English Electric: Full Power
English Electric, 2013
Najaar
2012 verscheen “English Electric Vol. 1” van de Britse band Big Big
Train, het eerste deel van wat een tweeluik zou worden. Het album liet
seventies-prog horen met licht-pastorale en folky trekjes, die hoewel
erg vertrouwd nergens belegen klinkt, maar juist uiterst fris overkomt.
Het werd een album dat vele jaarlijstjes over 2012 zou gaan domineren,
waaronder ook ons Xymphonia-jaaroverzicht. In het voorjaar van 2013
verscheen Vol. 2, dat in principe van nagenoeg gelijk niveau was.
Echter, kort na de release van deel 1 had de band al bekend gemaakt dat
er uiteindelijk ook nog
een dubbel-CD-editie zou gaan verschijnen genaamd “English Electric:
Full Power”. Een editie met een andere trackvolgorde en met aanvulling
van 4 extra songs plus een 96 pagina tellend boekwerkje, waarin alle
teksten en achtergrondinfo rondom dit album, de songs en de muzikanten
is vastgelegd. Het resultaat is als met een diamant die voordat hij in
de verkoopvitrine gaat nog net even wat extra word gepolijst zodat hij
nog mooier schittert. Dit is 135 minuten hoogkaraats symfo die het
predikaat 'Album Van De Maand Oktober' zeker verdient.
Website: http://www.bigbigtrain.com//.
Xymphonia is sponsored by
Sunday 27 Oktober 2013 Show No. 1065
NIEUW
Wilson, Steven - The Birthday Party
- The Watchmaker (live)
Van "Drive Home" (KScope, 2013)
Ter gelegenheid van nóg weer een tournee rond het meesterlijke derde
solo-album van Steve Wilson, "The Raven That Refused To Sing", zijn er
Blu-Ray/CD- en DVD/CD-combi's verschenen rond het van genoemd album
afkomstige "Drive Home". Het behelst een combinatie van vier eerder dit
jaar in Frankfurt gemaakte live-opnamen met studiomateriaal. Daaronder
een eerder alleen op de dure limited box-set-versie van “The Raven...”
uitgebrachte outtake uit de sessies voor "The Raven That Refused To
Sing": het wilde "The Birthday Party", dat muzikaal een variatie lijkt
op het heftige middenstuk van "The Holy Drinker". Verstilde tegenhanger
daarvan is de orkestrale versie van "The Raven That Refused To Sing",
waaruit alle overige instrumenten zijn geschrapt. Heel mooi, maar we
kiezen vanavond voor een van de live-nummers. Sterker nog: voor een van
de weinige stukken die we nog niet van dit Album Van De Maand Maart
hebben laten horen: "The Watchmaker". Het openingsdeel bevat prachtig
meerstemmig akoestisch gitaarspel dat herinnert aan het Genesis van
midden jaren '70 - een referentie die nog versterkt wordt door het
fluitspel van Theo Travis. Buitenaards is vervolgens de lenige
gitaarsolo van Guthrie Govan. Het laatste deel wordt ingeluid door een
heftige djent-riff, alvorens een donker slotstuk met een knikje naar
King Crimsons "Islands" aanvangt. 'Bone chilling', zeggen de Engelsen
dan.
Website: http://stevenwilsonhq.com/.
NIEUW
Mr. So & So - Jingo
Van "Truths, Lies & Half Lies" (eigen beheer, 2013)
Het
Britse Mr. So & So bestaat al 22 jaar en is mede door de promotie
en hulp van Marillion-gitarist Steve Rothery bekend geworden in het
progrockwereldje. Toch redde de band het niet en viel eind jaren '90
zelfs uit elkaar. In 2005 besluiten drie leden de draad weer op te
pakken. "Truths, Lies & Half Lies" is intussen het zesde album. De
groep heeft een neoprog-roots, maar met Galahad heeft de band gemeen
daar uit te willen breken. Mr. So & So zoekt het echter niet in
dance-ritmes, maar wel soms in aan moderne harde rock refererende
songs. Anderzijds wordt soms door de samenzang van frontman Magoo met
Charlotte Evans een folkrocksfeertje neergezet. Een van de sterkste
composities is het centrale stuk van het album, "Jingo". Het laat ook
meteen het dualistische van de stijl van Mr. So & So horen:
evenveel neoprog als gedreven rock. "Truths, Lies & Half Lies" gaat
trouwens gestoken in een prachtige hoes van de Filipijnse kunstenaar
Iyan De Jesus, die blijkens de site
http://xaxor.com/drawings/paintings-by-iyan-de-jesus.html meer van
dergelijke schilderijen heeft gemaakt, die een verbintenis tonen tussen
mens en mechanica.
Website: http://www.mrsoandso.com/.
NIEUW
Budjana, Dewa - Guru Mandala
Van "Joged Kahyangan" (MoonJune Records, 2013)
Eerder
dit jaar verscheen "Dawai In Paradise" van Dewa Budjana. Het was een
soort overzichtsalbum met materiaal dat de Indonesische gitarist de
afgelopen jaar met zowel landgenoten als Amerikaanse musici had
opgenomen. Opvolger "Joged Kahyangan" werd vorig jaar geproduceerd,
waarbij Budjana zich uitsluitend liet begeleiden door de doorgewinterde
sessiemuzikanten Peter Erskine, Jimmy Johnson, Bob Mintzer en Larry
Goldings. Hierdoor zijn de folky elementen was ondergesneeuwd in een
verder perfect uitgevoerd en klinkend jazz/fusion-album. Eén van de
uitzondering hierop is het opgetogen “Guru Mandala”. De muziek is
ondanks de aanwezige virtuositeit uiterst melodieus, wat ongetwijfeld
een voortvloeisel is van Budjana's bemoeienis in de populaire
rock/popformatie Gigi. Dit is ook terug te horen in de geslepen
jazzballade “As You Leave My Nest”, gezongen door Manhattan
Transfer-zangeres Janis Siegel. Op de volgend jaar te verschijnen CD
met Johnson en Vinny Colaiuta zal ongetwijfeld de jazzrock wat meer
naar voren komen.
Websites: http://www.moonjune.com en http://www.dewabudjana.com.
NIEUW
Odyssice - Olympus
Van "Secret Showcase - Live In Amsterdam" (eigen beheer, 2013)
In
2006 werd de Nederlandse instrumentale symfo-groep Odyssice gevraagd om
op te treden in een toen net nieuw programma van RTV Noord-Holland,
waarbij een band een concert gaf in de nieuwe studio van de omroep, in
Amsterdam. Odyssice had toen net een nieuwe bassist in de persoon van
Peter Kosterman en het was alweer 6 jaar geleden dat het eerste
volledige album "Impression" was verschenen. Wel was er al veel nieuw
materiaal en deze aanbieding was een uitstekende gelegenheid om de
nieuwe stukken op het podium uit te proberen met de verse nieuwe
kracht. En aldus geschiedde. Die nieuwe stukken zouden uiteindelijk in
2009 op het album "Silence" terechtkomen. Omdat RTV Noord-Holland er
zoveel werk van had gemaakt, met een sfeervol decor en fraaie
lichtshow, was het zonde dit materiaal op de plank te laten liggen. En
zo verschijnt het 7 jaar na dato als DVD/CD-set, met op de DVD ook nog
een 'making of'-documentaire en bonusmateriaal. Het geluid is wel wat
diffuser, minder direct dan van de studio-albums, die dan ook perfect
klinken. Zeker in combinatie met de beelden is dat echter niet storend.
Tegelijkertijd met "Secret Showcase" is er ook een heruitgave, voor de
tweede keer, van "Moondrive". In 1996 was dat nog een EP met 4 stukken,
in 2003 werd het al bijna een volwaardig album. Nu, uitgebreid met
demo's uit 1987 (indertijd uitgezonden door Veronica's Countdown Café!)
en live-opnamen uit 2001 (deels gemaakt tijdens het Symphel-concert in
Hellendoorn!) is het zelfs een dubbelaar! Ook "Impression" is
uitgebreid tot dubbelaar, met toevoeging van o.a. remixen en demo's.
Vanavond echter eerst aandacht voor "Secret Showcase", middels een niet
eerder door ons gedraaid stuk van "Impression": "Olympus".
Website: http://www.odyssice.com.
HERUITGAVE
Family - Glove
- Dark Eyes
- Ready To Go
Van "Bandstand" (Reprise/United Artists, 1972 / Snapper, 2012)
"Bandstand"
was in 1972 het zesde album van Family, een Engelse band met een
volstrekt originele rocksound, die de progressieve instelling van een
formatie als Traffic gemeen had. Het was tevens de tweede plaat waarop
John Wetton als achtergrondzanger en bassist te horen is. Charismatisch
middelpunt van Family was zanger Roger Chapman, wiens podiumact en stem
overeenkomsten vertonen met Joe Cocker. Instrumentaal wist vooral
toetsenman/fluitist Poli Palmer zich te onderscheiden, terwijl Wetton
zijn robuuste bas lekker voorin de mix geplaatst wist. Charlie Whitney
was vooral een begeleidend gitarist, maar had ook een paar prima
solomomenten. "Bandstand", dat vorig jaar een luxe 40-jarig
jubileumeditie kreeg, bleek het afscheid van onder andere John Wetton
in te houden, die zich daarna voegde bij de nieuwe bezetting van King
Crimson. Overigens treedt het in 1966 gevormde Family nog altijd
incidenteel op.
