .
ALBUM VAN DE MAAND
Tangerine Dream - You're Always On Time
Van "Raum" (Kscope / Eastgate, 2022)
Tangerine Dream draait al sinds 1967 mee in de muziekwereld. De Duitse formatie begon als een avantgardistische variant op een psychedelische rockband, maar liet onder leiding van oerlid Edgar Froese al gauw de geijkte rockpaden achter zich. De muziekstukken lieten zich voortaan het beste omschrijven als klanklandschappen. De sound werd al snel elektronischer van aard en met het album “Phaedra” kwam in 1974 met name in het Verenigd Koninkrijk de grote doorbraak. Hiermee was Tangerine Dream een van de grondleggers van de jarenlang invloedrijk gebleken elektronische muziekstijl die Berliner Schule werd gedoopt. Maar Froese en consorten bleven zich alsmaar verder ontwikkelen, daarbij gebruik makend van de modernste instrumenten. Het leverde grote successen in de Verenigde Staten op, vooral ook op het gebied van filmmuziek. Muzikanten kwamen en gingen maar de constante factor was aldoor muzikaal visionair Edgar Froese. Met diens overlijden leek in 2015 het doek gevallen voor Tangerine Dream, maar het werd al snel duidelijk dat het zijn uitdrukkelijk wens was dat de band door zou blijven gaan met aan het roer Thorsten Quaeschning. Sinds Froeses verscheiden zijn al de nodige uitgaven verschenen, waaronder het studio-album “Quantum Gate” in 2017, dat eind februari werd opgevolgd door “Raum”. Opvallend is dat voor beide albums nog gebruik is gemaakt van materiaal waaraan Froese nog heeft meegewerkt. Voor de liefhebbers is fijn om te weten dat de muzikale koers niet drastisch is gewijzigd, met dien verstande dat er nu duidelijk weer meer inspiratie is gehaald uit het klassieke jarenzeventiggeluid van de band, maar dan wel met een modern tintje. Daar waar vanaf de jaren 90 op niet al te succesvolle wijze saxofoon opdook in de muziek, keert Quaeschning terug naar de klassieke TD-sound met prachtig gebruik van sequencers en moderne analoge synths. De elektrische viool van Hoshiko Yamane is daarbij een verrijking die wat ons betreft duidelijk beter past binnen dit raamwerk dan daarvoor de sax. "Raum" is daarmee een boeiende muzikale luisterervaring, waarop het heerlijk wegzweven is. Vanavond hoort u het 8 minuten lange “You're Always On Time”.
Websites:
https://www.tangerinedreammusic.com/
https://www.facebook.com/TANGERINEDREAM.OFFICIAL .
XYMPHONIA LIVE DOOR DE JAREN HEEN
Enchant – The Thirst (live)
Origineel van “A Blueprint Of The World”; opgenomen 2 juli 1994
Landmarq – Embrace (live)
Origineel van “Infinity Parade”; opgenomen 1 juli 1995
Quidam – Bajkowy (Like A Fairytale) (live)
Origineel van “Quidam”; opgenomen 26 januari 1997
Lady Lake – Wet Sounds (live)
Origineel van “Supercleandreammachine”; opgenomen op 11 december 2005
We duiken vanavond natuurlijk ook even in ons archief om een aantal unieke momenten te herbeleven. Zo organiseerde Xymphonia in 1994 en 1995 festivals, met een aantal grote namen op de affiches. We kiezen hieruit een nummer van respectievelijk Enchant en Landmarq. Bij de bijzondere 666ste uitzending was Lady Lake te gast en in 1997 deed Quidam een akoestische set.
Websites:
https://www.facebook.com/enchantband
http://www.landmarq.net/
https://quidampl.bandcamp.com/music
https://nl-nl.facebook.com/pages/category/Musician-Band/Lady-Lake-the-band-123277171038899/.
