Het zesde studio-album van het Friese Flamborough Head is een
feit. Op
het album horen we veel fraaie vintage-sounds die Edo Spanninga
aan
zijn keyboards ontlokt: wollige Mellotron, rollende Hammond en een
lekker snerpende Moog. Ook genoemd dienen Gert Pölkermans warme
gitaar
en de fijne fluitsolo's van Margriet Boomsma. De meeste nummers
kennen
dat patroon. Ze hebben een flinke lengte (rond de tien minuten) en
het
karakter wordt neergezet met lange instrumentale passages. Maar de
gezongen stukken nopen zeker tot goed luisteren, want de teksten
zijn,
zoals we van Boomsma gewend zijn, minstens zo verzorgd als de
muziek.
Het zijn doodserieuze, diepe portretten en geschiedenissen.
Website: http://www.flamboroughhead.nl/.
Xymphonia is sponsored by
Sunday 29 September 2013 Show No. 1061
HERUITGAVE / OPENER
Aviary - Soaring
Van "Aviary" (Epic, 1979 / Rock Candy, 2013)
Drie
jaar geleden draaiden we voor het eerst muziek van het
Amerikaanse
Aviary, van het toen nauwelijks vindbare titelloze debuut uit
1979.
Goed nieuws: dit album is door het van diverse fraai verzorgde
A.O.R.-heruitgaves bekende Rock Candy opgepikt en in optima
forma op CD
uitgebracht. De muziek van Aviary wordt vaak als 'pomprock'
omschreven:
licht-progressieve rock met AOR-trekjes, waarbij in Aviary's
geval
invloeden van Kansas en Styx gemengd worden met invloeden van
Britse
groepen als Queen en E.L.O.. Meest progressieve stuk van
"Aviary" is de
opener "Soaring", met zijn van King Crimson geleende
openingsakkoorden
en breed uitwaaierende zangharmonieën en orkestrale aankleding.
De rest
van de plaat rockt meer. Wellicht uit commerciële overwegingen,
want
sinds de release van "Ambition" (2003), met materiaal van vóór
het
debuut, weten we dat de heren in hun vroege jaren nog veel
progressiever in de weer waren.
Website: http://www.rockcandyrecords.co.uk/.
NIEUW
De Angelis, Marco - One Love
- Regrets
Afkomstig van "The River - Both Sides Of The Story" (eigen
beheer, 2013)
Hoe
zou een album klinken dat ergens eind jaren 80 gemaakt zou zijn
door
Mike Rutherford en David Gilmour gezamenlijk, met als nieuwe
frisse
ontdekking Steve Hogarth op zang? Dat zijn de referenties die
opdrongen
bij het beluisteren van het album “The River” van de Italiaanse
gitarist/bassist/toetsenist/producer Marco De Angelis. Het is
een album
met twee gezichten: een kant wordt gevormd door de uptempo songs
a la
Mike + The Mechanics, de andere kant door sfeervolle songs die
regelmatig refereren aan en zelfs soms heel kort en sneaky
letterlijk
quoten uit het oeuvre van Pink Floyd. Maar dan wel opvallend
genoeg
“The Final Cut” en “The Division
Bell”. De Angelis echter weet deze twee kanten mooi te verenigen
op een
album dat zeker meer bekendheid verdient. Het is in zijn geheel
hier te
beluisteren op
Soundcloud: https://soundcloud.com/the-river-cd/sets/the-river
Website: http://www.marcodeangelis.com/.
NIEUW
Sylvium – Surround
Van “The Gift Of Anxiety” (Freia Music, 2013)
Sylvium
is het geesteskind van Ben van Gastel. Hij had daarbij de
doelstelling
om een eigen geluid te produceren en niet binnen de stijlgrenzen
van
symfo of progmetal te blijven. Ten tijde van het eerste album
“Purified”, uit 2012, was Sylvium nog een tweemansformatie en
werd er
puur instrumentale muziek gemaakt. Door de toevoeging van Gijs
Koopman
(ex-Cliffhanger, ex-Knight Area) en Greg Geurtsen als
ritmesectie
transformeerde Sylvium in een “echte” band die, gecompleteerd
door
pianist Janroel Koppen, toetsenist Natal Nusselder en zanger
Richard de
Geest ook het podium op kan. Nu, een klein jaar na “Purified”,
is er
een volwaardige opvolger. Voor het eerst zijn er dus vocalen te
horen,
zij het in slechts twee nummers; het overgrote deel van het
album is
instrumentaal. De Geest heeft een aangename warme stem, die wel
iets
weg heeft van David Sylvian, gekruist met Chris Rea. Muzikaal
gezien
zijn er aan aantal voor de hand liggende referenties te noemen,
zoals
Anathema en Porcupine Tree, maar het atmosferische karakter doet
ook
wel denken aan Eloy en ook heeft men het nodige gemeen met
tijdgenoten
Antimatter en Haken. Er zijn mooie gitaaruithalen te horen, maar
ook
zware riffs, ondersteund door heerlijk ambient-getint
toetsenspel en
het ronkende basgeluid van Koopman. We gaan luisteren naar een
van de
vocale tracks: “Surrounded”.
Website: http://www.sylvium.com/.
NIEUW
La Coscienza Di Zeno - Chiusa 1915
Van "Sensitivita" (Fading / AltrOck Productions, 2013)
De
naam van de Italiaanse band La Coscienza Di Zeno is al een
aantal keren
gevallen in ons programma. Zanger Alessio Calandriello leent
zijn
herkenbare, krachtige maar toch warme stem namelijk ook aan Not
A Good
Sign. En ook La Coscienza Di Zeno-bassist Gabriele Guidi Colombi
was te
horen op Xymphonia's Album Van De Maand Augustus. Beiden droegen
compositorisch niet bij aan dat door Yugen- en SKE-leden geleide
project. "Sensitivita" is dan ook stilistisch duidelijk anders.
La
Coscienza Di Zeno blikt namelijk nadrukkelijker terug op de
gouden
jaren zeventig van de Italoprog. Twee toetsenisten overvoeren
ons
bijkans op fraaie staaltjes Moog-, Mellotron-, Solina
Stringensemble-
en pianospel. Bovendien zingt Calandriello hier in het
Italiaans. Toch
is de kwaliteit van "Sensitivita" veel te hoog om La Coscienza
Di Zeno
als slaafse retroprogband te kunnen wegzetten. De composities
zijn
meeslepend, speltechnisch is er werkelijk niets aan te merken en
de
productie is zoals we tot nu toe gewend zijn van Fading /
AltrOck
helder en dynamisch.
Website: http://www.lacoscienzadizeno.it/.
NIEUW
I Know You Well Miss Clara - Pop Sick Love Carousel
Van "Chapter One" (Moonjune Records, 2013)
Zoals
de titel al doet vermoeden is "Chapter One" het debuut van de
jonge
Indonesische formatie I Know You Well Miss Clara. Bandleider en
gitarist Reza Ryan groeide op met muziek van de Canterbury
Scene, King
Crimson en Van Der Graaf Generator, maar hield ook wel van een
jazzhouding en hardrock en metal. Dit alles is terug te horen op
"Chapter One" in veelal lange tracks, waarin allerlei stijlen de
revue
passeren. Zo deed het bijna een kwartier lange Reverie #2
label-baas
Leonardo Pvkovic denken aan het oude Focus en Jan Akkerman,
waarvan
Ryan echter nog nooit gehoord had. Duidelijker is de invloed van
jazzrockicoon John McLaughlin en de zijnen in een stuk met de
onmogelijk lange titel “A Dancing Girl From The Planet
Marsavishnu
Named After The Lover”. Het is één van de twee tracks waarin
Nicholas
Combe op saxofoon een stevig deuntje mee blaast. Voor het
overige
overheersen op dit bemoedigende, avontuurlijke debuut dik
aangezette
gitaarklanken en tinkelende elektrische pianoaanslagen het
totaalbeeld.
Wij kiezen voor het melodieuze, meest in de Canterbury Scene
gedrenkte
“Pop Sick Love Carousel”.
Websites: https://www.facebook.com/IKnowYouWellMissClara
en http://www.moonjune.com//
.
NIEUW
Windmill, The – The Masque
Van het album “The Continuation” (eigen beheer, 2013)
The
Windmill is een Noorse progressieve band, opgericht in 2001. De
muziek
die het vijftal maakt grijpt terug op jarenzeventig-prog. “The
Continuation” is het tweede album van The Windmill, dat in 2010
het
eerste album al de grappige titel “To Be Continued” gaf. Het
album, met
prachtige artwork van Kirsten Knoph Viita, is geproduceerd door
de band
zelf. The Windmill werkt met drie vocalisten en de rijk
aanwezige
gitaar- en keyboardpartijen worden afgewisseld met veel
fluitspel. Dit
doet veel denken aan Jethro Tull, maar ook aan Flamborough Head.
Ook de
opbouw van het album doet denken aan die van de klassieke
prog-albums:
twee korte nummers, twee middellange en één epic. Niet vreemd in
dit
licht is dan ook dat het album tevens op vinyl is uitgebracht.
Het
epische nummer op het album, “The Gamer”, klokt bijna 25 minuten
en
gaat over nieuwe technologie en de verslavende werking van
elektronische spelletjes. Misschien dat later nog een keer,
vanavond
hoort u “The Masque”.
Website: http://thewindmill.no.
NIEUW / VAN
EIGEN BODEM
Giersbergen, Anneke van – We Live On
Van het album “Drive” (Nederland: PIAS; rest van de wereld:
InsideOut,
2013)
Anneke
van Giersbergen kennen we natuurlijk allemaal nog als zangeres
van The
Gathering, tussen 1994 en 2007. Ze verliet de band omdat ze meer
tijd
voor haar familie wenste en persoonlijker muziek wilde maken. Na
The
Gathering startte ze de band Agua de Annique. Omdat dit door het
publiek als verwarrend werd ervaren, ging Van Giersbergen in
2011 onder
haar eigen naam verder.
In de periode na de Gathering maakte ze vier albums en werkte
o.a. met
de musici Danny Cavanagh van Anathema en Devin Townsend en gaf
ze haar
medewerking aan een album van de doommetalband Aphotic. Met zo
veel
verschillende muzikale referenties weet je nooit wat je bij een
nieuw
album te wachten staat… Nou, het is een popmetal-album geworden.
Tien
korte songs met catchy refreinen, gevoed door gitaar-riffs en
beukende
drums.
Website: http://www.annekevangiersbergen.com/.
IN HET NIEUWS
Jakszyk, Jakko M. - The Bruised Romantic Glee Club
Afkomstig van "The Bruised Romantic Glee Club" (eigen beheer,
2006)
Afkomstig
van "The Bruised Romantic Glee Club" (eigen beheer, 2006)
Afgelopen dinsdag werd bekend dat een nieuwe King Crimson
line-up is
ontstaan. Ditmaal bestaand uit maar liefst zeven muzikanten –
vier
Britten en drie Amerikanen, waaronder drie drummers!!
Uiteindelijk
maakte Robert Fripp de namen bekend. De line-up is als volgt:
Gavin
Harrison, Bill Rieflin, Tony Levin, Pat Mastelotto, Mel Collins,
Jakko
Jakszyk en Robert Fripp. Op enige muzikale activiteit - en of
dit dan
optredens, een album of beiden behelst - zullen we echter
volgens Fripp nog moeten wachten tot september 2014. Voor ons
aanleiding om de titeltrack van Jakko's laatste album te
draaien,
waarop zowel Gavin Harrison als Mel Collins ook te horen zijn.
Website: http://www.dgmlive.com/news.htm.