Website: http://www.familybandstand.com/.
IN HET NIEUWS
Alan Reed – Begin Again
Van "First In A Field Of One" (Red Dwarf Recordings, 2012)
Op
2 november zou er een dubbelconcert in de Boerderij in Zoetermeer
plaatsvinden met een optreden van voormalig Pallas-zanger Alan Reed en
de groep Magenta. Helaas kan dat wegens nare omstandigheden niet
doorgaan. Afgelopen week is namelijk de moeder van Magenta-zangeres
Christina Booth overleden. Ook deelt ze mee dat ze binnenkort
geopereerd moet worden omdat er bij haar borstkanker is geconstateerd.
Niet alleen het optreden van Magenta, ook het optreden van Alan Reed
gaat dus niet door. Dit laat onverlet dat Alan Reed vorig jaar een
uitstekende eerste soloplaat heeft gemaakt, die dan ook onderscheiden
werd met een Vette Krent in iO Pages. De plaat gaat stilistisch breder
dan alleen prog, maar dat maakt het album alleen maar interessanter.
Hij wordt terzijde gestaan door toetsenist Mike Stobbie (ex-Pallas),
drummer Scott Higham (Pendragon, Caamora) en zangeres Christina Booth
(Magenta). Zelf blijkt Alan een ware multi-instrumentalist, die buiten
zijn zangpartijen ook gitaar, bas, toetsen en percussie speelt.
Website: http://www.reddwarfrecordings.co.uk/ & http://magenta-web.com/.
AKTUEEL
Clepsydra – The Father
Van “Alone” (eigen beheer, 2001)
Clepsydra
heeft een platendeal met Galileo Records getekend voor de release van
"3654 Days". Dit betreft een gelimiteerde luxe box met daarin de vier
Clepsydra albums "Hologram" (1991), "More Grains Of Sand" (1994),
"Fears" (1997) en " Alone" (2001). Daarnaast komt er een uur niet
eerder uitgebracht materiaal op de box te staan. Deze box moet in
januari 2014 uit komen. De uitgave van deze box moet natuurlijk worden
gezien in het licht van de aangekondigde reünie-tournee, die de
Zwitserse groep op 5 april 2014 naar de Zoetermeerse Boerderij brengt.
Website: http://www.clepsydra.ch/.
LIVE–TIP
Antimatter – Wide Awake In The Concrete Asylum
Van het album “Fear Of A Unique Identity” (Prophecy, 2012)
“Fear Of A Unique Identity” is het vijfde album van de Engelse band
Antimatter, de band rond zanger/gitarist Mick Moss. Eind jaren ‘90
stapte bassist Duncan Patterson uit de band Anathema en richtte samen
met zanger en gitarist Mick Moss Antimatter op. Samen brachten ze drie
studioalbums, een live plaat en een tribute uit. Bij de release van het
album “Planetary Confinement” kondigde Patterson aan dat hij de band
ging verlaten en zo werd Antimatter een eenmansformatie.Vervolgens
werden er nog twee albums uitgebracht waar ook Anathema’s gitarist en
zanger zijn medewerking aan verleende. Veel van de nummers van het
nieuwe album hadden zo op Anathema’s album kunnen staan: ietwat sombere
muziek, aangevuld met de donkere stem van Moss. Antimatter is op 31
oktober te aanschouwen in Helvete te Oberhausen, en op 2 november op
het Brainstorm Festival in De Gigant in Apeldoorn
(http://brainstormfestival.com) .
Website: http://www.antimatteronline.com/.
LIVE-TIP
Caravan - C'thlu Thlu
Van "For Girls Who Grow Plump In The Night" (Pink Elephant/Decca, 1973 / Eclectic Discs, 2007)
21
november aanstaande zal de fameuze Canterbury Scene-formatie Caravan
een optreden in het Hengelose Metropool verzorgen. Reden genoeg weer
eens in het rijke verleden van deze band te duiken, dit keer met een
track van "For Girls Who Grow Plump In The Night", bij velen, na "In
The Land Of Grey And Pink", het favoriete Caravan-album. Geproduceerd
door David Hitchcock lieten de Engelsen hier een wat rockender sound
horen, waarin zowel het Martyn Ford orkest als de synthesizers van Dave
Sinclair en gastmuzikant Rupert Hine een prominente rol hadden. In het
gekozen C'thlu Thlu experimenteerde men zelfs met King Crimson-achtige
complexiteit, zonder echter de typische Canterbury-sound te negeren.
Website: http://officialcaravan.co.uk/.
A.O.R.
DeYoung, Dennis - Crossing The Rubicon
Van "One Hundred Years From Now" (DEP / Universal, 2007)
De
Amerikaanse symfonische A.O.R.-band Styx toert de laatste jaren veel en
speelt dan zelfs klassieke Styx-albums in z'n geheel. Niet met
toetsenist/zanger Dennis Deyoung, die wel van de partij was op het
reünie-album "Return To Paradise" (1997), maar het maar even uithield
met z'n oude maten. Hij werd succesvol vervangen door de Canadees
Lawrence Gowan. Is Deyoung sindsdien op z'n lauweren gaan rusten?
Geenszins! Ook de inmiddels zilvergrijze DeYoung is momenteel actief op
het touring-front, met.... klassiek Styx-materiaal! Niet in Europa en
dat zal er ook wel niet van komen, maar wel in de VS. Ook heeft hij,
alweer 6 jaar geleden, een album gemaakt waar z'n Styx-roots zeker in
terug te horen is: "One Hundred Years From Now". Als hij op dat album
niet rockt, hebben de songs wel iets van de knap geconstrueerde,
superieure M.O.R.-pop van Rupert Holmes. DeYoungs stem klinkt nog
onaangetast. De hoes is van dezelfde kunstenaar als die van Styx'
"Paradise Theater" (1981), Robert Addison. Het rustig beginnende
"Crossing The Rubicon" kent een lekker Styxiaanse climax. Maar ja: de
rivier de Styx bestaat alleen in mythes, de Rubicon bestaat echt...
Website: http://www.dennisdeyoung.com/.
WERELD VOL MUZIEK: JAPAN (deel 2)
Stella Lee Jones - Clouds
Van "A Floating Place" (Eigen Beheer, 2011)
Vorige
week draaiden we muziek van "Fractals", het eerste album van Electric
Asturias, een Japanse band die voorheen als Asturias en Acoustic
Asturias door het leven ging. In hetzelfde jaar dat "Fractals" het
levenslicht zag, 2011, maakten Satoshi Hirata en Tei Sena,
respectievelijk de gitarist en violiste van Electric Asturias, eveneens
een eerste plaat met Stella Lee Jones. Op deze CD wordt echter geen
bombastische symfonische jazzrock ten gehore gebracht. Aan de ene kant
is er veel ruimte voor traditionele muziek, mede voortgebracht door
akoestische instrumenten als accordeon, viool en piano, aan de andere
kant zoekt men het experiment met RIO-achtige uitstapjes en aan Philip
Glass en John Adams denkende minimal music. Daar tussendoor is ook de
nodige melodieuze symfonische rock te horen, zoals in het stuk dat u zo
gaat horen, “Clouds”. Dit maakt "A Floating Place" tot een uitdagende,
meeslepende luisterervaring, wat door het youtube-filmpje op de website
van Stella Lee Jones onderstreept wordt.
Website: http://www.stellaleejones.com/.
IN MEMORIAM: LOU REED
Reed, Lou – Sad Song
Van “Berlin” (RCA, 1973)
Vlak
voor de start van deze uitzending werd bekend dat de New Yorkse
zanger/gitarist/songschrijver Lou Reed op 71-jarige leeftijd is
overleden. Daar willen we ook in Xymphonia even bij stilstaan. Veel
progressieve rockers zullen bij het denken over hun favoriete muziek
misschien niet meteen met Reed aan komen zetten, toch heeft hij zich
wel degelijk een zeer progressief ingesteld muzikant getoond. Neem
bijvoorbeeld zijn stadsconceptalbums “Berlin” (1973) en “New York”
(1989), waarvan vooral de eerste zeer symfonisch passages kent. Wat wil
je, met Bob Ezrin als producer. Die zou later bekend worden door zijn
werk met o.a. Peter Gabriel (diens eerste solo-album) en Pink Floyd
(“The Wall”, de beide Waters-loze albums). Ook op “Berlin” leefde Ezrin
zich uit, met gebruik van vele muzikanten die we ook op menig
prog-album tegenkomen, zoals de bassisten Tony Levin en Jack Bruce en
de gitaristen Dick Wagner en Steve Hunter. Graag willen we Xymphonia
vanavond uitluiden met het in- en-in triest stemmende slotakkoord van
dat album, nu als eerbetoon aan Lou Reed zelf: “Sad Song”.
Website: http://www.loureed.com/.