SPECIAL: LEAP DAY – INTERVIEW EN MUZIEK VAN “TREEHOUSE”
Het tweede uur staat in het teken van Leap Day. De Friese groep bracht onlangs een nieuw album uit: “Treehouse”. Het is het vijfde studio-album van deze op 29 februari 2008 opgerichte Friese band. Twee nieuwe leden maken hun debuut: bassist Harry Scholing en zanger Hans Kuypers. Voor enkele teksten werd de hulp ingeschakeld van Noud Willemse: geen onbekende, want hij werkte ook al mee aan het debuut “Awakening The Muse” in 2009. Bovendien is hij hoogstwaarschijnlijk onze allertrouwste luisteraar. De rest van Leap Day was al vaker te gast in Almelo en is al constant sinds het debuut: Drummer Koen Roozen en gitarist Eddie Mulder (beiden tevens bekend van Flamborough Head) en de toetsenistentandem Gert van Engelenburg en Derk Evert Waalkens. Een afvaardiging van Leap Day én Willemse schuiven vanavond aan in de studio om te praten over het album, de ontstaansgeschiedenis ervan en meer. Natuurlijk laten we flink wat muziek van “Treehouse” aan u horen.De gedraaide nummers komen van “Treehouse” (OSKAR, 2022)
Overigens: op 12 juni speelt Leap Day in Nieuwerkerk aan den IJssel in 't Blok op uitnodiging van Progfrog.
Websites:
http://www.leapday.nl/
https://www.facebook.com/leapdayprogrock .
NIEUW
Midlake – Feast Of Carrion
– Meanwhile
Van “For The Sake Of Bethel Woods” (Bella Union, 2022)
Toen Tim Smith in 2012 Midlake verliet, zullen velen gedacht hebben dat het gebeurd was met de Texaanse groep. Hij drukte namelijk een groot stempel op eigenlijk alle facetten van de uitingen van Midlake. Zijn klagerige zangstem, maar ook de vele instrumenten die hij bespeelde, zijn grote aandeel in de composities, de teksten, jazelfs de hoesontwerpen. Toch verscheen een jaar later al “Antiphon”, waarop Eric Pulido, wiens stem daarvoor alleen in harmonievocalen was te horen, de leadzangrol bleek te hebben overgenomen. Met die plaat werd het succes geconsolideerd dat met de albums “The Trials Of Van Occupanther” en “The Courage Of Others” was gelegd. Geen megasucces misschien, maar het was wel de tijd dat label Bella Union niet alleen met Midlake, maar ook met o.a. Jonathan Wilson, John Grant en Father John Misty volop aandacht kreeg met stemmige altrock waarin elementen van folk- en countryrock, dreampop en, jawel, zeker ook een flinke toef symfonische en psychedelische rock samenkwamen. Toch duurde het na “Antiphon” maar liefst 9 jaar voordat afgelopen maand “For The Sake Of Bethel Woods” verscheen. Een plaat die meteen vertrouwd klinkt, maar toch weer genoeg anders is. Misschien wat meer aandacht voor geluidseffecten uit de aloude hoogtijdagen van psychedelische rock (goed te horen in het opvallend olijk klinkende “Meanwhile”). Het meest symfonisch klinkt de band wellicht in het weldadig aangeklede “Feast Of Carrion”. Sowieso zorgen de muzikanten, waarvan de meesten een jazzachtergrond hebben, er weer voor dat de arrangementen vol fraaie details en accenten zitten, waarbij zo te horen de nodige bijzondere toetseninstrumenten onder het stof vandaag zijn gehaald.
We hebben eerder vermeld dat Midlake op 27 en 31 maart in respectievelijk Utrecht (TivoliVredenburg) en Groningen (Oosterpoort) te aanschouwen zou zijn. Die concerten zijn uitgesteld naar 2, respectievelijk 4 november.
Websites:
https://midlakeband.com/
https://www.facebook.com/midlake.
NIEUW
Maailmanpuu - Puun Ja Kuoren Välissä | Between A Rock And A Hard Place
Van het album “Kohti Valoa” (Savusauna, 2021)
De Finse band Maailmanpuu (Fins voor 'wereldboom') bestaat al meer dan 10 jaar. Toch is het in 2021 verschenen “Kohti Valoa” ("Towards The Light") pas het tweede band-album, als opvolger van het twee jaar eerder verschenen titelloze debuut. De oprichters, gitarist/zanger Kimmo Villa en bassist Antti Lehtomäki, zijn de hoofdverantwoordelijken voor het overgrote deel van de composities. Drummer Jussi Portaanpää voegde zich in 2013 bij het duo, toetsenist Sampsa Heikkilä zes jaar later. Stilistisch grijpt de band voornamelijk terug op de seventies, met een mengeling van bluesrock en progrock. Het Hammondorgelspel van Heikkilä draagt sterk bij aan die associaties. Bij beluistering moet je denken aan het eerste album van Camel, het vroege werk van Eloy, maar ook aan “Echoes” van Pink Floyd. Van de 6 nummers zijn er twee langer dan 10 minuten en we gaan vanavond albumopener “Puun Ja Kuoren Välissä | ”Between A Rock And A Hard Place” laten horen.