NIEUW
Bertoni, Alessandro - Mégas Aléxandros
Pt. I - The Great Portrait
Pt. II - City Of Gordium
Pt. III - To The Ends Of The Earth
Van "Keystone" (Generation Prog Records, 2013)
Op
het nieuwe Duitse label Generation Prog Records verscheen begin
september het debuut van de Italiaanse toetsenman Alessandro
Bertoni.
In 2008 had hij met zijn toenmalige band Aphelion al een
debuutplaat
gemaakt getiteld Franticode. Deze schijf werd gemixt door Derek
Sherinian. Deze voormalige keyboardspeler van Dream Theater
schoof voor
"Keystone" door naar de productiestoel en stelde tegelijkertijd
zowel
zijn studio als zijn toetsenarsenaal ter beschikking. Niet
verwonderlijk dus dat de muziek verwantschap heeft met die van
Planet X
en Sherinian-solo, zeker ook omdat Bertoni's begeleiders enkele
bekenden in de scene zijn: Brett Garsed, Virgil Donati en Ric
Fierabracci. Ook niet verwonderlijk dat daardoor ook af en toe
wat
vroege UK-invloeden doorklinken. Toch is Bertoni meer een
progressieve
jazzrocker dan de af en toen naar progmetal neigende Sherinian
en de
klassiek geschoolde Eddie Jobson. Dit levert een lekker album
op, met
acht compacte instrumentale jazzrockers vol symfonisch getinte
toetsen
en smeuïg gitaarwerk. En uiteraard laten ook Donati en
Fierabracci hun
virtuoze kunsten horen.
Website: http://www.alessandrobertoni.com/.
NIEUW
Goldfrapp – Annabel
Van “Tales Of Us“ (Mute Records, 2013)
“De uitbundige glitterpop van "Supernature" en "Head First" is
op het
zesde Goldfrapp-album “Tales Of Us” volledig verdwenen; de
muziek ligt
meer in het straatje van debuut "Felt Mountain" en de
akoestische
folkpop van "Seventh Tree". Met name de verrukkelijke
fluisterballad
"Clowns" van die laatste plaat lijkt inspiratie te zijn geweest.
Alle
songtitels bestaan slechts uit voornamen, met uitzondering van
"Stranger". Dit is een intieme, uitgesproken vocale plaat,
waarop
Alison Goldfrapp excelleert als zangeres. Will Gregory verzorgt
met
ingehouden gitaarpartijen, bescheiden keyboards en de nodige
strijkers
voor een sfeervolle, bijna etherische omlijsting. Slechts de
nummers
"Clay" en "Thea" bevatten nog een zachte beat, als een subtiele
verwijzing naar het verleden. Voor mensen die teleurgesteld
waren dat
"Felt Mountain" nooit een echte opvolger heeft gekregen, kan
"Tales Of
Us" het wondermiddel zijn. Voor alle anderen is dit simpelweg de
zesde
fantastische CD op rij in de kameleontische carrière van
Goldfrapp."
(Martin Kikkert, Platomania; cijfer: 8) De zorgeloze synthpop-
en
discoliedjes van de albums “Black Cherry”, “Supernature” en
“Head
First” zijn op “Tales Of Us” absent, maar worden geenszins
gemist.
Goldfrapp lijkt getracht te hebben de soundtrack te maken bij
een film
van David Lynch. Twijfels, angsten en andere complexe emoties
zijn
haast rechtstreeks uit dagboeken gerukt.
Website: http://goldfrapp.com/.
PROGRESSIEVE
SINGER-SONGWRITER
/ WERELD VOL MUZIEK
Audreys, The – Songbird
Van “When The Flood Comes” (ABC, 2008)
The
Audreys is een duo uit het Australische Melbourne, bestaande uit
leadzangeres Taasha Coates en gitarist Tristan Goodall, met
daaromheen
tal van gasten. In de begintijd bestond het repertoire uit
verlangzaamde versies van jarentachtig-hits. Een onvoorbereide
jamsessie met een bluegrassband leidde tot het besluit voor de
folk-blues te gaan. Intussen heeft het duo al drie platen
uitgebracht
en diverse onderscheidingen op zijn naam. De albums zijn dan ook
een
lust om naar te luisteren. Het al uit 2008 stammende “When The
Flood
Comes” herbergt een aantal juweeltjes waaronder het nummer
“Songbird”.
Als je je ogen sluit en een beetje verbeelding hebt, zou je
denken dat
Annie Haslam je toezingt. De albums zijn verzameld in een leuk
boxje
met wat bonusmateriaal.
Website: http://www.theaudreys.com.au/.
ALBUM VAN DE
MAAND
Flamborough Head - Dancing Ledge
Van "Lost In Time" (Oskar, 2013)
Voor
de laatste keer deze maand aandacht voor Het Album Van De Maand
September: het zesde studio-album van het Friese Flamborough
Head. We
hebben tot nu toe vocale stukken laten horen, met een grote rol
voor
Margriet Boomsma's intelligente teksten. De instrumental
"Dancing
Ledge" is echter ook niet te versmaden. Vooral omdat juist in
dit stuk
de vele fraaie vintage-sounds die Edo Spanninga aan zijn
keyboards
ontlokt goed tot hun recht komen. Ook Gert Pölkermans gitaarspel
heeft
een hoofdrol. En Margriet Boomsma laat zich niet onbetuigd, want
is op
fluit te horen.
Website: http://www.flamboroughhead.nl/
.
NIEUW
Anathema – Flying
Van “Universal” (K-Scope, 2013)
Jawel,
hij is er: de nieuwe live-Blu-Ray of -DVD/CD-combi van Anathema.
Na de
succesvolle tour ter ondersteuning van het album “Weather
Systems” kon
het niet uitblijven. We mogen genieten van zo goed als het
complete
album, aangevuld met een aantal oldies, gefilmd door Lasse Hoile
in het
oude Romeinse theater Phillippopolis in Bulgarije. Dave Stewart,
niet
die van The Eurythmics, maar de Canterbury-legende, leverde
orkest-arrangementen die gespeeld worden door het Plovdiv
Philharmonic
Orchestra. Ondersteund door een gedreven band maken de
gebroeders
Cavanagh waar wat ze op plaat neerzetten: sfeervolle, emotioneel
geladen en krachtige emo-prog. Wel even opletten als je deze
release
wilt aanschaffen, er zijn verschillende formaten met
verschillende
extra’s. Heb je een Blu-Ray speler, dan is de Blu-Ray de beste
keuze
zijn door een boel aan de schijf toegevoegde extra’s. Of je moet
gaan
voor de ultieme limited edition box met zowel de Blu-Ray, de DVD
als
twee CD's. We gaan natuurlijk, eigenwijs als we zijn, nu eens
niet iets
draaien van het laatste album maar een oudje: “Flying”,
oorspronkelijk
van “A Natural Disaster”.
Website: http://www.anathema.ws/.
Sunday 22 September 2013 Show No. 1060
NIEUW
Dream Theater - The Looking Glass
- Along For The Ride
Van "Dream Theater" (Roadrunner, 2013)
Het
nieuwe album van Dream Theater is weliswaar het tweede met
drummer Mike
Mangini, maar het is wel het eerste album waar hij 'from
scratch' bij
betrokken was. Dat verklaart misschien de titel. Gewoon "Dream
Theater". Als in: dit zijn wij. Nu. Het album begint met een
übergotische filmmuziekachtig orkestrale introsuite. Afwijkend,
want
eerder te verwachten bij bijvoorbeeld Therion. Het slot is een
meer dan
twintig minuten lange epic, die alle kanten van de band - van
metal met
pompende dubbele bassdrum tot lyrische en melodieuze passages -
laat
horen. Als progmetalband is Rush natuurlijk een evident
voorbeeld voor
Dream Theater. In de meest recente iO Pages vertelt gitarist
John
Petrucci dat hij van kind af aan al gefascineerd is door het
spel van
Alex Lifeson. "The Looking Glass" is misschien wel het meest
Rush-achtige nummer van Dream Theater. Alleen het intro al. De
solo is
wel op en top Petrucci, met - en dat hoorden we in het verleden
veel te
weinig - eronder een lekker vet klinkende baslick van John
Myung. De
powerballad "Along For The Ride" begint extreem ingetogen, met
akoestische gitaar en ingetogen strijkers, maar bouwt fraai op.
Ontlading komt er middels een Keith Emerson-achtige keyboardsolo
van
Jordan Rudess, over alweer, een lekker vettige basgitaar. Het
zijn twee
kortere stukken die we voor u hebben uitgezocht van dit
degelijke, maar
binnen de banddiscografie ook weer niet echt verrassende album.
Op de
tweede disc staat een 5.1 mix van het gehele album.
Website: http://www.dreamtheater.net/.
NIEUW
Magenta - Pearl
Van "The Twenty Seven Club" (tigermoth Records, 2013)
Een
jaar geleden verraste Magenta-opperhoofd Rob Reed met de
genre-overstijgende 'tour de force' Kompendium, waarmee hij al
z'n
muzikale dromen moet hebben waargemaakt. Nu is de ook van Cyan
bekende
multi-instrumentalist en componist terug met het tot trio
uitgedunde
Magenta. Alleen zangeres Christina Booth en gitarist Chris Fry
worden
verder als bandleden genoemd. Drummer is ditmaal de begaafde
Andy
Edwards (eerder te horen bij Robert Plant, IQ en Frost*). Zijn
gedreven
spel geeft de muziek van Reed c.s. frisse energie. Die muziek is
zoals
op eerdere platen zwaar geïnspireerd op Yes, maar ook zijn er
evidente
knipogen naar Genesis ("Ladyland Blues") en Pink Floyd
("Pearl"). Dat
doet de band knap en speels, maar toch vraag je je af of Reed
met zijn
onmiskenbare compositorische gaven niet liever wat
oorspronkelijker
voor de dag wil komen? Het concept gaat ditmaal over de vele op
27-jarige leeftijd, vaak onder verdachte omstandigheden,
gestorven
muzikanten, van Robert Johnson tot Amy Winehouse. Op de
meegeleverde
DVD staat niet alleen een 5.1-mix van het gehele album, maar ook
een
100 minuten lange 'making of'-documentaire.
Website: http://magenta-web.com/.
NIEUW
Arc Angel - Harlequins Of Light
- Tonight .... Forever
Van "Harlequins Of Light" (Frontiers Records, 2013)
Nadat
in 2012 de heruitgave van het debuut van Arc Angel uit 1983 het
licht
zag, heeft Jeff Cannata nu een heuse opvolger geproduceerd,
getiteld
"Harlequins Of Light". Onder de naam van Cannata en later als
Arc
Angel-Cannata heeft de zanger/multi-instrumentalist een
ontwikkeling
doorgemaakt van synthetische, perfect geproduceerde AOR tot
krachtige
compacte symfonische rock. Deze ontwikkeling is ook waarneembaar
op het
nieuwe album. De oorspronkelijke AOR is nog duidelijk aanwezig,
maar de
productie en het instrumentengebruik verraden Cannata's roots,
zoals
hij die vroeger uitte in Jasper Wrath. Het is dus weer genieten
van
perfecte koortjes, korte flitsende gitaarsolo's en warme
toetsenklanken. Daarbij valt op de Cannata's drumwerk ook steeds
natuurlijker is gaan klinken; in Amnesia is zelfs de
vergelijking met
Jerry Marotta bij Peter Gabriel te maken. Overigens is hij zeer
te
spreken over de mogelijkheden die zijn overstap van zijn
eigenbeheermaatschappij Oxford Circus naar Frontiers Records hem
biedt.