Sunday 20 Oktober 2013 Show No. 1064
NIEUW
Ingranaggi Della Valle - Mare In Tempesta
- Jangala Mem
Van "In Hoc Signo" (Black Widow, 2013)
En weer duikt daar zo'n Italoprogband op met een haast verplichte
driedelige naam, die enerzijds zwaar leunt op jarenzeventigprog, maar
zo lekker energievol en onstuimig klinkt dat de muziek wel degelijk
jong en fris klinkt. Ingranaggi Della Valle is de naam en "In Hoc
Signo" heet het knappe en uiterst volwassen debuut van deze zo te zien
nog vrij jonge vijf heren. Naast weelderige progressieve rock zijn er
ook hier en daar ietwat freaky jazzrock-injecties te horen. Gitarist
Flavio Gonnellini steekt z'n invloeden niet onder stoelen of banken en
kan zowel Jan Akkerman-achtig als Allan Holdsworth-geïnspireerd
klinken. Dat laatste is het geval in "Mare In Tempesta". En zo te horen
aan de solo in "Jangala Mem" heeft toetsenist Mattia Liberati wel eens
een Happy The Man-album beluisterd. Het vioolspel van Marco Gennarini
roept Mahavishnu Orchestra-referenties op. De ietwat theatraal
zingende, over een pregnante maar zuivere stem beschikkende Igor Leone
maakt de muziek onmiskenbaar Italiaans. In het treffend "Finale"
getitelde slotnummer is voormalig Van Der Graaf Generator-saxofonist
David Jackson te gast; de fascinerende drumpartij in "Jangala Mem" komt
van ex-Änglagård-man Mattias Olsson. Een album dat niet te versmaden is
voor eenieder die zijn prog graag gekruid ziet met wat
jazzrockstrapatsen.
Website: http://www.ingranaggidellavalle.com.
NIEUW
Marsh, Rhys - Things Behind The Sun
Van "Suspended In A Weightless Wind (Covers, Volume I)" (Autumnsongs
Records, 2013)
Draaiden we onlangs nog muziek van het live in de studio opgenomen
"Trio" van Rhys Marsh And The Autumn Ghost, dit keer brengen we een
nummer van "Suspended In A Weightless Wind (Covers, Volume I)", de
eerste EP van Marsh onder eigen naam. Zoals de subtitel al suggereert
betreft het hier een verzameling covers. De in Noorwegen woonachtige
Brit koos een vijftal songs, die oorspronkelijk geschreven waren tussen
1968 en 1972 door bands en artiesten als Family, King Crimson, Scott
Walker en Crosby, Stills & Nash. De bewerking vallen vooral op door
de koele, haast jazzy stem en het veelvuldige gebruik van de Mellotron.
Met name door dit instrument ontwikkelt de Nick Drake-cover “Things
Behind The Sun” zich tot een dramatische ballade die zo op een vroege
King Crimson-plaat gestaan had kunnen hebben.
Website: http://rhysmarsh.com/.
NIEUW
Leap Day - Insects
Van "From The Days of Deucalion, Chapter 1" (Oskar, 2013)
De zeskoppige Friese band Leap Day komt na twee albums met een
ambitieus project: een concept-tweeluik, gebaseerd op het boek 'Worlds
In Collision' van Immanuel Velikovsky. Hij schetst in dat boek
catastrofistische theorieën, die er op neer komen dat bepaalde
tijdperken in de geschiedenis van de aarde abrupt worden afgesloten
door rampen van kosmische aard. Leap Day weidt hier dus twee albums aan
en het eerste deel laat al de nodige catastrofale gebeurtenissen de
revue passeren. Beide toetsenisten Gert van Engelenburg en Derk-Evert
Waalkens zijn samen met gitarist Eddie Mulder verantwoordelijk voor het
leeuwendeel van de muziek en teksten. Vergeleken we de groep in het
verleden met neoproggroepen uit de jaren '80, qua warmte en ademende
sfeer proeven we nu een aantal keren een meer seventies-achtige vibe.
Vooral in "Insects" lopen er duidelijk lijnen naar het Genesis van
songs als "Ripples". Het stuk kent een fraaie opbouw, waarbij het
instrumentale middenstuk naar een zinderende climax toewerkt, alvorens
het arrangement langzaam afbouwt. Alleen zanger Jos Harteveld lijkt wat
moeite te hebben met het lage register en het ingetogen karakter van
zijn zangpartij in "Insects". Eigenlijk gedijt zijn stem het beste als
hij flink kan uithalen in ietwat wildere songs. Verder nog een pluim
voor het CD-artwork, dat er uiterst gelikt uitziet. Het design is van
de van Osada Vida bekende Rafal Paluszek, die ook hoezen ontwierp voor
o.a. After... en Galahad.
Website: http://www.leapday.nl/.
WERELD VOL MUZIEK: Japan (deel 1)
Electric Asturias - Suite Of "Fate"
I. Fugue
II. Argus Last Stand
III. The Lancer
Van "Fractals" (eigen beheer, 2011)
Asturias was aanvankelijk een soloproject van multi-instrumentalist Yoh
Ohyama, waarvan onder meer in 1988 de CD "Circles In The Forest"
verscheen met muziek ergens tussen Mike Oldfield en Camel in. Na nog
twee platen werd het project ontbonden, maar na een paar jaar toch weer
opgericht, dit keer als Acoustic Asturias, waarmee twee albums werden
gemaakt. Daarop volgde weer twee 'gewone' Asturias-CD's en om de
verwarring nog groter te maken, volgde in 2011 "Fractals", uitgebracht
als Electric Asturias. Het verschil qua sound met het verleden is
behoorlijk. Dit is instrumentale, zwaar symfonische rock met een
duidelijke jazzrock-tic. Denk hierbij aan een frivole versie van UK's
debuut, inclusief uitbundig vioolwerk. We draaien de lange afsluitende
suite die oorspronkelijk gebruikt werd voor de soundtrack RETURN TO
ZERO Fate/Zero (maar dan met de titels "The Berserker", "The Battle
Field", "The Lancer"). Volgende week gaat het verhaal verder met een
project van de gitarist en violiste van Electric Asturias, genaamd
Stella Lee Jones.
Website: http://www.facebook.com/ElectricAsturias.
NIEUW
Barclay James Harvest (John Lees’) – On Leave
Van het album “North” (Esoteric Antenna, 2013)
Barclay James Harvest (ook wel BJH) werd in 1966 opgericht . In
Nederland is de band vooral bekend met het nummer “Titles”, dat in de
Nederlandse top 40 begin 1976 de negende plaats haalt.
In 1998 bleek dat het tot een permanente breuk was gekomen tussen
voormannen John Lees en Les Holroyd. Lees wilde de BJH- traditie
voortzetten terwijl Holroyd verder wilde met 'nieuwere' muziek. En zo
ontstonden er twee groepen, die allebei de oorspronkelijke naam nog
droegen: Barclay James Harvest through the eyes of John Lees (in 2005
werd de naam gewijzigd in John Lees' Barclay James Harvest) en Barclay
James Harvest featuring Les Holroyd. Van John Lees' BJH is er nu, voor
het eerst sinds 14 jaar, een studioalbum verschenen, getiteld “North”.
Hoewel Lees verantwoordelijk is voor de leadzang, is het volgens hem
een 'echte groepsinspanning'. Het album laat een mix van gitaar,
keyboards, viool en zangharmonieën horen. Het nummer dat u zo gaat
horen, “Leave” vertegenwoordigt het beste van de bandtijl. Het is een
dromerige stuk dat bestaat uit twee delen: een melodieuze ballad met
een mooi progressief middenstuk waarin klimmend mellotronspel, een
melodieuze gitaarlijn en de betoverende zang verweven zijn met dansende
keyboardpartijen. Er is een 'limited edition' beschikbaar, met een
extra CD, die niet eerder verschenen live-opnames uit 2011 bevat, van
een optreden in het Buxton Opera House.
De band (met gastspelers toetsenist Oliver Wakeman en gitarist Gordon
Giltrap) toert in november door Groot Brittannië.
Website: http://www.barclayjamesharvest.com/.
NIEUW / LIVE-TIP
Gathering, The – Afterwords
– Gemini III
Van “Afterwords” (Psychonaut Records, 2013)
Een jaar na “Disclosure” verschijnt van The Gathering een album met de
suggestieve titel “Afterwords”. Het is dan ook een soort toetje op
“Disclosure”. Want naast de drie nummers die in 2012 al op de
gelimiteerde vinyl-EP “Afterlights” verschenen, staan er ook 2 remakes
van stukken van het “Disclosure”-album op. Maar “Afterwords” bevat
daarnaast drie gloednieuwe tracks!
Een van die nieuwe stukken is het titelnummer “Afterwords”, een nummer
gezongen door de ex-zanger en mede-oprichter van The Gathering, Bart
Smits. We kennen hem als grunter, nu laat hij de de andere kant van
zijn dynamische stem horen. Naast voornoemde tracks bevat het album nog
de cover “Areas”, oorspronkelijk van de New Wave-band New Musik. Op
“Afterwords” werkte de band wederom samen met Noel Hofman, die eerder
al een aantal prachtige trompetpartijen voor zijn rekening nam. The
Gathering is ook op tournee. In Nederland is de band op 8 november in
De Pul in Uden te zien en op 9 november in De Peppel in Zeist.
Website: http://gathering.nl/.