Websites:
https://maailmanpuu.bandcamp.com/album/kohti-valoa
https://www.facebook.com/maailmanpuuyhtye/ .
NIEUW
Mehldau, Brad – -maybe as his skies are wide-
– Cogs In Cogs II – Song
Van “Jacob's Ladder” (Nonesuch / Warner, 2022)
Jazzpianist Brad Mehldau was al redelijk vroeg in zijn carrière in Xymphonia te horen. In de tijd dat hij zich nog voornamelijk uitte in het binnen jazz traditionele pianotrio-idioom, wijdde hij het derde deel van zijn destijds bejubelde “Art Of The Trio”-reeks aan songs, waarbij ook werk van Nick Drake en Radiohead aan de orde kwam; twee namen waar hij later nog regelmatig op zou teruggrijpen. Verderop in zijn carrière verbreedde de blik van de Amerikaan niet alleen stilistisch, met samenwerkingen met collega's uit de klassieke en zelfs bluegrass, maar ook qua instrumentgebruik, waarbij kerkorgel en diverse synthesizertypen aan de orde kwamen. Wat we niet wisten is dat hij al in zijn jeugd een liefde voor progressieve rock heeft ontwikkeld en dat hij veel met spiritualiteit bezig is. Die twee laatstgenoemde zaken komen samen in “Jacob's Ladder”. Geliefde songs van Rush, Gentle Giant en Yes zijn als rode draad gebruikt om het reiken van de mens naar God te verklanken. Het titelstuk van Rush fungeert als centrale compositie: Mehldau benoemt in de hoestekst de droom van Jacob in het bijbelboek Genesis, waarin hij een ladder zag die tot de hemel reikte. Ertussen zijn enkele ook eigen stukken geplaatst. Mehldau benadert de muziek zoals hij dat al in vroege pianotriodagen deed: soms volgt hij de originele compositie vrij getrouw, vaker pakt hij een strofe en bestudeert het van alle kanten. Zo opent de CD met één strofe uit Rush' “Tom Sawyer”, gezongen door de ons onbekende zangeres Luca van den Bossche dat per herhaling rijker en rijker aangekleed wordt over een complexe ritmiek van de onnavolgbare Mark Guiliana. Gentle Giants “Cogs In Cogs” is driedelig gemaakt, met twee delen waarin een klein element uit de song is gelicht en daartussen een eigenlijk vrij getrouw “Song”-gedeelte. Het kent wel een heel andere instrumentatie dan het origineel, waarin het barokinstrument lirone evenzogoed als een moderne Korg-synthesizer past, en de hemelse stem van Becca Stevens als uitsmijter. Ook het titelnummer is aldus in drieën gedeeld, met o.a. door Mehldau zelf en zijn Nederlandse vrouw Fleurine deels in het Nederlands voorgedragen bijbelpassages. Als de ladder dan helemaal beklommen is, komen we de hemel binnen op het perfect gekozen eindstuk van Yes' “Starship Trooper” en onder meer de harp van Lavinia Meijer. Mehldau heeft hiermee opnieuw bestaande muziek op zeer eigenzinnige wijze naar zijn hand gezet.
Websites:
https://www.bradmehldau.com/
https://www.facebook.com/BradMehldau .