We draaien het robuuste titelnummer, waarbij ook een mooi
verzorgde
video is gemaakt en één
van de ballades.
Website: http://www.cannatamusic.com/.
NIEUW
Placebo – Hold On To Me
Van het album “Loud Like Love” (Universal, 2013)
Op
hun zevende CD sinds hun debuut uit 1996 wijken de heren van
Placebo
nauwelijks af van hun onderhand vertrouwde muzikale formule.
Alle
Placebo-ingrediënten zitten er wel in, maar 't is allemaal wel
heel
veilig en herkenbaar. Als er op “Loud Like Love” één ding
problematisch
gevonden kan worden gevonden, zijn het de banale, ronduit
ridicule
teksten van Brian Molko. Zijn vaak soort van rijmelarij kan
tenenkrommend worden genoemd citaat: 'Rob the bank / Then pick
your
nose / Rob the bank / Paint a picture of a swastika / Rob the
bank /
Then take me home / But take me home'. “Loud Like Love” is
daardoor een
plaat die hoofdzakelijk bij de fans van het Britse trio goed zal
vallen. Voor zanger Brian Molko en de zijnen zijn dat er genoeg
om in
ieder land een middelgroot stadion mee te vullen. Tot een
uitschieter
van het album behoort het in strijkers gehulde “Hold On To Me”.
Website: http://www.placeboworld.co.uk/.
NIEUW
RPWL - Unchain The Earth (The Scientist)
Van de live-DVD "A Show Beyond Man And Time" (MMP, 2013)
"A
Show Beyond Man And Time" behelst een volledige live-vertolking
van het
met lof overladen "Beyond Man And Time" (2012). In ieder nummer
van dit
conceptalbum stond een ander archetype centraal, zoals de
Schepper, de
Blinde, de Wetenschapper. Zanger Yogi Lang beeldt al die
personages ook
visueel uit, als ware hij Peter Gabriel zelve, in allerlei
uitmonsteringen. Zijn zang lijkt overigens meer op die van Pink
Floyds
David Gilmour, waarmee we meteen ook een belangrijke muzikale
invloed
hebben benoemd. Lang is ook toetsenist, maar live kan hij zich
door de
aanwezigheid van nóg anderhalve toetsenist in de band (gitarist
Kalle
Wallner speelt ook wat toetsen) concentreren op zijn theatrale
zangrol.
Hij speelt wel enkele Manfred Mann's Earth Band-achtige
Moog-soli.
Wallner stelt daar doorleefde gitaarsoli tegenover, met ook een
knikje
richting Gilmour. Nog wat extra requisieten en een prima
lichtshow in
een goed geoutilleerd theater (in Katowice, waar al vele
prog-DVD's
zijn opgenomen) maken dit met het uitgekiende camerawerk een
must op
symfo-gebied. En dan is er nog de gastrol voor kortstondig
Genesis-zanger Ray Wilson in de toegift "Roses". Wij kiezen voor
het
uptempo "Unchain The Earth" rond een bubbelend gitaarmotief dat
wat
doet denken aan Pink Floyds "Take It Back" (en daarmee ook aan
enkele
U2-songs).
Website: http://www.rpwl.de.
HERUITGAVE
C.C.S. - Chaos / Can't We Ever Get It Back
Van
"Tap Turns On The Water: The CCS Story" (Esoteric Recordings,
2013);
oorspronkelijk verschenen op: "CCS II" (RAK Records, 1972)
The Collective Consiousness Society (kortweg C.C.S.) bracht in
zijn
korte bestaan drie albums uit: “CCS” (1970), “CCS II” (1972) en
“The
Best Band In The Land” (1973). Deze zijn onlangs door Esoteric
Recordings verzameld op de dubbel-CD “Tap Turns On The Water:
The CCS
Story”, aangevuld met diverse singles en een zeldzame, korte
live-sessie. Het collectief was een idee van
arrangeur/toetsenman John
Cameron, bluesicoon Alexis Korner en de van onder andere The
Animals,
The Jeff Beck Group, Donovan en Duncan Browne bekende producer
Mickie
Most. De band brak door naar een groter publiek door opvallend
covers
van nummers als “Whole Lotta Love”, “Black Dog”, “(I Can’t Get
No)
Satisfaction”, “Living In The Past” (van Jethro Tull), “Lola” en
“Sunshine Of Your Love”, zeker toen enkele stukken gebruikt
werden als
herkenningsmelodieën voor programma's als Top Of The Pops.
Muzikaal zou
je CCS een voorloper van het Metropole Orkest kunnen noemen, met
tegen
de bigband sound aanleunende arrangementen van stijlen als
blues, soul
en popjazz. Men schreef ook eigen nummers, zoals het uitgekozen
“Chaos
/ Can't We Ever Get It Back”, dat het meest in de richting van
progressief getinte rock komt. Andere eigen nummers waren echter
weer
duidelijk door hits van anderen geïnspireerd.
Website: http://www.cherryred.co.uk/shopexd.asp?id=4255.
NIEUW
Big Big Train - Make Some Noise
Van "English Electric: Full Power Edition" of "Make Some Noise
EP"
(English Electric, 2013)
Aanstaande
maandag verschijnt de zogenaamde ‘Full Power Edition’ van het
album
“English Electric” van de Britse band Big Big Train. Het behelst
een
dubbel-CD, met daarop al het materiaal van de eerder los
verschenen
albums “English Electric Vol. 1” (2012) en “English Electric
Vol. 2”
(begin 2013), aangevuld met een aantal extra songs en dat alles
in een
totaal gewijzigde trackvolgorde en met een 96 pagina tellend
boekwerkje
erbij. Maar Big Big Train denkt mee en heeft de nieuwe extra
tracks ook
op een separate EP uitgebracht, aangevuld met een aantal songs
van de
English Electric- albums in deels afwijkende versies, wat weer
een
nieuwe luisterervaring oplevert. De titel- en openingstrack van
deze EP
en van de ‘Full Power Edition’ is ”Make Some Noise” en voor deze
song
verscheen deze week ook nog eens een video, waarin we de hele
band in
actie zien in, hoe kan het ook anders, een treinwerkplaats.
Website (met de genoemde video op de voorpagina): http://bigbigtrain.com/.
LIVE-TIP
Chapman, Daisy – Better Me
Van het album “Shameless Winter” (Cargo, 2012)
Al
ruim 7 jaar is Daisy Chapman als singer-songwriter actief. Ze
bracht
drie albums en een EP uit. Haar pianostijl en veelzijdigheid
werd
opgemerkt door de Britse progrockgroep Crippled Black Phoenix,
waar ze
vervolgens tot toetrad. Daisy bezocht met de band alle hoeken
van
Europa en ze maakte ook een korte trip naar China. Het in
december 2012
verschenen “Shameless Winter” is Chapmans laatste album.
Kenmerkend op
dit album: Daisy's stem, haar krachtigste instrument, steekt
boven haar
klassieke pianospel uit, terwijl de melodieën worden ondersteund
door
krachtige viool en cello. Daisy Chapman was in september in
diverse
zalen in Duitsland te bewonderen in november bezoekt ze opnieuw
een
aantal Duitse podia o.a. De Big Buttinsky in Osnabrück op 7
november.
Verder is ze nog te zien in Bremen en Düsseldorf.
Website: http://www.daisychapman.com/.
NIEUW
Thought Chamber – Inceptus
– In The World Of Avakus
– Light Your Time
Van het album “Psykerion” (InsideOut, 2013)
Thought
Chamber is een Amerikaanse progressieve metalsupergroep, die is
opgericht in 2006. De band werd gevormd door gitarist Michael
Harris en
zanger Ted Leonard van Enchant. En na het in 2007 uitgebrachte
“Perceptions”, dat indertijd door o.a. Mike Portnoy werd
bejubeld, is
“Psykerion” nu het tweede album van Thought Chamber. “Psykerion"
is een
conceptplaat - een menselijk sciencefiction-drama – fans van
Dream
Theater, Yes, Rush of Planet X kunnen met deze CD hun hart
ophalen.
Toch biedt "Psykerion", het album bevat 16 nummers en klokt 64
minuten
, de nodige muzikale afwisseling van prog-metal, akoestisch tot
jazz-fusion. De geplande nummers geven een aardige doorsnee van
het
album als geheel.
Websites: https://www.facebook.com/ThoughtChamber
en http://www.insideoutmusic.com/release.aspx?IdRelease=1562.
NIEUW
Marsh, Rhys and the Autumn Ghost - I Watched, As You
Disappeared
Afkomstig van "Trio" (Autumnsongs Records, 2013)
Na
de release van zijn derde album “The Blue Hour” wilde de in
Noorwegen
woonachtige Brit Rhys Marsh live gaan optreden. Hij vond twee
multi-instrumentalisten van de psychedelische band Flashback
Caruso om
samen met hem de songs te herinterpreteren voor deze concerten.
Dat
beviel zó goed dat ze vervolgens op 1 februari 2013 de studio
indoken
om de set in één take, zonder vangnet, op te nemen. Dat vormde
uiteindelijk de basis voor het album “Trio” waar op overigens
ook
fluitist Ketil Vestrum Einarsen (bekend van White Willow, Jaga
Jazzist
en Motorpsycho) te gast is. Het resultaat mag er zijn: een plaat
waarbij je op het puntje van je stoel blijft zitten. We gaan
binnenkort
nog zeker het speciaal voor dit album 'geimproviseerde' “Watch
The
Skyfall” draaien maar laten het vooralsnog nu bij het
ijzingwekkende ”I
Watched, As You Dissappeared”.
Website: http://rhysmarsh.com/.
IN HET NIEUWS
Quasar – In The Grand Scheme Of Things
Van "Live 2011" (eigen beheer, 2013)
Voor
de “jonge” garde zal Quasar een redelijke onbekende zijn, maar
de band
behoort wel tot de originele Britse neo-prog-beweging, die rond
1979
vorm kreeg. Bands als Pallas, Marillion en Twelfth Night legden
rond
die tijd de eerste stenen voor hun toekomst en ook Quasar hoort
in dat
rijtje thuis. Na wat bezettingswisselingen wist de door
basgitarist
Keith Turner geleide band een eigen geluid te ontwikkelen, met
science
fiction als voornaamste inspiratiebron. In 1981 bracht Quasar
zijn
eerste album uit en waar tijdgenoten als Pallas en Marillion af
en toe
iets steviger klonken, borduurde Quasar voort op een meer
symfonisch
geluid. Problematisch voor de carrière waren de voortdurende
ledenwisselingen. Ook de bandbezetting op het debuut viel al
snel na de
release uit elkaar. In wisselende bezettingen kabbelde de band
door,
tot eind jaren '80 een stabiele formatie leek te zijn gevonden.
Met een
nieuwe zanger werd zelfs weer een plaat opgenomen. Maar u raadt
het al:
het spul viel toch weer uit elkaar en een deel van de band
richtte
Landmarq op. Wel kwam er snel vervanging en verscheen alsnog de
opvolger "The Loreley", met Tracy Hitchings als zangeres. De
plaat werd
door het symfo-minnende publiek goed ontvangen en het leek de
band
eindelijk voor de wind te gaan met een aantal succesvolle
concerten.
Maarrr. ook Tracy verliet Quasar en kwam uiteindelijk bij
Landmarq
terecht. De band modderde nog even door, maar viel daarna uit
elkaar.