LIVE-TIP
Camel – Air Born
Van “Moonmadness” (Decca/Universal, 1976 / Remaster: 2002)
Het is bijna zover! Volgende week begint de tournee van Camel! De tour
die als thema 'A tribute to Peter Bardens and “The Snow Goose”' heeft,
zal in Nederland in Groningen en Amsterdam te zien zijn. Wil je er nog
naartoe en heb je geen kaarten, dan wordt het lastig, want de concerten
zijn al uitverkocht. Camel-hoofd Andy Latimer het genoemde meesterwerk
uit 1975 echt nieuw leven ingeblazen. Ja, er komt een nieuwe versie van
“The Snow Goose” uit. Er is trouwens een wijziging doorgevoerd in de al
eerder gepresenteerde bezetting van de live-band. Jan Schelhaas zou
tijdens de shows als extra toetsenist meekomen, maar dat wordt Jason
Hart, die we kennen van I And Thou, maar ook van Renaissance en Rufus
Wainwright. De reden van de wissel is dat Latimer ook volgend jaar door
wil gaan met touren (we voelen een optreden op The Night Of The Prog op
de Loreley aankomen). Schelhaas kon dat niet combineren met zijn werk
in het ook weer heel actieve Caravan. “The Snow Goose” wordt dus in z'n
geheel gespeeld tijdens de concerten, maar we hopen natuurlijk op meer
uit de oude doos. Een nummer wat wat ons betreft zeker op de setlist
mag, is “Air Born” van “Moonmadness” uit 1976.
Website: http://www.camelproductions.com/.
LIVE–TIP
Wilson, Damian – Sent To You
Van het album “Let’s Start A Commune” (eigen beheer, 2003)
Op zaterdag 26 oktober 2013 geeft Damian Wilson met zijn Damian Wilson
Ensemble een gratis akoestisch optreden als onderdeel van de 'Impending
Doom Tour 2013' in Café den Tollensteghe te Culemborg. De ongeveer twee
uur durende show zal een bloemlezing zijn van zijn solocarrière en er
zullen ook een aantal nummers die normaliter niet meer live gespeeld
worden de revue passeren. Bovendien maakt het Damian Wilson Ensemble
uitstapjes naar materiaal van de vele projecten waarin Damian Wilson
zong en zingt. Deze show in Café den Tollensteghe te Culemborg is
tevens de officiële try-out voor de DVD-opname die een dag later in
Uden zal gaan plaatsvinden. (op 27 oktober dus). Damian Wilson is een
zanger die vooral bekend is geworden als frontman van bands in het
progressieve rock-genre als Threshold, Headspace, Landmarq maar ook van
zijn bijdragen aan talrijke projecten als Maiden uniteD en Ayreon.
Damian werkte bovendien met Rick Wakemans English Rock Ensemble, Guy
Fletcher, After Forever, Mostly Autumn en Praying Mantis. Verder
speelde hij de rol van Jean Valjean in Les Misérables tijdens de
Engelse tour van deze musical. Damian Wilson is al 15 jaar actief als
singer-songwriter en bracht vier soloalbums, een compilatie-album en
een DVD uit. Met zijn mooie liedjes en zijn unieke stem weet hij
gevoelige snaren te raken. Het Damian Wilson Ensemble bestaat uit
muzikanten waarmee hij al jaren werkt:
• Pianist Andrew Holdsworth produceerde en speelde op ieder solo album
van Damian. • Tony Woollard speelt cello en werkte ook op bijna ieder
album mee.
• De Ierse Gitarist Bill Shanley werkt met Ray Davies, Gilbert
O’Sullivan en Sinead O’Connor.
Website: http://www.damian-wilson.net/.
NIEUW
Wilson, Jonathan – Lovestrong
Van “Fanfare” (Bella Union, 2013)
Na zijn zeer gewaardeerde debuutalbum “Gentle Spirit” uit 2011 heeft de
Amerikaanse singer-songwriter Jonathan Wilson nu een opvolger gereed.
Net als de voorganger is “Fanfare” een trip naar het verleden, en wel
voornamelijk naar het westcoastgeluid van Crosby, Stills & Nash
alsmede het solowerk van Neil Young. Wat vooral opvalt is dat je op een
aantal nummers ook zeker de invloeden van het legendarische solo-album
“Pacific Ocean Blue” van Beach Boy Dennis Wilson hoort. De soms lijzige
arrangementen met de vocalen die ergens in de ruimte zweven zorgen voor
een warm dromerig geheel. Maar het is niet alleen het Amerikaanse
geluid dat door klinken. Zo is het nummer dat u zo gaat horen een
regelrecht eerbetoon aan Pink Floyd. Er wordt overduidelijk gerefereerd
aan een beroemd Pink Floyd-nummer, maar u mag zelf raden wélk nummer.
Jonathan Wilson heeft ook flink geholpen bij het maken van het ook net
verschenen nieuwe album “Man And Myth” van Roy Harper en zo zou je
beide albums als geestverwanten kunnen zien. Wilt u hem Wilson live
zien dan heeft u in december onder andere in Utrecht de kans. Hij
speelt namelijk op 8 december in Tivoli. Meer daarover in de
concertagenda.
Website: http://songsofjonathanwilson.com/.
LATE ONTDEKKING
Dream The Electric Sleep – The Joneses
Van “Lost And Gone Forever” (eigen beheer, 2011)
Dream The Electic Sleep, een Amerikaanse band uit Lexinton, Kentucky,
timmert al sinds 2009 aan de weg. Dit jaar gaf Dream The Electric Sleep
zelfs een succesvolle show op het Rites Of Spring Festival, oftewel
RosFest. Het debuutalbum van de band stamt al uit 2011 maar op een of
andere manier hebben we dat toen gemist. Het is een conceptalbum dat
losjes gebaseerd is op gebeurtenissen in de mijnindustrie van Kentucky
en verhaalt over de problemen van een mijnwerker en zijn vrouw. De band
heeft twee jaar gewerkt aan “Lost And Gone Forever”, en dat is
duidelijk te horen. De muziek is zeer gevarieerd, hoewel hellend naar
de stevige kant van de prog. Het doet de band eigenlijk te kort om
vergelijkingen te maken, maar een bands als Enchant heeft zeker
raakvlakken en naast de hardere prog van Rush is er ook ruimte voor een
klassieke symfonische rocksound, zoals we die kennen van Genesis en
Yes. Dream The Electric Sleep heeft daarnaast ook een shoegaze-kant,
met referenties aan Radiohead, Kiling Joke en Neurosis. Kortom: een
interessante mix van geluiden. We gaan luisteren naar een van de
epische nummers waarin duidelijk de Rush invloed hoorbaar is.
Website: http://www.dreamtheelectricsleep.com.
ALBUM VAN DE MAAND
Big Big Train - Seen Better Days
Edgelands
Summoned By Bells
Afkomstig van "English Electric: Full Power" (English Electric, 2013)
“English Electric: Full Power” is de 2CD-heruitgave van de beide
“English Electric”-albums van de Britse band Big Big Train. Naast het
feit dat er een aantal nieuwe nummers bij op staan heeft de band ook de
gelegenheid ten baat genomen om de volgorde van de songs aan te passen,
én een aantal songs op ingenieuze wijze in elkaar over te laten lopen.
Misschien wel het allermooiste voorbeeld is hoe de twee nieuwe songs
“Seen Better Days” en “Edgelands” verbonden zijn met “Summoned By
Bells”.
Website: http://bigbigtrain.com/.
Sunday 13 Oktober 2013 Show No. 1063
NIEUW / OPENER
Sunchild - Astoria (live)
Van "AKP Live 2012" (Caerllysi Music, 2013)
Op 18 augustus 2012 trad de Oekraïense toetsenist/componist Antony
Kalugin met maar liefst drie van zijn bands op tijdens het Crescendo
Festival in Saint-Palais-sur-Mer in Frankrijk. Nouja, het was één band,
onder de overkoepelende naam The Antony Kalugin Projects, die muziek
speelde van zijn groepen Sunchild, Karfagen en Hoggwash. Van deze
optredens is nu een 'officiële bootleg' verschenen. Geen flitsende,
overgeregisseerde registratie dus, maar rustige beelden van acceptabele
beeld- en geluidskwaliteit. Een van de opvallendste elementen aan de
muziek van deze bands is de aanwezigheid van een bayan (Russische
variant van een accordeon), die de vaak in het neoprogspectrum te
plaatsen muziek, een klein oostelijk folky tintje geeft. Zo klinkt de
Sunchild-instrumental "Astoria" best wel IQ-achtig, maar die bayan
maakt het onmiskenbaar iets uit de koker van Kalugin. Gisteren trad de
band trouwens nog op in het Belgische Vervier tijdens het Prog 66
festival. Het jammere aan de DVD is wel dat sommige songs worden in- of
uitgedraaid. Blijkbaar waren niet alle songs helemaal opgenomen?
Website: http://www.antonykalugin.net/index.html.
NIEUW
Jono - Symphony
– Dead Or Alive
Van het tweede album van de band, “Requiem” (Musicano Records, 2013)
Jono
is een melodieuze popgroep uit Zweden, met in de gelederen gitarist
Stefan Helleblad en drummer Nicka Hellenberg, tevens bekend als
muzikanten van Within Temptation. Leading man van het Zweedse vijftal
is oprichter, componist en schrijver Johan Norrby. Zijn manier van
zingen en het typische pianospel doet regelmatig denken aan Freddie
Mercury, dat is ook meteen de grootste kritiek die je op het album
“Requiem” kunt hebben: weinig origineel. Dat neemt niet weg dat de
negen nummers die het album “Requiem” rijk is, stuk voor stuk lekker in
het gehoor liggende stukken zijn. Jono weet goed hoe melodieuze poprock
te moeten maken. Ook is er de nodige afwisseling: zo ook bij het
geplande theatrale “Symphony” en het wat steviger “Dead Or Alive”.