NIEUW / JAZZROCK
Nilles, Anika / Nevell - Questions
Van "Opuntia" EP (eigen beheer, 2022)
De Duitse drummer Anika Nilles speelt al sinds haar zesde en komt uit een echte drummersfamilie: twee ooms, een neef en haar eigen vader beroeren tevens de trommels. Laatstgenoemde was het ook die haar de eerste beginselen leerde. Binnen de drumwereld kreeg ze als gevolg van de mooie drumvideo's die ze sinds 2013 online publiceert al vlot grote bekendheid. Sindsdien geeft Nilles regelmatig drumclinics over de hele wereld. In 2017 verscheen haar debuutalbum “Pikalar”, dit jaar gevolgd door “For A Colorful Sound”. Nilles maakt op beide albums mooi uitgewerkte jazzrock, die door de arrangementen soms een symfonisch en dan weer een funky tintje hebben. Werd ze op haar debuut nog bijgestaan door een losse cast muzikanten, op "For A Colorful Sound" bleek ze een vaste begeleidingsband om zich heen gevormd te hebben, genaamd Nevell. Haar composities zijn bondig, maar spannend gearrangeerd, waarbij met name Nilles' complexe, maar groovy drumwerk opvalt. Qua stijl zit ze niet eens zo gek ver af van het meest recente werk van de Noorse band Pymlico, met dien verstande dat Nilles en haar muzikanten echt wel meer 'grooven' in hun spel. Na twee albums word er nu gewerkt aan een (digitale?) EP getiteld "Opuntia" waarvan nu twee tracks zijn verschenen, waarvan de tweede deze week online kwam. Van dit “Questions” staat een zeer kleurrijke video op YouTube van een live-in-de-studio-uitvoering.
Websites:
https://www.anikanilles.com/nevell/
https://www.facebook.com/nevellband
Dit nummer op YouTube: https://youtu.be/ZI5il_Qv8lo .
TUSSEN WAL EN SCHIP
Helmet Of Gnats - Junkfish
Van "Travelogue" (Ambient Records, 2020)
Op de valreep van 2020 verscheen het album "Travelogue" van Helmet Of Gnats. Deze Amerikaans progfusionband bestaat al sinds de jaren 80 maar debuteerde pas in 1996, waarna er in 2004 en 2010 nog twee albums verschenen. Met name die laatste twee, “Timeslip” en “High Street”, gooiden hoge ogen bij ons, met muziek die ergens op het snijvlak van symfonische rock en jazzrock ligt. En zoals de bezetting van de band al jaren stabiel is, zo kunnen we dat ook zeggen van de muziek. Per album ligt soms het accent net weer iets anders maar de kwaliteit van de composities is altijd hoog en de CD's klinken altijd als een klok met dank aan het productiewerk van drummer Mark Conese. Zijn drumstijl is overigens al net zo no-nonsense en naturel als zijn productie-stijl: nergens op de voorgrond. Zo vormt hij een solide ritme-sectie met bassist Wayne Zito, die af en toe zijn fretloze bas lekker zoemend prominent laat klinken. Het zijn afwisselend gitarist Chris Fox en toetsenist Matthew Bocchino die een spotlight op hen gericht weten. De laatste speelt dartele solo-partijen in “Afternoon T”, maar legt ook regelmatig een fijn breed orgeltapijt, waarover gitarist Chris Fox dan soleert. Op dat soort momenten, zoals in het slot van “American Wood”, moeten we toch even denken aan het album “One Of A Kind” van Bruford. Maar Helmet Of Gnats is vooral toch wel zichzelf en dat maakt het soms wat lange wachten op een nieuw album iedere keer toch weer goed. Normaal was deze plaat ongetwijfeld op één van onze jaarlijsten terecht gekomen, maar door de ongelukkige verschijningsdatum haalde "Travelogue" zowel in 2020 als 2021 de eindlijst niet. Als goedmaker daarom nog een opfrisser in de vorm van "Junkfish".
Websites:
https://helmetofgnats1.bandcamp.com/
https://www.ambientrecords.com
https://www.facebook.com/groups/39481190863 .
HET DEBUUT / LIVE-TIP
Archive - Organ Song
Van het debuutalbum "Londinium" (Island Records, 1996)
Ter ere van het op 29 april te verschijnen album ‘Call To Arms & Angels’ gaat de Britse band Archive weer op tour in Europa. De Londense groep gaat al bijna 3 decennia mee, werd in de begintijd bij de toen populaire triphopstijl ingedeeld, maar refereert nog aan veel meer. Je zou de mix van elektronische muziek, postrock, avant garde en triphop 'postprog' kunnen noemen. De band is opgericht in 1994 door Darius Keeler en Danny Griffiths, en samen met zangeres Roya Arab en rapper Rosko John brachten ze in 1996 hun debuutalbum “Londinium” uit. Van dit album het korte instrumentale nummer “Organ Song”. Op 9 oktober staat Archive in Muziekgieterij Maastricht, 19 oktober in E-Werk in Keulen en 21 oktober in TivoliVredenburg in Utrecht.