Totdat een aantal jaar geleden er plotseling weer een nieuwe
line-up
opdook die nu al een tijd bezig en zelfs een paar concerten
heeft
gegeven. Er komt dit najaar zowaar een nieuwe plaat aan. Deze is
al in
zijn geheel opgenomen maar voor de laatste puntjes op de 'i' zal
men de
expertise van The Lodge studio’s, eigendom van The Enid, inhuren
om er
zeker van te zijn dat het eindproduct klinkt als een klok. Er is
via
Indiegogo een crowdfunding-campagne opgezet om dit te
financieren. De
band heeft momenteel zelfs twéé vocalisten, Keren Gaiser en
Robert
Robinson, waarbij laatstnoemde tevens de toetsen voor zijn
rekening
neemt. We nemen alvast een voorproefje op het komende album met
een
nieuw nummer, afkomstig van de live-CD die de band in 2011
opnam.
Live-album te vinden op: In
The
Grand Sceme Of Things
.
Indiegogo-campagne nieuwe album: http://www.indiegogo.com/projects/quasar-3rd-studio-cd.
IN HET
NIEUWS
Twelfth Night – We Are Sane
Van “Live And Let Live” (Music For Nations, 1984 / F2, 2012)
Dit
jaar is het 30 jaar geleden dat Twelfth Night twee van zijn
meest
fameuze concerten gaf in de Londonse Marquee Club. Deze
concerten
legden de basis voor de legendarische “Live And Let Live”-plaat,
maar
markeerden tevens een eind van een periode voor de band. Dit
waren
namelijk de laatste shows met de charismatische frontman Geoff
Mann.
Vorig jaar kwam de ultieme editie uit met een weergave van zo
goed als
de gehele set. Afgelopen week kwam de band met het nieuws dat er
volgende jaar weer het een en ander staat te gebeuren en dat het
weekeinde van 31 mei en 1 juni vooral vrij moet worden gehouden.
Het
kan niet anders dan betekenen dat Twelfth Night optreedt tijdens
Celebr8.3, alwaar ook The Tangent en Karmakanic aantreden. We
hopen
voor die tijd ook een tweetal DVD’s te mogen aanschouwen
waaronder
registraties van de Marquee-shows. We gaan naar het nummer “We
Are
Sane” luisteren. Volgens de Xymphonia-annalen is het een kleine
1000
uitzendingen geleden dat we dit draaiden, dus hoog tijd!
Website: http://twelfthnight.info/
.
AFSLUITER
Phillips, Anthony - Sleepfall: The Geese Fly West
Afkomstig van "The Geese And The Ghost" (Hit & Run /
Passport
Records, 1977)
De
R is weer in de maand, we worden weer wat melancholiek en dan is
de
tijd weer rijp om het debuut van ex-Genesis gitarist Anthony
Phillips
weer eens uit de kast te halen. Wat begon als een duo-project
van
Phillips samen met Mike Rutherford in 1973 resulteerde
uiteindelijk,
door het drukke schema van de laatste met Genesis, in Phillips'
eerste
solo-album. Sfeervolle, herfstige muziek gedomineerd door het
spel van
de beide heren op twaalfsnarige gitaren en ingetogen
toetsenwerk. In de
afsluiter "Sleepfall" wordt de hier pianospelende Phillips
ondersteund
door strijkers, hobo- en fluitspel, het laatste van de hand van
John
Hackett, inderdaad de broer van Phillip's opvolger bij Genesis,
Steve
Hackett.
NIEUW / IN HET NIEUWS
Von Hertzen Brothers - Flowers And Rust
- Black Heart's Cry
Van "Nine Lives" (Doing Being Music / Universal, 2013)
Het van dit album afkomstige "Flowers And Rust" werd september
2013 bij
de Progressive Music Awards 2013 verkozen tot 'Prog Anthem of
the Year'
en versloeg daarmee o.a. “Gaza” van Marillion. Het eind maart
verschenen album was een Tip in iO Pages 116. Robert Schuller
noemde de
Von Hertzen Brothers "Een van de interessantste exponenten van
de
moderne prog. De Finse broers doen een poging met 'moeilijke
muziek' in
de zuiging van een groep als Muse te geraken", zo vervolgt hij,
"...om
zo een grote schare fans aan zich te binden. Veel songs bezitten
die
kwaliteit van toegankelijkheid, gecombineerd met een licht
indiegeluid.
Naast Muse is Flying Colors een referentie, maar ook het Zweedse
A.C.T.
duikt op in de track "Coming Home" vanwege de meerstemmigheid en
het
goedgevulde geluidspalet." Let wel: de prog-trekjes zijn in veel
songs
nauwelijks waarneembaar. Dan denken we eerder aan de melodieuze
Seattle-grungerock die Soundgarden op zijn latere platen maakt.
Mede
door de Chris Cornell-achtige gloed in de zang van Mikko Von
Hertzen.
Maar inderdaad: als de broers hun melancholiek-zoete
meerstemmigheid
inzetten en ze de muziek meer laten ademen, is het resultaat
oorstrelend.
Website: http://www.vonhertzenbrothers.com/
.
De Progressive Music Awards 2013 op een rijtje: http://www.progrockmag.com/news/2013-progressive-music-awards-the-story-of-the-night/
.
NIEUW
Prog Collective, The – Are We To Believe?
Van “Epilogue” (Purple Pyramid, 2013)
Druk mannetje die Billy Sherwood. Nu mogen we weer een album van
zijn
als supergroep gepresenteerde The Prog Collective aan u
voorschotelen.
Het tweede album wel te verstaan. Wederom vinden we een aantal
van
Sherwoods vrienden, voornamelijk uit het Yes-kamp, die de plaat
mogen
vol spelen. Sherwood neemt zelf wel een groot deel van het
instrumentarium voor zijn rekening en zet een groot stempel op
de
plaat. Het geheel is overgoten met een Yes-sausje, vol met
gelaagde
zang en gegoten in reverb. De opener is gelijk de sterkste
compositie
en is gezongen door de van XTC bekende Colin Moulding, hoewel er
niet
echt verschil met de zang van Billy zelf te horen is. De
instrumentalisten maken het nummer: zo geeft Rick Wakeman weer
een van
zijn kenmerkende solo's weg en ook Steve Hillage mag zijn ding
doen. De
toevoeging van Mel Collins op sax en fluit maakt het nummer af.
Vooral
het eerste deel van het album is erg sterk. Het album heeft
echter een
klein manco en dat is dat productioneel alles behoorlijk is
volgesmeerd
en dat maakt dat je na een paar nummers het trucje wel kent.
Toch is
The Prog Collective na een aantal middelmatige releases met
betrokkenheid van Sherwood weer een stap in de goede richting.
Websites: http://cleorecs.com/home/
en https://www.facebook.com/pages/The-Prog-Collective/.
NIEUW
Keneally, Mike - You Must Be This Tall
- The Rider
Van "You Must Be This Tall" (Exowax Recordings, 2013)
Je zou "You Must Be This Tall", het 24ste soloalbum van Mike
Keneally
af kunnen doen als een restjesplaat, maar daarmee suggereer je
al gauw
dat het materiaal tweederangs is. Ondanks dat de elf composities
uit
verschillende sessies uit de afgelopen jaren afkomstig zijn,
heeft het
de kwaliteit van een reguliere plaat. Zo is het titelnummer
oorspronkelijk geschreven voor de uit Borne afkomstige gitarist
Peter
Tiehuis en het Metropole Orkest. Op Keneally's CD staat een een
uitwerking van de oorspronkelijke demo. De vele
synthesizerslagen geven
het stuk nu een semi-klassieke uitstraling in de stijl van Shawn
Lane's
Powers Of Ten en uiteraard Frank Zappa. Het werk van
laatstgenoemde
loopt sowieso als een rode draad door dit album, maar Keneally
is, op
de laatste twee instrumentals na, wat toegankelijker. De CD
bestaat uit
solostukken, waarop de multi-instrumentalist Keneally alle
ruimte
krijgt, maar ook werk met Marco Minnemann, een volledige band en
een
leftover van het project met Andy Partridge. Een prima
verzameling
derhalve.
Website: http://www.keneally.com/.
Tegelijk met het begin van de voorverkoop voor de 2014-tour
verschijnt
dit eerste studio-album van de Ierse familiegroep in 15 jaar.
Sinds
2007 vonden er na jaren stilte weer een handvol concerten
plaats. In
januari 2013 verscheen al een live-DVD, met opvallend hoog
gehalte pure
folk uit de begindagen. Maar wereldwijd succes kwam toch vooral
na het
atmosferisch-mysterieus klinkende "Magical Ring" (1983)? Dát is
dan ook
de sound waar dit "Nádúr" grotendeels op voortbouwt. Zeker,
oeroude
Keltische liederen ontbreken niet, waarbij folkinstrumenten als
whistles en bodhran worden ingezet. Belangrijkste lijkt toch
Sfeer met
een grote S. De betoverende, fluwelen zang van Maire Brennan en
haar
bedwelmende harptokkels; de bezwerende, ietwat mysterieus
aandoende,
laag gezongen harmonieën van haar broers en neven; de
goedgeplaatste
diepe contrabastonen van Pól Brennan; de subtiel mystificerende
synths
- al die geliefde elementen zijn optimaal toegepast. In
Overijssel
bezoekt de groep De Meenthe, Steenwijk op 9 maart 2014.
Website: http://www.clannad.ie/.
NIEUW
Pedersen, Roger – Wasps
Summerday
Van “More Is More” (eigen beheer, 2013)
“More Is More” is het tweede album van de Noorse gitarist Roger
Pedersen. De titel is een bewust gekozen tegenhanger van het
door
serieuze muziekjournalisten graag gebruikte cliché 'less is
more'.
Het aantal muzieknootjes dat in nog geen veertig minuten durende
album
de revue passeert, grenst aan het ongelooflijke. Toch weet
Pedersen
zijn verfijnde shred-techniek zodanig te gebruiken dat de
toegankelijke
melodie voorop blijft . Van het album “More Is More”, bestaande
uit 13
korte nummers, hoort u achtereenvolgens “Wasps” en “Summerday”.
Website: http://www.roger-pedersen.com/.
NIEUW
Vienna Circle - Envy
- Ballad Of Night
Van "Silhouette Moon" (AudioTreehouse, 2013)
Na het al goed ontvangen Vienna Circle-debuut "White Clouds" uit
2009
hebben de nog jonge broers Paul en Jack Davis de tijd genomen om
hun
ambities zo goed mogelijk voor het voetlicht te brengen. Het
duurde
daarom vier jaar eer "Silhouette Moon" het licht zag. Hoewel
opnieuw
een eigen beheer-productie, is het album wel tot stand gekomen
met een
professionele producer en is het afgemixt in de studio waar
Porcupine
Tree "The Incident" opnam. Met een aantal gastmuzikanten
grossieren de
Davis-broers is échte volle symfonische rock, met soms een
lichte
folkrock-invloed. Topstuk is overduidelijk het bijna 14 minuten
lange
"Dreams Presage", dat qua volle klank en thematische doorwerking
aanvoelt als een klassieke symfonie. Vanavond kiezen we voor
twee
kortere stukken: het korte walsje "Envy", dat aan Valensia's
"Gaia"
herinnert en ook een folk-inslag heeft - en het atmosferische
"Ballad
Of Night" met fraai Manfred Mann-achtig keyboardspel. Het kan
niet
anders of we gaan de komende jaren nog veel van deze broers
horen.
Website: http://viennacircle.co.uk/.