Website: http://www.jonotheband.se/.
NIEUW
Shatner, William - Red Shift
- Where Does Time Go?
Van "Ponder The Mystery" (Cleopatra Records, 2013)
De
vooral uit de serie Star Trek als Captain Kirk van Starship Enterprise
bekende 82 jaar oude acteur William Shatner begon zijn muzikale
carrière al in 1968 met zijn eerste zogenoemde spoken word-album "The
Transformed Man". Op zijn nieuwste project, "Ponder The Mystery", gaat
hij een samenwerking aan met Billy Sherwood, die met
achtergrondvocalen, drums, gitaren, bas en toetsen de basis legde voor
de mysterieuze teksten van Shatner. Uiteraard heeft Sherwood tal van
muziekvrienden uitgenodigd om het geheel nog meer uitstraling te geven.
Zo zijn er solo's te horen van Steve Vai, Al Di Meola, Rick Wakeman,
Simon House, de Edgars Froese en Winter en Robby Krieger. Wij kiezen
voor een stuk met fraai toetsenwerk van de onlangs overleden George
Duke. Overigens wordt het album ondersteund met enkele optredens,
waarbij Shatner wordt begeleid door Circa, de band van Sherwood en Tony
Kaye.
Website:
http://williamshatner.com/ws/
en http://cleorecs.com/home/.
NIEUW
Subsignal - A Heartbeat Away
Van "Paraiso" (Golden Core, 2013)
De
Duitse progressieve rockband Subsignal houdt er een mooie regelmaat op
na, door keurig twee jaar na "Touchstones" een derde album af te
leveren. "Touchstones" verscheen in 2011 op z'n beurt twee jaar na
debuut "Beautiful And Monstrous". Niet lang daarvoor was de groep
opgericht door ex-Sieges Even-gitarist Markus Steffen en de zanger van
de laatste Sieges Even-incarnatie, de Nederlander Arno Menses.
Aanvankelijk had de groep ook een Nederlandse drummer, de ook van Sun
Caged bekende Roel van Helden. Hij had geen tijd meer en is vlak na het
verschijnen van "Beautiful And Monstrous" al vervangen door Danilo
Batdorf. Daardoor is Subsignal nu voor 4/5de Duits. In eerste instantie
borduurde Subsignal voort op de sound van de laatste twee Sieges
Even-platen, aangevuld met wat melodischer AOR-invloeden. Daarnaast is
het Rush van begin jaren '80 steeds een duidelijke invloed geweest.
Sterker nog: de band heeft een vast 'subsignal': het motiefje van het
openingsnummer van het Rush-album "Signals" uit 1982: "Subdivisions".
Ook in het "Paraiso"-nummer "A New Reliance" zit het opzichtig
verwerkt. "Paraiso" is nog melodieuzer dan z'n twee voorgangers en het
metal-element is verder teruggedrongen. Het duet "The Blueprint Of A
Winter" met Marcela Bovio van Stream Of Passion zou je zelfs zoet
kunnen noemen. Groot pre van de band blijft de emotioneel geladen stem
van Arno Menses, die toch ook tegelijk ook veel gemak en rust
uitstraalt. Een van de meest gedreven en ook origineel vormgegeven
songs van "Paraiso" is misschien wel "A Heartbeat Away". Let alleen al
op het intro: hoe het cello-accent overgaat in een prachtig klinkende
akoestische gitaar. Zorg wel dat je de gelimiteerde dubbel-CD-editie te
pakken krijgt. Niet alleen is de voorzijde een fraai hologram, je
krijgt er een compleet live-album bij: "Live In Mannheim 2012".
Website: http://www.subsignalband.com/
.
NIEUW
Ticket To The Moon - Down In You
Van "Dilemma On Earth" (eigen beheer, 2013)
Ticket
To The Moon is afkomstig uit het Zwitserse Basel, maar verenigt maar
liefst 4 naties: naast Zwitserland zijn de leden afkomstig uit
Duitsland, Italië en Frankrijk. De band laat zich dan ook breed
beïnvloeden en maakt naar eigen zeggen een mengvorm van atmosferische
rock en progressieve rock met sterke metal-neigingen. Inderdaad heeft
het materiaal op "Dilemma On Earth" in de eerste plaats een
progmetalkarakter, waarbij aangetekend dient, dat het spelen met
dynamiek een sterke kwaliteit van de band is. Het Dream Theater van
"Awake", waar de oertoetsenist van die band, Kevin Moore, een gedragen,
licht-doomy sluier aan meegaf, is de sterkste referentie die opkomt.
Ook Ticket To The Moon kan enkele donkere piano-akkoorden laten volgen
door een stevige metalriff-uitbarsting, maar wel altijd met een
intelligente twist. Alle compositorische klasse van de band is
samengebald in het afsluitende epic, maar ook het voorafgaande houdt de
aandacht vast, mede door de fraaie wijze waarop de stukken op elkaar
aansluiten. Wel is de zang een tikkie saai - zulke dynamische muziek
heeft ook een wendbare stem nodig. Ook is het in dit overvolle genre
een pre om een sterkere eigen stijl te ontwikkelen, maar afgaande op
dit zeer luisterwaardige debuut hebben we het idee dat dat slechts een
kwestie van tijd is.
Website: http://www.tickettothemoon.ch/.
NIEUW
Chris - Cold Heart
Afkomstig van "Days Of Summer Gone" (Progress Records, 2013)
Christiaan
Bruin kan met recht een muzikaal multi-talent worden genoemd. Hij is
drummer van de band Sky Architect, is sinds kort toetsenist bij Nine
Stones Close, is een van de mensen achter het
bijzondere rock-orkest The Mayra Orchestra en brengt ook nog eens met
de regelmaat van de klok onder naam Chris solo-albums uit. Al die
albums hebben een heel specifieke identiteit, zo was het vorige album
“City Of Light” een bijzondere mix van dance met progrock. Voor zijn
laatste album “Days Of Summer Gone” kiest hij voor een veel
akoestischer inkleding, getuige de inbreng van akoestische gitaren,
fluit, strijkers en diverse hout- en koperblazers. Daardoor krijgt het
album een klank die vaste luisteraars van Xymphonia automatisch gaan
associëren met bands als Änglagård en White Willow. Het resultaat is
dik 60 minuten lang genieten van mooie composities en ingetogen zang
met heel af en toe een wat meer energieke uitbarsting. Wat ons betreft
is dit zeker Chris' beste album tot nu toe en een regelrechte aanrader.
Website: http://www.chrismusic.nl/.
NIEUW
Arc Angel - As Far As The Eye Can See
Van "Harlequins Of Light" (Frontiers Records, 2013)
Nadat
in 2012 de heruitgave van het debuut van Arc Angel uit 1983 het licht
zag, heeft Jeff Cannata nu een heuse opvolger geproduceerd, getiteld
"Harlequins Of Light". Onder de naam van Cannata en later als Arc
Angel-Cannata heeft de zanger/multi-instrumentalist een ontwikkeling
doorgemaakt van synthetische, perfect geproduceerde AOR tot krachtige
compacte symfonische rock. Deze ontwikkeling is ook waarneembaar op het
nieuwe album. De oorspronkelijke AOR is nog duidelijk aanwezig, maar de
productie en het instrumentengebruik verraden Cannata's roots, zoals
hij die vroeger uitte in Jasper Wrath. Het is dus weer genieten van
perfecte koortjes, korte flitsende gitaarsolo's en warme
toetsenklanken. Daarbij valt op de Cannata's drumwerk ook steeds
natuurlijker is gaan klinken; in Amnesia is zelfs de vergelijking met
Jerry Marotta bij Peter Gabriel te maken. Overigens is hij zeer te
spreken over de mogelijkheden die zijn overstap van zijn
eigenbeheermaatschappij Oxford Circus naar Frontiers Records hem biedt.
Vorige maand hoorde u al twee songs van deze plaat, vanavond kiezen we
de lekkere opener ”As Far As The Eye Can See”.
Website: http://www.cannatamusic.com/
.
LIVE–TIP
Steven Wilson – The Pin Drop
Van het album “The Raven That Refused To Sing And Other Stories”
(Kscope, 2013)
“The Raven That Refused To Sing And Other Stories” van Steven Wilson
was in maart het Album Van De Maand. De composities handelen alle zes
over bovennatuurlijke verschijnselen handelen. Wilson heeft als
engineer Alan Parsons in de hand genomen, en een band om zich heen
verzameld om van te smullen. Drummer Marco Minneman, gitarist Guthrie
Govan, bassist Nick Beggs, op toetsen Adam Holzman en natuurlijk Theo
Travis op verschillende blaasinstrumenten. We worden dan ook
getrakteerd op staaltjes hoogstaand musiceren, maar ondanks de
moeilijkheidsgraad klinkt de muziek ongedwongen en ligt aldoor goed in
het gehoor. Voor de Hifi-freaks onder ons zijn er high-bitrate-versies
in zowel stereo- als 5.1-surroundformaat verkrijgbaar op Blu-Ray of
DVD. Voorzichtig willen we de conclusie wel trekken dat dit het beste
is wat Wilson heeft uitgebracht... tot nu toe dan. Op 23 oktober is
Wilson met z'n band te aanschouwen in de Vereniging Nijmegen. In
aanvulling op het album is er dan net een nieuwe EP verschenen rond het
nummer “Drive Home”, met ook nieuwe songs en live-opnamen.