Websites:
https://www.facebook.com/ArchiveOfficial .
NIEUW
Gong Wah – One Fine Day
Van het album “ A Second” (Tonzonen Records, 2022)
Op 25 maart verscheen bij Tonzonen Records “A Second”, het tweede album van de uit Keulen afkomstige band Gong Wah. Begin 2018 ontmoetten zangeres Inga Nelke en de twee gitaristen Thorsten Dohle en Felix Will elkaar in een donkere grot in Keulen. Onder de indruk van de galm van de grotten, creëerden ze per toeval met behulp van een drummachine een geluid dat ergens tussen shoegaze, psychedelisch en Krautrock in zit. Gong Wah is de naam van een godin van een geheime buitenaardse sekte, die kan verschijnen als alles wat je je maar kunt voorstellen. Door de naam van de godin te verspreiden, mogen ze elke soort muziek maken die ze leuk vinden. “A Second”, geproduceerd door Dohle, is een beetje poppier dan het debuut, maar tegelijkertijd toch ook veel donkerder en experimenteler. Dat Gong Wah daardoor raakvlakken met ons programma heeft blijkt wel uit “One Fine Day”. Naar dit tevens langste nummer van het album gaan we nu dan ook luisteren.
Websites:
https://gongwah.bandcamp.com/album/gong-wah
https://www.facebook.com/GongWahBand/.
NIEUW
Wallner, Kalle – One
Van “Voices” (Gentle Art Of Music / Soulfood, 2022)
Kalle Wallner kennen we natuurlijk als de W van RPWL, die daarnaast zijn eigen band Blind Ego bestiert. Nu heeft de gitarist een soloplaat gemaakt met voornamelijk instrumentale composities, die bijzonder genoeg “Voices” als titel meekreeg. Het blijkt dat de muziek vergezeld gaat met een vertelling in het CD-boekje over een persoon die steeds meer stemmen in zijn hoofd hoort en bemerkt dat hij ook dingen zegt die hem zijn ingegeven door die stemmen. Zijn het geesten? Het worden er per nummer meer en de stukken zijn dan ook getiteld van “One” tot “Seven”, waarbij het lange eindstuk als enige een extra titel meekrijgt: “Out”. Alleen het derde nummer wordt gezongen, door Arno Menses, die al eens bij Blind Ego zong en voor wiens groep Subsignal Wallner samen met RPWL-zanger/toetsenist Yogi Lang ook productiewerk deed. Lang is, hoe kan het ook bijna anders, betrokken als toetsenist en mixer. Drummer van dienst is niemand minder dan de veelgevraagde Marco Minnemann, die Wallner al kent sinds zijn jeugd en die prominent in de mix staat met zijn soms zo spectaculaire snelle roffels. De stijl van “Voices” lijkt nog het meest op die van Blind Ego: melodieuze hardrock met een licht progressief randje - maar dan dus voornamelijk instrumentaal. Wij gaan luisteren naar het openingsnummer, waarvan een van de terugkerende thema's ons deed denken aan The Beatles' “And I Love Her”.
Websites:
https://www.kallewallner.com/
https://www.facebook.com/KalleWallnerMusic .
LIVE-TIP / 40 EN 15 JAAR
IQ – It All Stops Here (live)
Van “Frequency (Special Edition incl. IQ Live In Holland 2007)” (Giant Electric Pea, 2011) / Origineel van “Seven Stories Into Eight”(eigen beheer, 1982)
Komende zaterdag speelt IQ eindelijk het uitgestelde kerstconcert dat eigenlijk al in 2020 zou plaats vinden. Het gaat nu een paasfeest worden, waarbij tevens met twee jaar uitstel het 40-jarig bandjubileum wordt gevierd. Bovendien is het nu veertig jaar geleden dat Peter Nicholls toetrad tot IQ en het eerste cassette-album, “Seven Stories Into Eight”, verscheen. Samen met gitarist Mike Holmes vormt Nicholls al jaren de vaste bandkern. Een van de nummers op dat cassettedebuut is de live-klassieker “It All Stops Here”. 15 jaar geleden speelde IQ in Zoetermeer. De groep was destijds bezig materiaal voor “Frequency” (2009) te schrijven en gaf al wat tipjes van de sluier. Van dit concert is een registratie bij de special edition van dat album gevoegd, die twee jaar na de eerste uitgave volgde. Drummer van dienst destijds was Andy Edwards die samen met John Jowitt de ritmesectie vormde; Mark Westworth was de toenmalige toetsenist. Paul Cook keerde echter na dit album weer terug en origineel bassist Tim Esau verving Jowitt kort hierop. Ook Westworth moest het veld ruimen voor Neil Durant. Deze bezetting houdt het nu al 10 jaar vol. We gaan luisteren naar “It All Stops Here” in de genoemde live-versie van 15 jaar geleden.