OPENER
Stewart, Dave & Barbara Gaskin - What Becomes Of The
Broken Hearted
(2010 Remake)
Van "As Far As Dreams Can Go" (Midi Inc., 1988 / Broken
Records, 2010)
Eén van de eerste singles die Dave Stewart uitbracht was een
cover van
de Motown-soulklassieker “What Becomes Of The Broken Hearted”,
ooit
geschreven voor Jimmy Ruffin. Destijds werd het nummer gezongen
door
Colin Blunstone. Voor de heruitgave van de in de jaren 80 alleen
in
Japan uitgebrachte verzamelaar "As Far As Dreams Can Go" liet de
voormalige toetsenman van illustere bands als Hatfield & The
North,
Egg, National Health en Bruford de vocalen in 2010 opnieuw
inzingen
door zijn partner Barbara Gaskin. Toch blijft Stewarts
toetsenwerk het
meest indrukwekkend, wat ook geldt voor de talloze andere
remakes die
hij met Gaskin maakte. Overigens is ook de andere verzamel-CD
van het
duo, "Broken Records - The Singles" in 2010 heruitgebracht. De
uitgebreide liner notes van beide compilaties vormen samen "The
Stewart/Gaskin Story", aangevuld met diverse historische
anekdotes en
foto's.
Website: http://www.davebarb.demon.co.uk/.
NIEUW / LIVE-TIP
Fish – Perfume River
Van zijn tiende studioalbum “A Feast Of Consequences” (eigen
beheer,
2013)
Derek William Dick, beter bekend als Fish, werd in 1981 bekend
als de
zanger van de Britse groep Marillion. In 1988 verliet hij deze
band om
een solocarrière op te pakken. Het is zes jaar geleden sinds het
voorlaatste studio-album van Fish, “13th Star”, uitkwam en we
mogen wel
zeggen dat het resultaat het wachten meer dan waard is geweest,
want “A
Feast Of Consequences” is wat ons betreft het meest complete
album van
Fish. De laatste jaren had Fish regelmatig stemproblemen en het
is waar
dat hij niet meer bij machte is het hoge register van zijn jonge
jaren
te halen, maar de nummers op het album zijn gearrangeerd op de
Fish-stem van nu. Hij is nog steeds een zeer charismatische
zanger,
vooral live. Net zoals Fish' vorige album, “13th Star” uit 2007,
werd
“A Feast Of Concequences” geproduceerd door de Schot Calum
Malcolm. U
gaat zo luisteren naar het bijna 11 minuten klokkende “Perfume
River”.
Het is van begin tot het einde een episch nummer, beginnend met
het
opzwepende geluid van doedelzakken. Het lied verhaalt over de
legendarische Parfumrivier in Vietnam. Een perfecte opening van
het
album. De standaardversie is momenteel beschikbaar via
http://www.fishheadsclub.com . De luxe versie (compleet met 100
pagina's tellend boekje en DVD) is ietwat vertraagd en is nu
gepland
voor eind september.
Optredens in Nederland van de Moveable Feast Tour zijn:
18 September 2013 Amsterdam, Paradiso
19 September 2013 Groningen, De Oosterpoort
20 September Zoetermeer, De Boerderij
21 September 2013 Eindhoven, De Effenaar
Website: http://fish-thecompany.com/
.
LIVE-TIP
Riverside – New Generation Slave
Van “Shrine Of New Generation Slaves” (InsideOut, 2013)
De muziek van het Poolse band Riverside is een mengeling van
metal,
symfonische en psychedelische rock en bestaat uit vaak
langdurige
muziekstukken met een hoofdrol voor keyboard en gitaar waarbij
de bas
altijd prominent aanwezig is, met daarnaast op zijn tijd
heavy-metal
riffs. Onlangs verscheen het vijfde studioalbum“Shrine Of New
Generation Slaves”, ofwel kortweg “SONGS”, het was het album van
de
maand februari. Op 21 september speelt Riverside in De Vorstin
in
Hilversum, op 22 september in Zentrum Altenberg in Oberhausen.
Website: http://www.riversideband.pl/en/.
NIEUW
Picton, Chris – Free Fall
Van “Still Life” (eigen beheer, 2012)
Een van de leuke dingen van social media is dat je hierdoor soms
muziek
hoort, die je anders niet zou hebben opgepikt. Via Twitter
mochten we
genieten van de muziek van Chris Picton, een Engelse muzikant
die al
jaren muziek maakt en deel uitmaakte van de Britse band Quecia,
een
melodieuze rockband met zangeres. Quecia maakte twee albums. De
moderne
media, zoals Bandcamp of Spotify, maken het nu makkelijker voor
muzikanten hun muziek aan een groter publiek te laten horen.
Chris
Picton vond het in 2012 wel weer eens tijd om nieuwe muziek van
zijn
hand te laten horen en doet dat dus op die moderne wijze. Het
album
“Still Life” is voornamelijk instrumentaal, met de nadruk op het
gitaarspel. Zo is “Free Fall” een heerlijk instrumentaal
gitaarnummer
met een sterk Camel- en eigenlijk nog meer Odyssice-gehalte.
Website: http://chrispicton.bandcamp.com/album/still-life.
JAZZROCK
Shadowfax - The Big Song
Van "The Dreams Of Children" (Windham Hill, 1984)
Na lezing van het boek "A Pause In The Rain - A Memoir Of Chuck
Greenberg And Music Pioneers Shadowfax", geschreven door Joy
Greenberg,
zijn we de discografie van Shadowfax aan het doorspitten.
Hierbij komen
we er achter dat deze Amerikanen weliswaar al snel de
progressieve
jazzrock van het debuut "Watercourse Way" uit 1976 verlieten,
maar dat
ze na de heroprichting begin jaren 80 nog wel degelijk
interessante
muziek maakten. Een over het algemeen instrumentale mengeling
van
fusion, wereldmuziek, New Age en symfonische rock zou je het
kunnen
noemen. Een paar weken geleden draaiden we al wat Happy The
Man-achtige
stukken van "The Odd Gets Even" uit 1990, dit keer een stuk van
de
derde CD die het gezelschap maakte voor Windham Hill, "The
Dreams Of
Children" uit 1984. Het gekozen nummer The Big Song is ondanks
de titel
het korte stuk van de plaat, toch doet het episch aan. Met name
door
het gedragen ritme en de slepende gitaarpartij van G.E. Stinson
is dit
één van de hoogtepunten voor dit verder vooral subtiel
ingespeelde
fusiealbum.
Website: http://www.joyhornergreenberg.com.
EIGHTIES
Rea, Chris - Hired Gun
Afkomstig van "Shamrock Diaries" (Magnet Records, 1985)
Chris Rea's “Shamrock Diaries” verscheen in hetzelfde jaar als
“Brothers In Arms” van Dire Straits, namelijk 1985. En
connecties
tussen die twee houden daar niet op. Mel Collins is bijvoorbeeld
op
Rea's album te horen, terwijl hij ook bij de Dire Straits heeft
gespeeld, zoals te horen is op de live-plaat “Alchemy”. En
muzikaal is
er ook wel een zekere verwantschap te horen: de toegankelijke,
radio-vriendelijke softrock word afgewisseld met soms wat
broeierige
songs. Zo ook de afsluiter
van Rea's album, “Hired Gun”, dat zowel tekstueel als muzikaal
zo op
“Brothers In Arms” had kunnen staan. Het slidegitaarwerk en de
damesachtergrondzang geven het geheel wel een licht Pink
Floyd-sfeertje. Aan het basloopje in het slotdeel te horen,
lijkt het
haast of Tony Levin hier naar geluisterd heeft voor de
live-versie van
Peter Gabriels “In Your Eyes” (dat pas in 1986 zou verschijnen).
Website: http://www.chrisrea.com/.
IN MEMORIAM
IQ – Still Life
Van “Nomzamo” (Squawk, 1987 / Giant Electric Pea, 1995)
Afgelopen week was op de site van DPRP (wat staat voor Dutch
Progressive Rock Pages) te lezen dat Henri Bos, jarenlang de
drijvende
kracht achter de DPRP concertagenda, op 53-jarige leeftijd is
overleden. Henri was bijna vanaf het begin al betrokken bij DPRP
en
werkte zo’n 15 jaar voor de site. Zijn concertagenda werd
leidend voor
de Nederlandse en Belgische progressieve rock-concertganger. We
willen
als Xymphonia hier natuurlijk ook even bij stil staan aangezien
wij ook
gretig gebruik maakten van deze agenda. Een van de bands die
veelvuldig
langs kwam was IQ. Daarom dragen we het van “Nomzamo” afkomstige
“Still
Life” op aan Henri Bos.
Websites: http://www.dprp.net/
en http://www.iq-hq.co.uk/.
SEVENTIES
Agitation Free - First Communication
Afkomstig van "2nd" (Vertigo, 1973 / Revisited Records / SPV,
2008)
Het Duitse Agitation Free was er feitelijk al vroeg bij. Hoewel
al
opgericht in1967, duurde het nog vijf jaar eer het debuutalbum
verscheen. De groep begon als een echte psychedelische
krautrockband,
maar het groepsgeluid werd per studio-album (en daar maakte
Agitation
Free er drie van) meer en meer elektronisch. Het album "2nd"
neemt dan
ook letterlijk een middenpositie in,
waardoor de sound, niet heel verrassend, ergens in de buurt komt
van
Pink Floyd in de periode van “A Saucerful Of Secrets” tot
“Meddle”.
Laidback en soms zelfs een beetje doelloos rond jammend,
waardoor je
ook wel aan The Allman Brothers Band moet denken, maar op zijn
tijd is
het wel
heerlijk om naar te luisteren. De groep viel na de derde plaat,
in
1974, uiteen, maar kwam in 2007 weer in oorspronkelijke
bezetting bij
elkaar. Van die reünie van dat jaar verscheen in 2011 een
live-album:
“Shibuya Nights”. Nog steeds treedt Agitation Free met enige
regelmaat
op.
Website: http://agitationfree.com.
Sunday 08 September 2013 Show No. 1058
NIEUW
Tarja - Darkness
Van "Colours Of The Dark" (EARmusic / Edel, 2013)
"Colours Of The Dark" is het derde reguliere album van de Finse
sopraan
Tarja Turunen, die we natuurlijk vooral kennen in haar in 2005
abrupt
gestopte rol van Nightwish-frontvrouw. Een positie die nu al dan
niet
tijdelijk door de Nederlandse Floor Jansen wordt vervuld. In
haar
solo-album is het metalgehalte wat lager, maar zeker niet
afwezig. Haar
sopraan reikt opnieuw regelmatig naar grote hoogten over
gotische
rockkathedralen. Ook aan een opvallende cover is weer gedacht.
Nadat ze
in het verleden uit de hardrockhistorie Alice Coopers "Poison"
en
Whitesnake's "In The Still Of The Night" had gekozen, waagt ze
zich nu
aan zowaar Peter Gabriels "Darkness". Deze openingssong van
diens meest
recente reguliere album "Up" (2002) wordt eigenlijk vrij trouw
aan het
origineel vertolkt. Het is een van de songs die ze met haar
natuurlijke
stem zingt. Wel zo aangenaam, vinden wij.
Website: http://www.tarjaturunen.com/en/.