Website: http://stevenwilsonhq.com/.
ALBUM VAN DE MAAND
Big Big Train - Keeper Of Abbeys
Afkomstig van "English Electric: Full Power" (English Electric, 2013)
Ook
deze week wederom een stuk van ons Album van de Maand Oktober en dit
maal gaat het om de song “Keeper Of Abbeys”, een song over een tuinier
en beheerder van een aantal vervallen abdijen in het noorden van
Engeland. Dit alles geïnspireerd door een bezoek van Big Big Train-lid
Gregory Spawton aan een van deze abdijen en het gesprek dat hij met de
beste persoon had. Deze man heeft overigens intussen ook 'zijn' song
gehoord, zo wist Spawton onlangs te melden op de Big Big Train-Facebook
pagina.
Website: http://bigbigtrain.com/
.
VEERTIGJARIG
JUBILEUM
Genesis - Firth Of Fifth
Van “Selling England By The Pound” (Charisma / Virgin, 1973)
Gisteren
was het op de kop af 40 jaar geleden dat een van de meest invloedrijke
progplaten aller tijden verscheen. We hebben het natuurlijk over
“Selling England By The Pound” van Genesis, ook wel gezien als de
definitieve doorbraakplaat. Op 12 oktober 1973 verscheen dit album op
het beroemde Charisma label, behaalde de nummer 3-positie in de Britse
charts en verbleef daar 21 weken. Het duurde echter nog 16 jaar eer het
album ook de gouden status in de VS bereikte. Vanaf de a
capella-introductie van “Dancing With The Moonlit Knight” wordt de
luisteraar meegenomen in een wereld, die bij uitstek Brits is. Zo wordt
er gerefereerd aan de befaamde Wimpy keten, maar ook aan het door T.S.
Elliot geschreven The Wasteland. Op dat gedicht is namelijk “Cinema
Show” geïnspireerd. Het aansluitende “Aisle Of Plenty” maakt de plaat
rond door terug te grijpen op het openingnummer. Frontman Peter Gabriel
wendde epische stukken als “The Battle Of Epping Forest” tijdens
live-uitvoeringen aan voor theatrale capriolen. Hij bracht de
combinatie theater en muziek op die manier een stapje verder en zette
daarmee een standaard. Muzikaal verfijnde de band ook zijn geluid. Een
van de meest memorabele progmomenten is wel het instrumentale
tussenstuk van “Firth Of Fifth”, dat Steve Hackett onovertrefbaar heeft
gemaakt met een van zijn fijnste gitaarsolo’s. Maar ook Tony Banks
levert een van zijn beste prestaties in de memorabele solo van “The
Cinema Show”: eigenlijk een vierenhalve minuten durende instrumental,
waar de basis voor het later overgebleven trio Collins/Rutherford/Banks
wordt gelegd. Tijdens live-optredens, ook bij die van de diverse
coverbands, kun je een groot deel van het publiek hierbij air-keyboard
zien spelen! Tony Banks gebruikt op dit albumtrouwens voor het eerst
zijn nieuwe M400 Mellotron. En dan hebben we nog “I Know What I Like”,
het eerste nummer dat Genesis hitparadesucces bracht, en een beetje een
vreemde eend in de bijt. Maar ja, we zingen het wel luidkeels mee als
het voorbij komt! Tja en wat draaien we van de plaat? “The Battle Of
Epping Forest” is nog nooit gedraaid, maar we gaan toch voor “Firth Of
Fifth” een monument onder de symfoliefhebbers.
Website: http://www.genesis-music.com/.
DOES
HUMOR BELONG IN MUSIC?
Neil – Lentil Nightmare
Van “Neil’s Heavy Concept Album” (East-West, 1984)
Euuhhh….
WAT! Ja je leest het goed, comedy in Xymphonia. Maar wel met reden,
want “Neil's Heavy Concept Album” zit vol progreferenties en er doen
veel prog-alumni op mee. Neil is een van de karakters van de
legendarische Britse comedy-serie The Young Ones, gespeeld door Nigel
Planer. En het succes van de show zorgde er voor dat Nigel in zijn rol
van de hippie Neil een plaat mocht maken. In de beste progtraditie is
het conceptalbum, maar dan wel een parodie – met een heavy (ofwel
zware) boodschap. Ten minste: dat was de bedoeling. Wat overblijft is
de onmeunig flauwe Britse humor. Zo worden onder andere Pink Floyds
“The Gnome” en Caravans “Golf Girl” ver-Neil-d en worden in “Lentil
Nightmare” Black Sabbath en Led Zeppelin op de hak genomen. De song
bevat zelfs een referentie naar King Crimson. Wel grappig aangezien
Jakko (die in de komende King Crimson line-up zit) de gitaarpartijen
voor zijn rekening neemt. Ook vinden we een zeer jonge Gavin Harrison
als drummer. Muzikaal leider is echter Dave Stewart (die van National
Health).
Websites: http://nigelplaner.co.uk/prod/
en http://en.wikipedia.org/wiki/Neil's_Heavy_Concept_Album.
BOEKENWIJSHEID
Eno - Over Fire Island
Brand X - Unorthodox Behaviour
Eno - Over Fire Island
Van "Another Green World" (Island, 1975 / Virgin, 2004) en
"Unorthodox Behaviour" (Charisma, 1976 / Virgin, 1989)
In de serie 33 1/3 (onlangs omgedoopt tot 333Sound, zie:
http://333sound.com/ ),
waarin albums uit de muziekgeschiedenis uitgebreid besproken worden,
verscheen in 2010 "Another Green World". Hierin gaat Geeta Dayal
diepgaand in op de totstandkoming van die plaat van Brian Eno, die
deels uit songmatig materiaal bestaat en deels enkele van zijn eerste
verkenning van ambientmuziek bevat. Over het nummer "Over Fire Island"
vertelt Dayal de anekdote waarin het ritmekoppel Percy Jones en Phil
Collins gevraagd werd improviserend een patroon neer te zetten. In de
maanden voor die opnames waren zij echter al druk bezig het debuut van
de jazzrockband Brand X vast te leggen, waardoor het niet vreemd was
dat bij het improviseren voor Eno fragmenten van die opnames
terugkwamen. Eno's album verscheen in 1975. Naar verluidt was hij
behoorlijk pissig, toen een jaar later het titelnummer van het debuut
van Brand X, "Unorthodox Behaviour" [sic] een patroon bevatte dat
sterke overeenkomsten vertoonde met "Over Fire Island". Voor Jones was
het echter vrij logisch dat dit gebeurd was. Om de overeenkomsten
tussen de twee stukken te illustreren draaien we “Over Fire Island” en
“Unorthodox Behaviour” achter elkaar, waarbij we voor de afronding nog
een korte reprise van eerstnoemde track plaatsen.
Websites: http://brian-eno.net/
en http://en.wikipedia.org/wiki/Brand_X
.
AKTUEEL
Kerrs Pink – Welcome To The Greenest Forest
Van het album “Art Of Complex”(Simplicity, 1997)
Na
een radiostilte van zes jaar keert de Noorse band Kerrs Pink op 8
november aanstaande terug met het album “Mystic Spirit". De formatie
maakt progressieve rockmuziek in jarenzeventigstijl, waardoor Noorse
folkinvloeden zijn verweven. Kerrs Pink maakt gebruik van typische old
school-symfo-instrumenten als de MiniMoog, de Mellotron en een Hammond
orgel, maar voegt daar akoestische instrumenten als fluit, accordeon,
tuba en pauken aan toe. Nieuw in de huidige bezetting is zanger Eirikur
Hauksson, bekend van Magic Pie. Gitarist Hararld Lytomt en eerder
genoemde Eirikur Hauksson zijn verantwoordelijk voor de teksten van”
Mystic Spirit”. Overigens werd Kerrs Pink al in 1972 in het Noorse
Trømborg opgericht.
Website: http://www.kerrspink.com/.
Sunday 06 Oktober 2013 Show No. 1062
NIEUW
Within Temptation feat. Tarja – Paradise (What About Us?)
Van de EP “Paradise (What About Us?)” (Sony Music, 2013)
“Paradise (What About Us?)” is de eerste single van het aankomende
zesde studioalbum van de Nederlandse symfonische metal-/rockband Within
Temptation. De EP, met vier nieuwe nummers, werd afgelopen 27 september
uitgebracht. De drie overige nummers zijn eigenlijk demo's. Door het
vrijgeven van deze demo's wil de band tonen hoe ideeën uit een vroeg
creatief stadium uiteindelijk leiden tot een nieuw album. Deze
demo-versies wijken veel af van de uiteindelijke sound van de songs op
het komende album, maar geeft wel een hint. Op de single is overigens
de Finse zangeres Tarja als gast te horen.
Website: http://www.within-temptation.com.