Websites:
https://www.iq-hq.co.uk/
https://www.facebook.com/IQHQLive/ .
ALBUM VAN DE MAAND
Tangerine Dream - Continuum
Van "Raum" (Kscope / Eastgate, 2022)
Tangerine Dream draait al sinds 1967 mee in de muziekwereld. De Duitse formatie begon als een avantgardistische variant op een psychedelische rockband, maar liet onder leiding van oerlid Edgar Froese al gauw de geijkte rockpaden achter zich. De muziekstukken lieten zich voortaan het beste omschrijven als klanklandschappen. De sound werd al snel elektronischer van aard en met het album “Phaedra” kwam in 1974 met name in het Verenigd Koninkrijk de grote doorbraak. Hiermee was Tangerine Dream een van de grondleggers van de jarenlang invloedrijk gebleken elektronische muziekstijl die Berliner Schule werd gedoopt. Maar Froese en consorten bleven zich alsmaar verder ontwikkelen, daarbij gebruik makend van de modernste instrumenten. Het leverde grote successen in de Verenigde Staten op, vooral ook op het gebied van filmmuziek. Muzikanten kwamen en gingen maar de constante factor was aldoor muzikaal visionair Edgar Froese. Met diens overlijden leek in 2015 het doek gevallen voor Tangerine Dream, maar het werd al snel duidelijk dat het zijn uitdrukkelijk wens was dat de band door zou blijven gaan met aan het roer Thorsten Quaeschning. Sinds Froeses verscheiden zijn al de nodige uitgaven verschenen, waaronder het studio-album “Quantum Gate” in 2017, dat eind februari werd opgevolgd door “Raum”. Opvallend is dat voor beide albums nog gebruik is gemaakt van materiaal waaraan Froese nog heeft meegewerkt. Voor de liefhebbers is fijn om te weten dat de muzikale koers niet drastisch is gewijzigd, met dien verstande dat er nu duidelijk weer meer inspiratie is gehaald uit het klassieke jarenzeventiggeluid van de band, maar dan wel met een modern tintje. Daar waar vanaf de jaren 90 op niet al te succesvolle wijze saxofoon opdook in de muziek, keert Quaeschning terug naar de klassieke TD-sound met prachtig gebruik van sequencers en moderne analoge synths. De elektrische viool van Hoshiko Yamane is daarbij een verrijking die wat ons betreft duidelijk beter past binnen dit raamwerk dan daarvoor de sax. "Raum" is daarmee een boeiende muzikale luisterervaring, waarop het heerlijk wegzweven is.
We trappen de maand af met de openingstrack van “Raum”: “Coninuum”.
Websites:
https://www.tangerinedreammusic.com/
https://www.facebook.com/TANGERINEDREAM.OFFICIAL .