NIEUW
Turner, Nik - Time Crypt
- Galaxy Rise
Van "Space Gypsy" (Purple Pyramid/Cleopatra Records, 2013)
Nik Turner was één van de eerste leden van de in 1969 opgerichte
beroemde spacerockformatie Hawkwind. Hij kende Robert Calvert al
een
tijdje toen hij in Haarlem Dave Brock ontmoette. De
belangrijkste reden
om hem toe te laten was zijn passie voor de saxofoon. Turner
bracht een
freejazz-invloed binnen in de muziek van Hawkwind. Zo is zijn
rol op
het beroemde vierde Hawkwind-album “Space Ritual” niet te
onderschatten. Toch werd hij in 1976 ontslagen (en in 1984
opnieuw). In
de bands die hij daarna begon deed hij o.a. een beroep op
muzikanten
uit de Gong-familie. Ook bleef hij solo regelmatig terugkeren
naar
“Space Ritual” middels vele live-uitvoeringen. Nieuw studiowerk
verscheen regelmatig en met "Space Gypsy" publiceerde hij
onlangs zijn
vijftiende album. Bijgestaan door violist Simon House,
gitaristen Steve
Hillage en Nicky Garratt (van UK Subs), toetsenman en producer
Jürgen
Engler (van Die Krupps) en bassist Jeff Piccinini (van Chelsea).
Het
materiaal valt in drie categorieën in te delen: voortdenderende
spacerock met stomende saxpartijen en monotone, aan Ian Curtis
verwante
zang, psychedelische rock in de stijl van Pink Floyds “Set The
Controls
For The Heart Of The Sun” en subtiele, deels akoestische trips
met
ingetogen fluitwerk. Dit alles wordt uiteraard begeleid door
spacy
synthesizers, maar ook regelmatig met golven string-Mellotrons.
De
gekozen nummers vallen vooral in de categorieën van
bombastische,
symfonisch getinte spacerock en van ingetogen werk.
Overigens wel treffend dat de door het oude Egypte geïnspireerde
Turner
nu onderdak heeft gevonden bij Purple Pyramid.
Website: http://www.nikturner.com.
NIEUW
Katatonia - Undo You
Van "Dethroned & Uncrowned" (Kscope, 2013)
Het Zweedse Katatonia is een van die vele metalbands die in de
loop van
hun carrière steeds meer invloeden uit progressieve rock
toelaten in
hun muziek. Misschien nog wel het meest op het eind vorig jaar
verschenen "Dead End Kings". Critici roemden het melancholieke
en
atmosferische karakter van de muziek die toch nog wel in de
eerste
plaats als metal te omschrijven viel. Nu was Katatonia vast
bekend met
het album "Hindsight" van Anathema, waarop stukken uit het
metalverleden van die Britse band een ingetogen symfonische jas
kregen.
Katatonia doet op "Dethroned & Uncrowned" iets soortgelijks.
De
elektrische gitaren en harde drums zijn weg: akoestische gitaren
en
atmosferische (synthetische) strijkers begeleiden de
emotievolle,
melancholieke vocalen van Jonas Renske. Zijn zangmelodieën
moeten nu de
kar trekken en dat werkt wonderwel. Het album verschijnt dan ook
niet
op het Peaceville-label, maar op het postprog-zusje Kscope.
Website: http://katatonia.com/.
NIEUW
Emily Barker & The Red Clay Halo – Letters
Van “Dear River” (Linn, 2013)
“Dear River” is alweer het vierde album van de Australische
folk/roots/country-zangeres Emily Barker en haar band The Red
Clay
Halo. Ook al zegt de naam je niets, zo goed als de halve wereld
heeft
wel eens muziek van haar gehoord. Is het niet in de serie
Wallander dan
wel toen ze als begeleider van Frank Turner aantrad tijdens de
openingsceremonie van de Olympische Spelen in Londen vorig jaar.
“Dear
River” is een logisch vervolg op de voorgaande platen van
Barker. Het
is moeilijk om haar muziek te duiden, omdat ze een redelijk
breed palet
binnen het singer-songwriterstramien aanwendt. Zo wil ze wel
eens een
heerlijk opzwepend americananummer afwisselen met een lekker
zoete
ballade om vervolgens door te gaan in Fleetwood Mac-stijl. The
Red Clay
Halo kleurt haar liedjes in met accordeon, harmonium, piano en
strijkers.Voor de liefhebber is er een speciale editie met een
tweede
cd die het complete album in uitgeklede versie laat horen. Dat
geeft de
muziek een heel ander, maar niet minder fraai karakter. We gaan
luisteren naar “Letters”, een nummer over haar Nederlandse
grootvader
en zijn ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Website: http://www.emily-barker.com/.
De Franse groep Lazuli speelde in november 2012 zijn
live-repertoire in
de studio voor de camera. Op deze manier konden de camera's echt
zo
ongeveer óp de muzikanten en hun instrumenten gepositioneerd
worden.
Bovendien stonden de heren zo opgesteld dat de visuele
interactie
optimaal was. Om ook een live-ervaring te laten voelen zijn
opnamen van
het Night Of The Prog-festival 2012 en het Veruno Prog Festival
2012
toegevoegd. Tot slot is een korte akoestische sessie te zien.
Bijzondere attractie van Lazuli is toch wel de 'elektronische
slide-gitaar' de Léode, speciaal gebouwd voor de door een
auto-ongeluk
deels verlamd geraakte Claude Leonetti. Maar de aansprekende en
gevoelvolle vocalen van diens broer Dominique mogen er ook zijn,
en...
Nou, we kunnen wel iedereen langsgaan, maar kort gezegd is dit
een erg
frisse, moderne en sterk musicerende progband, die ook
kleurrijke
accenten aanwendt. Zoals bijv. de hoorn in het intro van
"L'Arbre",
bespeeld door toetsenist Romain Thorel.
Website: http://www.lazuli-music.com/.
VOORPROEFJE
Flying Colors - The Storm (live)
Afkomstig van de DVD en Blu-Ray "Live In Europe" (Mascot, 14
oktober
2013)
Dit voorproefje is hier te vinden: http://youtu.be/k-jFtyHWUfI .
In 2012 verscheen het debuutalbum van de band Flying Colors, met
in de
gelederen Steve Morse, Neal Morse, Mike Portnoy, Dave LaRue en
zanger
Casey McPherson. De laatste was voor menigeen de grote onbekende
maar
bleek uiteindelijk een aanwijzing voor de muzikale richting:
toegankelijke, bijna radio-vriendelijke rock met de nodige
prograndjes.
Het optreden dat de band gaf in Tilburg is opgenomen voor een
DVD/Blu-Ray-release die op 14 oktober a.s. zal verschijnen bij
Mascot,
welke deze week het nummer The Storm als voorproefje online
zette.
Website: http://flyingcolorsmusic.com/.
De track Highly Strung van "Propeller", het debuutalbum van Jim
Peters
alias GRICE, werd begin dit jaar voorzien van een uitgekiende,
deels
meer ingetogen remix van Richard Barbieri (Japan, Porcupine
Tree). Die
remix was eerst alleen als download beschikbaar, maar is sinds
enkele
tijd ook als gelimiteerde cd-single verkrijgbaar. Beide edities
hebben
een alternatieve versie en het origineel als bonustracks. Een
paar
weken geleden selecteerde rocklegende Tom Robinson het nummer
voor zijn
BBC 6 Music show Mixtape, terwijl er tevens een korte
live-in-de-studio
filmpje beschikbaar is. Dit alles is tevens opgezet ter
voorbereiding
op het nieuwe GRICE-album, "Alexandrine", dat onder leiding van
Barbieri wordt opgenomen. Musici op deze volgend jaar te
verschijnen
schijf zijn onder andere Barbieri, 05Ric, Hossam Ramzy en de
beroemde
saxofonist Raphael Ravenscroft. Reden genoeg derhalve om
nogmaals één
van de remixen van Highly Strung te draaien.
Website: http://www.gricemusic.co.uk/.
EEN
STAARTJE
ZOMER
Hostsonaten - Edge Of Summer
Afkomstig van "Summereve" (AMS, 2011))
Met het album “Summereve” rondde de Italiaanse
multi-instrumentalist
Fabio Zuffanti het vier albums lange project SeasonCycle Suite
af, met
dien verstande dat “Summereve” feitelijk deel 1 uit die gehele
suite
is. Zo op het randje van de zomer is het een mooie gelegenheid
om weer
eens wat van dit album te laten in de vorm van de afsluiter
“Edge Of
Summer”.
Website: http://www.zuffantiprojects.com/hostsonaten/.
NIEUW
(IN DE HERHALING)
Moon Safari – Barfly
Van “Himlabacken vol 1”(Blomljud, 2013)
Afgelopen week speelde het Zweedse Moon Safari twee concerten in
Nederland. Diegenen die niet zijn geweest hebben zeker wat
gemist. Met
vier albums op zak is Moon Safari nu een gedreven live-band die
als een
sneltrein twee uur hoogstaande symfo op het publiek afvuurt,
waarbij de
nadruk op het nieuwe materiaal ligt. Door De Wereld Draait Doors
Arjen
Lubach weten we nu dat 'episch' hét woord van het moment is. Dat
komt
natuurlijk door de teruggekeerde populariteit van progressieve
rock.
Ook Moon Safari's muziek heeft vaak een episch karakter, maar
daarnaast
zijn de meerstemmige vocalen, die live helemaal waargemaakt
worden, een
genot om naar te luisteren. Vorige week draaide we al het
prijsnummer
van de plaat, “Mega Moon”, dat live ook zeker een van de
hoogtepunten
is. Nu doen we het met “Barfly”, dat een van de meest rockende
Moon
Safari-intro’s óóit heeft. Stereo op 11 dus!.
Website: http://www.moonsafari.se/.
LIVE-(CRUISE-)TIP
Styx – Come Sail Away
Van “The Grand Illusion” (A&M, 1977)
De
Progressive Nation At Sea-cruise: Voor een slordige 1000 euro
ben je
erbij moet je er nog wel even zien te komen, het inschepen is
namelijk
in Miami. Organisator Mike Portnoy maakte deze week de
definitieve
line-up bekend. Het geheel wordt met de hulp van Derek Sherinian
en het
label InsideOut Music georganiseerd. Deze vierdaagse cruise van
Miami
naar de Bahama’s vindt plaats op de Norwegian Pearl van 18
februari t/m
22 februari 2014. Er zijn nog volop kaarten te krijgen. De
line-up is
als volgt: De supergroepen
Transatlantic en Portnoy Sheehan MacAlpine Sherinian, Jon
Anderson,
Adrian Belew’s Power Trio, Devin Townsend Project, King’s X,
Spock’s
Beard, The Flower Kings, Pain Of Salvation, Anathema, Riverside,
Periphery, Animals As Leaders, The Safety Fire, Tony Harnell
&
Bumblefoot, Bigelf, Beardfish, The Dear Hunter, Haken, Jolly,
Anneke
van Giersbergen, Mark Mikel en Next To None. Zie
http://www.progressivenationatsea.com/ .
Eerder al vermeldden we de door Yes georganiseerde Cruise To The
Edge,
die ook vanuit Miami vertrekt. Die vindt plaats tussen 7 en 12
april.
Naast Yes gaan o.a. Marillion, Steve Hackett, UK, Tangerine
Dream, Moon
Safari, PFM en Lifesigns mee aan boord. Zie:
http://cruisetotheedge.com
. Styx, de band die nadrukkelijk solliciteert naar een plekje
aan
boord, ontbreekt dus op beide cruises. Dat belemmert ons niet om
van
“The Grand Illusion” de song “Come Sail Away” te draaien...
Website: http://www.styxworld.com/.
en http://www.progressivenationatsea.com/
en http://cruisetotheedge.com/
LIVE-TIP
Aurora Project, The – Turning Of The Tide
Van "Selling The Aggression" (Freia Music, 2013)
Het Katwijkse Aurora Project bestaat nu 13 jaar en debuteerde in
2005
met "Unspoken Words".