NIEUW
Levin Minnemann Rudess - Scrod
- Enter The Core
Van "LMR" (Lazy Bones Recordings, 2013)
Het
samenwerkingsverband van Tony Levin, Marco Minnemann en Jordan Rudess
is het tweede project van de Nieuw Zeelandse producer Scott Schorr en
bassist Levin. In tegenstelling tot het eerste wapenfeit, Levin Torn
White (met David Torn en Alan White), dat een meer improvisatorisch
karakter had, is LMR duidelijk een componerend gezelschap. Uiteraard is
Rudess, doordat de toetsen het overgrote deel van de solo's toebedeeld
kregen, het meest prominent aanwezig, maar er is ook volop te genieten
van het immer enthousiaste drumwerk van Minnemann en de overbekende
Chapman Stick- en basklanken van Levin. De veertien deels compacte en
deels iets langere composities bevat zowel pakkende, vaak meeslepende
thema's en virtuoze solo's. In tegenstelling tot een vergelijkbare
formatie als Liquid Tension Experiment, waarin zowel Levin als Rudess
zaten, heeft LMR meer ruimte voor rustpunten, waardoor het niet zo'n
over-the-top album is geworden. Er zijn twee edities verkrijgbaar: de
reguliere CD en een CD/DVD-video editie, waarbij de DVD gevuld is met
24 bit audiofiles, interviews, jamsessies, en een bonustrack.
Website: http://www.levinminnemannrudess.com/.
NIEUW
Fates Warning - O Chloroform
Van "Darkness In A Different Light" (InsideOut, 2013)
De
Amerikaanse groep Fates Warning behoort echt tot de invloedrijke
veteranen der progressieve metal. Latere generaties bands als Dream
Theater hebben meermalen laten weten zich schatplichtig te voelen aan
de al drie decennia bestaande band rond gitarist Jim Matheos. Qua
bekendheid is de band toch wel ietwat achtergebleven bij tijdgenoten
als Queensrÿche. Fates Warning had dan ook nog wel eens te kampen met
bezettingswisselingen. Bovendien leek soms de gevoelsfactor in de haast
mathematische muziek vergeten, wat niet helpt bij een doorbraak naar
een breed publiek. Negen jaar na "FWX" is er eindelijk nieuw plaatwerk
- op het proglabel InsideOut nog wel. Voor het eerst in jaren is er nu
geen toetsenist in de gelederen te vinden, maar de afwisseling ritmiek
en de opbouw van composities als het kwartierlange slotstuk "And Yet It
Moves" is absoluut progressief. Ook het pakkende "O Chloroform" is meer
dan zomaar metal en bovendien, zeker voor Fates Warning-begrippen,
verrassend pakkend. Op dit moment treedt de band op in de Boerderij in
Zoetermeer. Komende week gaat de band Duitsland in en doet ook nog een
optreden in België.
Website: http://www.fateswarning.com/.
NIEUW
Tagliapietra, Aldo - Passato E Futuro
- Riflessi Argentati (Reprise)
– Una Voce
Van "L'Angelo Rinchiuso" (Self Distribuzione, 2013)
"L'Angelo
Rinchiuso" is het tweede solo-album van zanger/bassist/componist Aldo
Tagliapietra na z'n vertrek uit Le Orme in 2009. Het verschijnt iets
meer dan anderhalf jaar na "Nella Pietra A Nel Vento". Opnieuw wordt
hij muzikaal bijgestaan door leden van de jonge talentvolle groep The
Former Life, die in Xymphonia al regelmatig te horen is geweest. Het
The Former Life-duo Matteo Ballarin en Andrea De Nardi verzorgde samen
met Tagliapietra de muzikale arrangementen en we hebben het gevoel dat
Ballarin en De Nardi nu meer in de melk te brokkelen hadden dan op de
voorganger. Zo hier en daar horen we namelijk een flow en een gloed in
de muziek die raakvlakken vertoont met het eigen The Former Life-werk.
Maar het klassieke seventies-Le Orme-geluid sijpelt toch vooral door.
Zo lijken de slotminuten sprekend op de apotheose van het dit jaar 40
jaar oude "Felona E Sorona". Net als die plaat dient "L'Angelo
Rinchiuso" als één geheel gezien te worden: de nummers vloeien dan ook
naadloos in elkaar over en enkele muzikale thema's krijgen een reprise.
Het album is net als z'n voorganger gestoken in een hoesontwerp van
Paul Whitehead, bekend van z'n hoezen voor o.a. Genesis en Van Der
Graaf Generator. Ditmaal is er echter wel gekozen voor een al 35 jaar
schilderij van z'n hand. De passage die we van het album voor u
uitgekozen hebben bestaat uit drie in elkaar overlopende werken, waarin
de subtiele solo's van gitarist Matteo Ballarin en toetsenist Andrea De
Nardi fraai aan bod komen naast de uit duizenden herkenbare tenor van
Tagliapietra en, vooral in "Passato E Futuro", nadrukkelijke basgitaar.
Website: http://www.aldotagliapietra.it/
.
HERUITGAVE
Cliffhanger - Four Vessels
- Rainforest
Afkomstig van "Cold Steel - Remastered & Expanded" (Freia Music,
2013)
Zo
midden jaren 90 was er daar ineens een band uit het zuiden van ons land
die wel leek aan te haken bij de golf Scandinavische progbands zoals
een Anekdoten, White Willow en Änglagård. Deze band, genaamd
Cliffhanger, liet zich net als zijn noordelijke collega's, sterk
inspireren door de jarenzeventig-progrock en koos er ook voor om niet
te gaan voor de meest toegankelijke vorm. Cliffhangers muziek is
duidelijk geïnspireerd op die van King Crimson, Yes, UK en ook wel wat
op die van Van Der Graaf Generator. De muziek word duidelijk
gedomineerd door Dick Heijboers toetsenwerk en het drukke basspel
(aangevuld met zware baspedalen) van Gijs Koopman, die we later nog
zouden tegen komen bij Knight Area en recentelijk bij Sylvium. Het was
met name live dat de band echter in zijn element was en waar zanger /
gitarist Rinie Huigen, gezegend met een stem die je in zijn
theatraliteit of te gek vindt of irritant, volledig tot recht leek te
komen. Nu is dan eindelijk “Cold Steel” weer beschikbaar in een mooie
geremasterde editie. Van die remastering heeft met name Gijs Koopmans
bas- en baspedalenspel geprofiteerd. Het album is aangevuld met een
extra CD met live in de studio opgenomen materiaal. Onder deze
veredelde demo's uit de begintijd van de band, treffen we veel songs
aan die een toegankelijker variant van Cliffhangers muziek laten horen.
We draaien achtereenvolgens “Four Vessels”, van het originele album, en
“Rainforest” van de extra CD.
Website: http://cliffhanger.aud-io-port.nl/
.
NIEUW
Aurora Project, The – The Oil Surpremacy
Van “Selling It Live” (Freia Music, 2013)
Er
is nog nooit zoveel activiteit geweest op het gebied van progressieve
rock van Nederlandse bodem. Mochten we vorige week al genieten van het
tweede album van Sylvium, nu is labelgenoot The Aurora Project aan de
beurt. Ter ere van de “Selling The Agression”-tour is er nu een DVD
verkrijgbaar, waarop een integrale live-vertolking van dit album is te
aanschouwen. In zijn tienjarig bestaan heeft de band maar drie albums
geproduceerd en is dit een mooie aanvulling op het oeuvre. Wat we te
zien krijgen is een strakke live-band, die overtuigt met kwalitatief
hoogstaande progmetal, maar met een flinke dosis neo-prog. De Katwijkse
zesmansformatie weet in een kleine twee uur duidelijk te maken tot de
top van de Nederlands prog te behoren. De show wordt aangekleed met
projecties om de vaak maatschappijkritische teksten te ondersteunen.
Dit weekeinde is de band te bewonderen op het Northern Prog fetival, en
twee weken later in Uden (zie de concert agenda). Zeker een aanrader
voor de (neo)progmetalfan.
Website: http://www.theauroraproject.com/.
AOR /
LIVE-TIP
Harem Scarem – Lies
Van het album “Higher” (Frontiers, 2003)
Harem
Scarem is een melodieuze rockband uit het Canadese Toronto. Harem
Scarem was voornamelijk in het begin van de jaren 90 van de vorige eeuw
erg populair in Canada, maar ook in Japan. De band bracht 12
studio-albums uit, naast ontelbare live- en compilatie-albums. In 2010
verscheen het First Signal-project op het Italiaanse Frontiers-label,
waarin Harem Scarem-leden Harry Hess en Darren Smith een belangrijke
rol spelen. Datzelfde label bracht vervolgens ook de Harem
Scarem-catalogus opnieuw uit. In december 2012 kondigde men aan dat een
herenigd Harem Scarem op het tiende Firefest Festival in het Britse
Nottingham in oktober 2013 headliner zou zijn. Intussen is bekend dat
Harem Scarem ook naar Nederland komt! En wel op 20 oktober naar The
Rock Temple in Kerkrade, waar ook King's Call zal aantreden.
Meer info: http://www.therocktemple.nl/
Website: http://haremscarem.net/.
NIEUW /
PROGRESSIEVE FOLK
Lucy Ward - Rights of Man
- Ink
Van “Single Flame” (Navigator Records, 2013)
“Single Flame” is het tweede album van de Britse jongedame Lucy Ward.