HERUITGAVE
Lancaster, Jack & Robin Lumley - Take-Off
- Sail On Solar Winds
- Arrival
- Phobos And Deimos
Van "Marscape" (RSO Records, 1976 / Esoteric Recordings, 2022)
In de literatuur over progressieve rock is er nogal wat verwarring over de timing van het verschijnen van "Marscape", na "Peter And The Wolf" uit 1975 de tweede samenwerking tussen Jack Lancaster en Robin Lumley. Zo omschreef Kees Polling in 1977 in zijn Muziekkrant OOR-recensie dat de een jaar eerder verschenen plaat een schakelfunctie was tussen tussen de eerste twee Brand X-LP's. In het boekje bij de nieuwe, kraakhelder klinkende remaster is Lancaster wat dat laatste betreft een andere mening toegedaan. Volgens hem bestond Phil Collins’ zogenaamde hobbyband nog niet toen de soundtrack voor een imaginaire film over een bemande reis naar Mars werd opgenomen. Toch vertonen diverse stukken al duidelijk de jazzrockvoetafdruk van Brand X. Tegelijkertijd bevat de plaat zoveel andere stijlen, zoals cinematografisch klassiek, reggae en symfonische rock, om bestaansrecht buiten deze band te rechtvaardigen. De remaster is vervaardigd met gebruikmaking van recent ontdekte mastertapes en is daarom veruit te prefereren boven de van LP getrokken Ozone Records-uitgave. Er valt rijkelijk te genieten van Percy Jones’ fretloze basglijders, de nog behoorlijk ingetogen gitaarpartijen van John Goodsall, het prominente slagwerk van Collins en Morris Pert en natuurlijk de melodieuze blaas- en toetsenbijdragen van het componistenduo. De toegift bestaat uit twee singleversies. Om een goed beeld van de rijke sound van "Marscape" te krijgen hebben we de eerste vier episodes van de reis klaar staan: "Take-Off (Into Earth Orbit)", "Sail On Solar Winds (The Journey)", "Arrival (Into Marian Orbit)" en "Phobos And Deimos (The Twin Moons Of Mars)."
Websites:
https://www.cherryred.co.uk/
https://www.facebook.com/EsotericRecordings/
https://dmme.net/interviews/jlancaster (interview met Lancaster uit 2009)
http://www.progarchives.com/album.asp?id=15293 .
OPMERKELIJKE COVER
Blackheart Orchestra, The - If You Tolerate This Your Children Will Be Next
Bandcamp-single (eigen beheer, 2022)
Chrissy Mostyn en Rick Pilkington opereren al een tijdje onder de naam The Blackheart Orchestra. Het Britse duo noemt zichzelf een tweepersoonsorkest dat op het podium zo'n 13 instrumenten bespeelt. Tot op heden verschenen er van het tweetal drie albums en in november 2021 kwam daar ineens een nogal opmerkelijke cover bij: “If You Tolerate This Your Children Will Be Next”. Het origineel werd in 1998 uitgebracht door The Manic Street Preachers en was geïnspireerd op de Spaanse Burgeroorlog (1936-39). The Blackheart Orchestra plaatst het nummer in het heden en kijkt ermee naar de toekomst, specifiek naar wat ons te wachten staat als het gaat om klimaatverandering. Het nummer heeft nu een veel gedragener jasje gekregen, met een sound die ons soms aan de output van het label 4AD doet denken.
Websites:
https://theblackheartorchestra.com/
https://www.facebook.com/theblackheartorchestra
Dit nummer op Bandcamp: https://theblackheartorchestra1.bandcamp.com/.
1500 AFLEVERINGEN XYMPHONIA
Flamborough Head – Xymphonia
Van “Unspoken Whisper” (Cyclops, 1998)
Volgende week bereikt Xymphonia een nieuwe mijlpaal, want dan zijn we toegekomen aan onze 1500ste uitzending. Bijzonder ook dat wij als team (in eerste instantie nog met Ron Lammers) ook al bijna 30 jaar bij elkaar zijn. We waren de eerste jaren behoorlijk actief op gebied van interviews, radiosessies en zelfs het organiseren van festivals. Later hebben we ons meer toegelegd om een zo breed mogelijk spectrum aan progressief geörienteerde muziek van CD te laten horen en is ons programma dankzij internet over de hele aardbol te beluisteren. Alles is live: opnames vooraf of knippen en plakken doen we niet aan. Lekker draaien wat we zelf leuk vinden en dat 1499 afleveringen lang. Chapeau! Daarom nog maar een keer uit de kast gehaald: het door Flamborough Head voor onze 200ste uitzending geschreven “Xymphonia”: 'a station with a message so clear'.
Het nummer kwam terecht op het debuutalbum “Unspoken Whisper”, dat in 1998 werd uitgebracht door Cyclops Records. Alleen toetsenist Edo Spanninga en drummer Koen Roozen maken 24 jaar later nog deel uit van de bezetting. Het meest recente album “Lost In Time” is alweer 9 jaar oud, maar de band werkt wel degelijk voorzichtigjes aan een opvolger, zo vernamen wij.
Websites:
https://flamboroughhead.nl/
https://www.facebook.com/Flamborough-Head-450995711658902 .