"Selling The Aggression" is het derde album en is een
conceptalbum over
hoe de wereldwijde samenleving is veranderd sinds de oprichting
van de
band. Onderwerpen die voorbij komen zijn massamedia, internet,
olie en
de invloed van die zaken op oorlogsvoering, zoals de 'war
against
terror'. De progressieve rock van Aurora Project is te
omschrijven als
gloedvolle neoprog, met progmetaluitbarstingen. Stilistisch kom
je dan
in de buurt van bijv. Subsignal en Gate6. Hét opvallende
pluspunt van
de groep is het volle, heldere en emotievolle stemgeluid van
Dennis
Binnekade, die qua kleur in de buurt komt van Damian Wilson
(Threshold). The Aurora Project treedt aan tijdens het Serious
Music
Event in het Park Theater in Alpen aan de Rijn, op 13 september.
Andere
bands die avond zijn Sylvium en Galahad. Galahad neemt de
honneurs waar
voor Comedy Of Errors, dat zijn Europese tournee helaas heeft
moeten
cancellen. Een dag later staat The Aurora Project met PBII en
Ivy's
Dream op Het Podium van Hoogeveen.
Website: http://www.theauroraproject.com/aurora/.
LIVE-TIP
Clannad - Newgrange (live)
Van "Christ Church Cathedral" (ARC Music, 2013)
Gisteren is de voorverkoop begonnen voor drie Nederlandse
concerten van
de folkgroep Clannad. De legendarische Ierse familieband zal
drie
Nederlandse schouwburgen aandoen in maart 2014, waaronder De
Meenthe in
Steenwijk op 9 maart 2014. De concerten zijn ter ondersteuning
van het
nieuwe album "Nádúr", dat al over twee weken verschijnt. Het is
het
eerste studio-album in 15 jaar tijd! Sinds 2007 vonden er na
jaren
stilte weer met enige regelmaat concerten plaats. In januari van
dit
jaar verscheen al een live-DVD. Dit is een sfeervolle
registratie van
een concert in de kathedraal van Dublin, in 2011. Opvallend aan
dat
concert is het hoge gehalte aan vrij onversneden Keltische folk,
zoals
de band die oorspronkelijk maakte. Wereldwijd succes kwam er
immers
vooral vanaf het moment dat een met synthesizers ondersteund
atmosferisch-mysterieus geluid gevonden was met het album
"Magical
Ring" (1983). Het maakt benieuwd naar wat de band op het nieuwe
album
laten horen. Ook die latere periode komt overigens wel degelijk
aan de
orde op "Christ Church Cathedral", zoals het net als "Theme From
Harry's Game" op "Magical Ring" te vinden "Newgrange".
Website: http://www.clannad.ie/.
LIVE–TIP
X-Panda – Revelation
Van "Flight Of Fancy" (eigen beheer, 2012)
Uit Estland komt X-Panda: een kwartet goed onderlegde muzikanten
die
een mengsel maken van symfonische rock, progmetal en jazzrock.
Enkele
nummers zijn vocaal, zo ook het geplande nummer “Revelation”,
maar de
meeste zijn instrumentaal. X-Panda is een van de bands op het
Progmotion Festival, op 28 september in De Pul in Uden. Andere
groepen
zijn Knight Area en A Liquid Landscape.
Website: http://www.myspace.com/xpandaband
.
IN HET NIEUWS
Porcupine Tree - Every Home Is Wired
Afkomstig van "Signify" (Delerium, 1997)
In 1997 verscheen het vierde album van Porcupine Tree en het zou
de
afsluiting zijn van de spacerock-fase van de band. Zestien jaar
later
ziet het er naar uit dat Porcupine Tree nog wel een tijdje in de
ijskast blijft staan. Steve Wilsons solo-albums doen het meer
dan
uitstekend, hij gaat nog weer met zijn huidige liveband
uitgebreid op
tournee en heeft ook al het nodige nieuwe materiaal geschreven.
En voor
zijn laatste album “The Raven That Refused To Sing” won hij
afgelopen
week zelfs de Progressive Music Award voor Album van het Jaar.
In
oktober verschijnt de EP “Drive Home”, een combi van naar keuze
een DVD
en CD of Blu-Ray en CD. Het bevat o.a. vier live-opnamen van de
“The
Raven That Refused To Sing”-tournee en de tot nu toe
onuitgebrachte
studio-opname “The Birthday Party”.
Website: http://stevenwilsonhq.com/.
IN DE HERHALING /
VAN EIGEN BODEM
Tumbletown – One Goal
Van “Done With The Coldness” (Freia Music, 2013)
TumbleTown is een project van zanger en gitarist Han Uil (Seven
Day
Hunt, Antares en solowerk) en gitarist Aldo Adema (Egdon Heath,
Seven
Day Hunt): een mooie combi van twee vakkundige gitaarspelers en
producers, die al eerder samenwerkten op het album “File This
Dream”
uit 2008 van Seven Day Hunt. Op de CD “Done With The Coldness”
wordt
het duo aangevuld met gastmuzikanten: bassist Marcel Copini
(ex-Egdon
Heath) en zangeres Carola Magemans, beiden leden van Seven Day
Hunt, en
toesenist Erik Laan van Silhouette. De muziek die TumbleTown
maakt is
een mix tussen progressieve en toegankelijker rock. Opvallend
zijn de
mooie gitaarpartijen van Adema en de indringende zang van Han
Uil. Op
enkele nummers doen die vocalen erg denken aan die van de
laatste
zanger van Egdon Heath, Maurits Kalsbeek.
Website: http://www.tumbletown.nl/.
ALBUM VAN DE
MAAND SEPTEMBER
Flamborough Head – The Trapper
Van "Lost In Time" (Oskar, 2013)
Het zesde studio-album van het Friese Flamborough Head is een
feit. Op
het album horen we veel fraaie vintage-sounds die Edo Spanninga
aan
zijn keyboards ontlokt: wollige Mellotron, rollende Hammond en
een
lekker snerpende Moog. Ook genoemd dienen Gert Pölkermans warme
gitaar
en de fijne fluitsolo's van Margriet Boomsma. De meeste nummers
kennen
dat patroon. Ze hebben een flinke lengte (rond de tien minuten)
en het
karakter wordt neergezet met lange instrumentale passages. Maar
de
gezongen stukken nopen zeker tot goed luisteren, want de teksten
zijn,
zoals we van Boomsma gewend zijn, minstens zo verzorgd als de
muziek.
Het zijn doodserieuze, diepe portretten en geschiedenissen. Eén
van de
fraaiste stukken van het album is “The Trapper”.
Website: http://www.flamboroughhead.nl/.
Sunday 01 September 2013 Show No. 1057
SEPTEMBER
Sylvian, David - September
- Alphabet Angel
Van resp. "Secrets Of The Beehive" (Virgin, 1987) en "Dead
Bees On A
Cake" (Virgin, 1999)
Wat kunnen we op 1 september nu beter draaien dan een nummer met
de
regel 'September's here again...'. Toch
hebben we dat nog nooit gedaan in bijna 20 jaar tijd. Wellicht
vanwege
de absurd korte lengte van 1:18. Toch
lijkt het nummer, opener van
"Secrets Of The Beehive", veel langer te duren. De verstilde
piano-akkoorden (Sylvian zelf), met wat effectieve
strijkersaccenten
(arrangement van Ryuichi Sakamoto) zetten namelijk briljant een
sfeer
neer waar je onmiddelijk ín zit. Sylvian legt wel vaker zulke
korte,
maar bepalende accenten op z'n platen. Zoals "Alphabet Angel"
van "Dead
Bees On A Cake", iets meer dan twee minuten. Opnieuw is het
samen met
Sakamoto gedaan en nu trekt er een kleurrijke collage aan
achtergrondgeluiden voorbij, onder regels als 'The longest day
is
over...'. Klopt ook weer, al was het op 22 juni nog
toepasselijker
geweest. Je kunt het ook zien als een song over de zomer die
voorbij
is.
Website: http://www.davidsylvian.com/.
NIEUW /
Concert Agenda
Moon Safari - Mega Moon
Van "Himlabacken Vol I" (Blomljud Records, 2013)
Had het vorige album van het Zweedse Moon Safari nog de liefde
als
allesoverheersend onderwerp, het nu verschenen vierde album
"Himlabacken Vol I" ('hemelse of paradijselijke heuvel of berg)
begint
met een nostalgisch lied over de kinderjaren. Daarnaast wordt er
gezongen over een pasgeboren kind en laat de hoes een oude man
met een
stok zien. Ofwel: de heren raken op een leeftijd dat de
vergankelijkheid van het leven zich op allerlei manieren begint
te
openbaren. Het album biedt enerzijds een drietal rond de tien
minuten
durende nummers die de stijl van de eerste plaat "A Doorway To
Summer"
het meest benaderen (steeds op muziek van
toetsenist/arrangeur/zanger
Simon Akesson) en anderzijds een aantal nummers met Beatles- en
singer/songwriter-trekjes, zoals die hun intrede deden op
voorganger
"Lover's End" (veelal met muziek van een van de andere
bandleden).
"Mega Moon" is een van die langere stukken. Het is het meest
enerverende, uiterst afwisselende stuk, vol tempo- en
sfeerwisselingen.
En we horen toch ook een nieuw element middels een Queen- en
Savatage-achtig pompeus klinkende gelaagde koorpassage, te
midden van
de weldadig hemelse koortjes die we zo goed van Moon Safari
kennen.
Zoals bijvoorbeeld in het refrein, waarin we trouwens een
typisch The
Enid-motief menen te ontwaren. Ook voor vintage keys, zoals Moog
en
Hammond, is weer volop ruimte. Liefhebbers van puur symfonische,
ultralange stukken, die al moeite hadden met delen van "Lover's
End",
krijgen weer niet hun zin, maar in de dynamische eindmix van
Flower
King Jonas Reingold laat Moon Safari wel degelijk opnieuw
muzikale
klasse horen. Moon Safari is op 3 september in De Boerderij te
Zoetermeer en op 4 september in De Lakei in Helmond te
bewonderen.
Website: http://www.moonsafari.se/.
NIEUW
/
VAN EIGEN BODEM
Haken - Cockroach King
Van "The Mountain" (InsideOut, 2013)
Op basis van de eerste twee albums "Aquarius" en "Visions" werd
het
Londense Haken nog wel eens weggezet als Dream Theater-kloon.
Zeker,
vele passages leken wel erg geënt op het grote Amerikaanse
voorbeeld,
maar zeker op het debuut werd er breder rondgekeken in de
symfonische
en progressieve rockkeuken. Album nummer drie "The Mountain" is
absoluut het meest eclectische Haken-werkstuk. Zo klinkt de
betoverende
a capella-koorzang aan het begin van "Because It's There" krek
als het
ook in deze uitzending te horen Moon Safari. In het tweede deel
zit een
verknipte drumratel die je meer verwacht bij een Kanye
West-productie.
"Cockroach King" is met z'n vocale fuga een duidelijk een
knipoog naar
Gentle Giant, maar bevat ook een swingende jazzy passage. Het
Zweedse
Pain Of Salvation komt qua stilistische mix in combinatie met
doorvoelde voordracht in de buurt. Verstilling en overdondering
liggen
op "The Mountain" vaak dicht bij elkaar. Bindend element is
vooral de
loepzuivere stem van zanger Ross Jennings, die op momenten,
verdomd als
het niet waar is, wel wat heeft van de zanger van... Moon
Safari! Nu de
drumsound nog aanpassen aan de bredere muzikale realiteit, want
de
kickdrum en vooral de knallende snare klinken zoals gebruikelijk
in een
metalproductie. Haken is op 4 september te aanschouwen in de
Boerderij
te Zoetermeer.
Website: http://www.haken.fr/.