Al op 19 jarige leeftijd kwam ze met haar eerste album "Adelphi Has To
Fly". Nu, 3 jaar, later is de indrukwekkende opvolger “Single Flame”
verschenen. Als je op zo’n jonge leeftijd al zo’n album kan maken met
zo’n volwassen geluid verdien je het om aan een breder publiek
gepresenteerd te worden. Het is vooral het open en warme geluid dat het
album draagt. De kraakheldere productie draagt de prachtige
engelachtige stem van Lucy en dit komt het beste tot zijn recht in de
dromerig nummers, zoals “Honey Of Icarus” waar haar stem zweeft boven
de smaakvolle orkestratie. Maar ook de a capella-stukken veroorzaken
kippenvel. Hoewel de basis nog steeds diep geworteld is in de Engelse
folk zal “Single Flame” ook zeker een breder publiek aanspreken, mede
door nummers als “Velvet Sky” of “The Last Pirouette” (naar een gedicht
van Lucy's vader) waarin we toch zeker verwantschap horen met het werk
van Tom McRae. En ook “Ink”, met heerlijk Fender Rhodes-spel, zal het
goed doen. Hoogtepunt is wel het donkere, percussieve “Rights of Man”,
dat haast psychedelisch is door een spookachtig orgeltje wat bijna het
oude Pink Floyd weer tot leven roept! Naast wat eigen nummers zij er
ook wederom enkele traditionals bewerkt, zoals bijvoorbeeld “Lord I
Don’t Want To Die In The Storm”. Lucy Ward is deze maand op
verschillende locaties in Nederland te bewonderen.
12 Oktober 2013 Zaandam, Roots aan de Zaan
15 Oktober 2013 Den Bosch, Verkade Fabriek
16 Oktober 2013 OENTSJERK, Folk in de Walden
18 Oktober 2013 Den Haag, Folk in the lounge at Karin's
19 Oktober 2013 Bad Nieuweschans, De Oude Remise
20 Oktober 2013 Veenhuizen, Noordfolk Festival
LIVE-TIP
Leap Day – Home At Last
Van "Skylge's Lair" (Oskar, 2011)
"Skylge's Lair" is, na "Awakening The Muse", het tweede album van de
Nederlandse symfogroep Leap Day, die in 2007 gevormd werd door
Flamborough Head-drummer Koen Roozen en toetsenist Derk-Evert Waalkens.
Als gitarist werd de net uit Flamborough Head gestapte Eddie Mulder
aangetrokken. De muziek is in vergelijking met Flamborough Head meer
geïnspireerd op de neo-prog van de jaren '80 en heeft in plaats van
folk-elementen wat meer een rock bite. Leap Day is de organisator van
het Northern Prog Festival, dat plaatsvindt op 12 oktober. Dan wordt
ook het nieuwe (derde) album “From The Days Of Deucalion Chapter 1”
uitgebracht. Het is een conceptalbum, gebaseerd op het boek ‘Worlds In
Collision”van Imamanuel Vailovsky. En ja, er komt ook nog een chapter
2. Het Northern Prog Festival vindt plaats in De Uthof in Siegerswoude.
Siegerswoude ligt in de gemeente Opsterland, vlakbij Drachten. Naast
Leap Day treden op: Odyssice, Pink Faces, The Aurora Project en Minor
Giant.
Website: http://www.leapday.nl/
.
ALBUM VAN DE MAAND
Big Big Train - The Lovers
Afkomstig van "English Electric: Full Power" (English Electric, 2013)
Najaar
2012 verscheen “English Electric Vol. 1” van de Britse band Big Big
Train, het eerste deel van wat een tweeluik zou worden. Het album liet
seventies-prog horen met licht-pastorale en folky trekjes, die hoewel
erg vertrouwd nergens belegen klinkt, maar juist uiterst fris overkomt.
Het werd een album dat vele jaarlijstjes over 2012 zou gaan domineren,
waaronder ook ons Xymphonia-jaaroverzicht. In het voorjaar van 2013
verscheen Vol. 2, dat in principe van nagenoeg gelijk niveau was.
Echter, kort na de release van deel 1 had de band al bekend gemaakt dat
er uiteindelijk ook nog
een dubbel-CD-editie zou gaan verschijnen genaamd “English Electric:
Full Power”. Een editie met een andere trackvolgorde en met aanvulling
van 4 extra songs plus een 96 pagina tellend boekwerkje, waarin alle
teksten en achtergrondinfo rondom dit album, de songs en de muzikanten
is vastgelegd. Het resultaat is als met een diamant die voordat hij in
de verkoopvitrine gaat nog net even wat extra word gepolijst zodat hij
nog mooier schittert. Dit is 135 minuten hoogkaraats symfo die het
predikaat 'Album Van De Maand Oktober' zeker verdient. Wij draaien één
van de 'nieuwe' songs van het album, met een gastrol op 'backwards
guitar' van Lord Cornelius Plum, ex-Dukes
Of Stratosphear. Als je weet dat Dukes Of Stratosphear niets anders was
dan een soort schuilnaam voor XTC, dan is het niet moeilijk te raden
dat achter die naam de huidige Big Big Train-gitarist Dave Gregory
schuilgaat.
Website: http://bigbigtrain.com/.
NIEUW
Hot Head Show - Hello Doctor
Van "Perfect" (Tentacle Entertainments, 2013)
Hot
Head Show is een kwartet rond gitarist/zanger Jordan Copeland, die een
hoop beroemd progressief muzikaal bloed door d' aadren heeft stromen.
Jordan is namelijk de zoon van het Curved Air-duo Sonja Kristina en
Stewart Copeland. Die laatste werd na drummer van Curved Air te zijn
geweest trouwens nog 'ietsje' bekender als Police-lid. Terug naar
Jordan en zijn Hot Head Show. Die groep maakt hyperneurotische muziek,
vol maat- en tempowisselingen en met invloeden die uiteenlopen van prog
tot funk tot jazzrock. In 2011 speelde Hot Head Show in het
voorprogramma van Primus en er is een lichte stilistische overeenkomst
met die band, maar ook met jaren '80-King Crimson (denk aan
"Neurotica"!), Frank Zappa en diens discipel Mike Keneally en de band
van z'n vader in plagerige songs als "Mother" van "Synchronicity". Geen
van die bands gaat echter zó van de hak op de tak als Hot Head Show,
wat het beluisteren van "Perfect" zeer vermoeiend maakt. Absoluut zeer
knap gemaakt, maar echte emotie ontbreekt. Veel hoofd, geen hart,
zogezegd. Het helpt daarbij niet dat Copeland een niet heel bijzondere
zangstem heeft. Een van de fraaist uitgewerkte nummers is wat ons
betreft "Hello Doctor", waarin goed naar voren komt wat Hot Head Show
allemaal in z'n mars heeft.
Website: http://www.hotheadshow.com/.
HERUITGAVE
Brown, Pete & Phil Ryan - London's Burning
- Armoured Priest
Van "Ardours Of The Lost Rake" (Aura Records, 1991)
en "Coals To Jerusalem" (Voiceprint, 1993)
samen heruitgebracht in 2013 door Esoteric Recordings.
Pete Brown
is wellicht het meest bekend als tekstschrijver voor Cream en Jack
Bruce. Hij heeft echter als zanger ook een eigen carrière opgebouwd,
waaronder enkele platen met toetsenman Phil Ryan. Twee van deze albums,
"Ardours Of Lost Rake" uit 1991 en "Coals To Jerusalem" uit 1993, zijn
onlangs door Esoteric Recordings heruitgebracht als dubbel-CD,
aangevuld met vier bonusnummers. Het duo maakte met enkele
sessiemuzikanten zoals Jim Mullen, Dick Heckstall-Smith en Ed Poole
goed geproduceerde poprock, met een hoofdrol voor de doorleefde stem
van Brown. Op de eerste schijf is ook het toetsenwerk opvallend, dat
qua sound enigszins lijkt op het latere meer synthetische werk van Tony
Banks. De tweede schijf is wat organischer en groovier, waarbij vooral
het fraaie, soms Mick Karn-achtige baswerk van Ed Poole opvalt. Mede
door de spitsvondige teksten is deze eigenwijze popmuziek vooral aan te
bevelen van fans van Brian Protheroe en Steely Dan.
Website: http://www.petebrown.co.uk/.
LIVE-TIP
Odyssice – Colours Of Silence
Van het album “Silence” (Cyclops, uit 2009)
De
band Odyssice werd in 1986 opgericht door Bastiaan Peeters. De albums
van Odyssice vonden in de loop der jaren hun weg naar de fans, veelal
door promotie via het netwerk binnen de progressieve rock (Sym-info met
SI Music, IO Pages, Progwereld etc.). In feite is “Silence” pas het
tweede volwaardige album, na het in 2000 verschenen "Impression", daar
"Moondrive" uit 1996 een mini-album was. Tuurlijk is Bastiaan Peeters'
vooral aan Adrew Latimer refererende spel nog steeds prominent, maar
binnen de composities is er meer ruimte voor keyboard- en baspartijen.
Op 10 oktober zal de release plaatsvinden van de CD/DVD-set “'Secret
Showcase”, met een registratie van een live-optreden in de studio van
RTV Noord-Holland. Beide schijven zullen ongeveer een uur aan materiaal
bevatten. Het geheel gaat verpakt in een digipack met deluxe-look.
Odyssice treedt 11 oktober op in De Boerderij te Zoetermeer en op 12
oktober op het Northern Prog Festival in De Uthof in Siegerswoude.
Website: http://www.odyssice.com/.