IN HET NIEUWS
Judie Tzuke – Secret Agent
Van “Secret Agent” (Big Moon Records, 1998)
Het was een tijdje stil rond de Engelse zangeres Judie Tzuke,
naar nu
blijkt als gevolg van een ernstige ziekte. Maar gelukkig is ze
aan de
beterende hand. Ondertussen kan de fan lid worden van haar
Songclub. Je
kunt dan regelmatig een nieuw of onuitgebracht nummer
downloaden. Ook
werkt Tzuke gestaag door aan een nieuw album. Judie Tzuke heeft
al een
lange carrière achter zich, die ze begin jaren zeventig begon
als
folkie. In 1979 verscheen haar eerste album, dat uitgebracht
werd op
Elton Johns Rocket label. Judie groeide in de loop der jaren uit
tot
een songwriter die een breed palet aan stijlen laat horen. De
eerste
albums staan boordevol intelligente pop en leverden haar een
aantal
bescheiden hits op. Ook was ze een inspiratie voor veel jong
talent.
“Secret Agent” is haar elfde album en stamt uit 1998.
Website: http://www.tzuke.com/.
IN HET NIEUWS
Tears For Fears - Quiet Ones
Van “Everybody Loves A Happy Ending” (Edel, 2004)
Onlangs werd bekend dat het debuutalbum “The Hurting” van Tears
for
Fears in het kader van het 30-jarige jubileum een verdiende
revisiebeurt krijgt. Maar er is meer nieuws. Er wordt door de
band
gewerkt aan nieuw materiaal en wie weet zien we dit jaar wel
eindelijk
een nieuw album. Als deze van net zo'n hoogstaande kwaliteit is
als het
uit 2004 stammende “Everybody Loves A Happy Ending”, dan zijn
wij zeker
tevreden!
Website: http://tearsforfears.com/.
NIEUW
Martone, Dave & Glen Drover – Angel Fish
– Colours Of Infinity
Van het album “Live At Metalworks” (Magna Carta, 2013)
“Live At Metalworks” is een pakket van een audio-CD met DVD. Het
laat
opnames horen van de optredens van Dave Martone en Glen Drover
die live
werden gestreamd via internet op 25 september 2011. Deze show
werd
bekeken door meer dan 25.000 mensen in meer dan 63 landen over
de hele
wereld. Dave Martone is een 43-jarige Canadese fusiongitarist en
platenproducer. Glen Drover is een 44-jarige heavy
metal-gitarist,
eveneens uit Canada. Drover is vooral bekend als voormalig lead
gitarist van Megadeth en King Diamond.Verder speelde hij sinds
juni
2012 enige tijd in de Queenrÿche-line-up van Geoff Tate. Nadat
hij die
verlaten had, was hij in maart 2013 speciale gast bij de
Queensrÿche
zonder Tate. Zowel de CD als de DVD worden opgedeeld in een set
met
nummers gespeeld door Dave Martone en een set met in de hoofdrol
Glen
Glover. ter overbrugging word het Joe Satriani-nummer “Crush Of
Love”
door de beide heren ten uitvoer gebracht. Voor ons
symfo-liefhebbers is
het interessant dat de toetsenpartijen tijdens de set van Glover
verzorgd worden door Saga’s toestenist Jim Gilmour. In het
nummer
“Angel Fish” worden de gitaarparijen verzorgd door Dave Martone,
Het
tweede nummer “Colours Of Infinity” is de gitarist van dienst
Glen
Drover.
Website: http://magnacarta.net/metalworks/.
ALBUM VAN DE
MAAND SEPTEMBER
Flamborough Head – Andrassy Road
Van "Lost In Time" (Oskar, 2013)
Het zesde studio-album van het Friese Flamborough Head is een
feit. Op
het album horen we veel fraaie vintage-sounds die Edo Spanninga
aan
zijn keyboards ontlokt: wollige Mellotron, rollende Hammond en
een
lekker snerpende Moog. Ook genoemd dienen Gert Pölkermans warme
gitaar
en de fijne fluitsolo's van Margriet Boomsma. De meeste nummers
kennen
dat patroon. Ze hebben een flinke lengte (rond de tien minuten)
en het
karakter wordt neergezet met lange instrumentale passages. Maar
de
gezongen stukken nopen zeker tot goed luisteren, want de teksten
zijn,
zoals we van Boomsma gewend zijn, minstens zo verzorgd als de
muziek.
Het zijn doodserieuze, diepe portretten en geschiedenissen.
Website: http://www.flamboroughhead.nl/.
OPENER
Thinkman - The Ecstasy Of Free Thought
Van "The Formula" (Island Records, 1986 /
Voiceprint/Misplaced, 2001)
Rupert Hine had tot halverwege de jaren '80 een aantal fraaie,
maar
niet bijster goed verkopende soloalbums uitgebracht, maar was in
toenemende mate steeds beroemder geworden met zijn productiewerk
voor
onder andere The Fixx, Saga, Anthony Phillips, Camel en The
Waterboys.
Daarom bedacht hij de band Thinkman, die hij uiteraard zou
produceren.
De groepsleden waren, op zijn eigen persoon na, allemaal
acteurs. Hine
verzorgde ook het grootste deel van de muzikale invulling,
bijgestaan
door zijn vaste gitarist James West-Oram van The Fixx, zangers
Chris
Thomson en Lisa Dalbello en drummer Stewart Copeland. Uiteraard
trapte
niemand in deze geniale val en werd het debuut "The Formula" en
twee
vervolgplaten gewoon als Rupert Hine-albums beschouwd. Dat wil
zeggen:
progressieve pop met snerpend gitaarwerk en een breed
toetsenpalet als
meest in het oog springende kenmerken, naast uiteraard Hines
karakteristieke stem.
Websites: https://rupert-hine.squarespace.com
(in
opbouw)
en http://ruperthine.com/index/.
LIVE-TIP
Lifesigns - Fridge Full Of Stars
van Lifesigns, "Esoteric antenna, 2013"
De band rond John Young, Martin Beedle en Nick Beggs gaat
volgend jaar
live spelen. Dit Lifesigns is ook te bewonderen in Zoetermeer op
22
maart 2014. Lifesigns maakt een toegankelijke en melodieuze vorm
van
symfonische neoprog, zoals we die al kennen sinds midden jaren
'80.
Echter, daar waar in die tijd de songs vaak bondig waren, neemt
Lifesigns wat meer de tijd: 5 songs in een tijdsbestek van ruim
50
minuten. Composities met mooie wendingen, atmosferische passages
maar
soms ook met een heerlijke 'wall of sound'. Op dat soort
momenten
moeten we denken aan het eerste album van de Amerikaanse band
World
Trade en ook wel een beetje aan “90125” van Yes, met name door
de rijke
zang-arrangementen. Bassist Nick Beggs is de troefkaart in het
geheel,
want
zijn spel is alomtegenwoordig. Beggs trekt voordeel uit het feit
dat
elektrische gitaren bewust minder aanwezig zijn op dit album. Op
de
plaat doet een aantal gasten mee waaronder Jakko Jakszyk en
Steve
Hackett. Wat ons betreft mogen beiden wel meekomen tijdens de
tournee,
maar we verwachten het niet. Ook is het maar de vraag of Nick
Beggs
erbij zal zijn, aangezien hij druk doende is met de tour van
Steven
Wilson.
Website: http://www.lifesigns.me/.
LIVETIP
Caravan - It's A Sad, Sad Affair
Van "The Battle Of Hastings" (HTD, 1995), echter in de
live-uitvoering
van "Back On The Tracks" (The Continental Caravan Campaign,
1998)
De oude Canterbury Scene-legende Caravan zal in november een
drietal
optredens in Nederland geven, waarvan dat in de Hengelose
Metropool
uiteraard voor ons het meest interessant is. Tevens is de band
bezig
met het financieren van een nieuw studioalbum via de website
http://www.pledgemusic.com/projects/caravan . Wij doen het met
een
live-uitvoering van het korte "It's A Sad, Sad Affair",
oorspronkelijk
van "The Battle Of Hastings" uit 1995 maar nu in een in het
Utrechtse
Tivoli opgenomen versie die op de live-dubbelaar "Back On The
Tracks"
te vinden is.
Website: http://officialcaravan.co.uk/.
LIVE-TIP /
IN HET NIEUWS
Camel - A Nod And A Wink
Afkomstig van "A Nod And A Wink" (Camel Productions, 2002)
Het nieuws dat Camel weer ging live optreden kwam in het
voorjaar
redelijk verrassend, maar via toetsenist Guy LeBlanc (dus
"straight
from the camel's mouth") is deze week bekend geworden dat deze
de
afgelopen paar maanden bezig is geweest met instuderen,
repeteren en
opnemen van nieuwe Camel-muziek. Dat betekent dus dat we 11 jaar
na “A
Nod And A Wink” niet alleen weer optredens krijgen maar als
alles
meezit zelfs ook nog een nieuw album in oktober. Gezien de
aangekondigde livebandbezetting gaan we er van uit dat deze ook
op het
album te horen zal zijn (vooralsnog minus Jan Schelhaas op
toetsen) en
dus draaien we de titeltrack van wat nu het meest recente
Camel-album
is, waar de heren Latimer, Bass, LeBlanc en Clement ook op te
horen
zijn.
Bron: http://www.guyleblanc.com/
Website: http://www.camelproductions.com.
OPNIEUW
Stickmen - Whale Watch
Van "Deep" (Stick Men Records/Papa Bear Records, 2013)
Als we de door Tony Levin uitgebrachte CD "Stick Man" en het
alleen bij
concerten verkochte "Stick Men" meerekenen is "Deep" de vijfde
plaat
van Stick Men. Naast Levin zitten Pat Mastelotto en Markus
Reuter
tegenwoordig in dit trio, dat min of meer voortborduurt op de
ProjeKCts
rondom King Crimson. Dit betekent subtiele, aan het King
Crimson-nummer
”Discipline” herinnerende soundscapes plus heftig
geïmproviseerde
progressieve rock. Hoogtepunt van de plaat is het episch getinte
"Whale
Watch", gebaseerd op Levins "onvergetelijke" ervaring toen hij
tijdens
een excursie midden op de oceaan walvissen spotte. Het stuk is
verdeeld
in zes episodes, mooi opgesomd in de luxe editie van "Deep". Die
editie
bevat uiteraard weer een DVD-A met een fraaie, behoorlijk
overdonderende 5.1 mix en een concertfilm/documentaire plus een
Spaanse
en Italiaanse versie van“Crack In The Sky”. Trouwens, Stickmen
speelt
ook op de Cruise To The Edge.
Website: http://www.papabear.com/
en http://www.pledgemusic.com/projects/stick-men-deep.
NIEUW ALBUM IN
AANTOCHT
Barclay James Harvest - If Love Is King
Afkomstig van "Welcome To The Show" (Polydor, 1990 / Eclectic
Discs,
2006)
Begin oktober zal voor het eerst sinds 1997 weer een geheel
nieuw
studio-album van Barclay James Harvest verschijnen, met songs
van de
hand van gitarist John Lees. Het album “North” verschijnt op het
Esoteric Antenna label en een voorproefje hiervan valt op
Youtube te
horen:
http://youtu.be/St128Jj0FdU . Die fragmenten maken duidelijk dat
net
als bij de recente liveshows de sound duidelijk neigt naar het
jaren
'70-geluid van de band. Wij kiezen er echter voor om een track
te
draaien van het eerste Barclay James Harvest-album uit de jaren
'90,
met “If Love Is King”, van John Lees' hand.
Website: http://www.barclayjamesharvest.com/.